Gå til innhold

Det store "Alt om skateboardhjelp"-emnet


Anbefalte innlegg

Da jeg kom hit til forumet ble jeg litt overrasket over at dere ikke hadde et slikt emne, men for å slippe flere småemner som popper opp rundt om kring, tenkte jeg jeg kunne lage det. I dette emnet skal altså ALL skateboardhjelp samles, dermed skal du ikke lage et nytt emne hvis du lurer på om brettet du har funnet er bra, post det heller her så vi får samlet det. Jeg er selv ikke noe spesielt erfaren på skateboard, men har akkurat brukt helgen på å sette sammen en complete, og har hatt problemer med hvor jeg skal poste det ene og det andre. Så her kommer første sprøsmål i hjelpeemnet:

 

Jeg har bygget følgende brett:

Habitat Ice Age Deck 7.62 x 31.6

Habitat Ice Age Wheels 52.5mm

Response Mid Magnesium Trucks Raw 7.75"(Har ikke helt bestemt meg, men poenget er at de er 7.75)

Flip HKD Bearings ABEC 7

Enjoi Little Buddies Phillips Hardware 1"

Habitat Blue Riser Pads 1/8

Element Standard Logo Jessup Griptape

 

Hvis jeg hadde bedt dere om å finne én feil, ville dere sannsynligvis påpekt at trucksene er bredere enn decket. Grunnen til dette er at jeg ikke fant noen mindre i magnesium serien(som er de eneste trucksene jeg har fått skikkelig godt inntrykk av) Kan jeg beholde det slik det er, eller må jeg bytte ut decket eller trucksene for å ikke phaile totalt? Noen som har gode erfaringer med magnesium? Hva er forskjellen på slider og response? Hvis jeg planlegger å stå mest på veier og asfalt, men også i parker og half piper, kan jeg bruke "Mid-trucks?"Dette er det første brettet jeg kjøper, hvis dere finner noe annet å pirke på, pirk i vei! Jeg vil helst ikke få et dårlig inntrykk av hvordan et kvalitetsskateboard fungerer.(Jeg er rundt 1.70 m høy og veier rundt 50 kg)

Endret av Zigurd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt initiativ. Det er alt for mange "passer dette brettet for meg?"-tråder. :)

 

Synes det var litt rart med bredere trucker enn hjul ja. Det gjør jo at det blir lettere å skate ramp samt å grinde, men teknisk skating vil bli vanskeligere, særlig kickfliper og lignende. Videre er brettet kanskje litt for lite for ramp og ihvertfall for halp-pipes.

 

Magnesiumtrucker brukes vel fordi de er litt lettere enn de av aluminium. Jeg hadde et par trucker av magnesium for mange år siden og syntes at den mindre vektforskjellen ikke spilte så stor rolle. Mener også å huske at de var litt dårligere på grinding, særlig på overflater som ikke var av metall. Men dette er lenge siden og jeg har ikke den største erfaringen med magnesium. Men alt i alt ville jeg enten ha byttet ut truckene med noen mindre, eller ha satset på et litt større brett. Hvis det blir mest vei- og asfaltskating ville jeg ha gått for mindre trucker. Blir det mest ramp og park ville jeg ha gått for større brett.

 

Men hvis dette er ditt første brett, så tror jeg ikke det spiller noen rolle. Lær deg heller grunntriksene først og så kan du kanskje tenke på å bytte ut deler. Hva slags setup man har avhenger mye av skatestil og hva man skater og det varierer fra person til person. Finn heller ut hva du synes fungerer for deg, enn å høre for mye på oss andre.

Lenke til kommentar

Da tror jeg nesten faktisk jeg skal gå for den setupen ass, men du mener det epiller noeen role men 0,12 inch forskjell på trucken og decket? Æsj, det er vanskelig å kjøpe brett :(

EDIT: Jeg har også problemer med å finne 7,5trucks(I god kvalitet) her : www.skatewarehouse.com. Det finnes ikke 7,62 trucks så vidt jeg vet, så det er enten 1,5 eller 7,75, har egentlig valgt meg ut dette decket, men... kan vel alltids finne et nytt hvi jeg må :/ Og kan man bruke " standard trucks", eller bør man ha low eller high? Skal forsåvidt skate både på gater og (mindre) i parker har jeg tenkt.

Endret av Zigurd
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei, jeg har planer om og kjøpe meg ett nytt brett.. men jeg vet ikke helt hva jeg vil ha, det jeg bruker det til er som regel flips på bakken og street kjøring.. litt park kjøring.

 

Har titta litt på Element Helium decks, er det noen som har testet det? Er det noe bra?

 

 

Takk for hjelpen.

 

:)

Lenke til kommentar

Det jeg gjorde var å kikke litt rundt på nettet når det gjaldt skateboard, hvilke deck som var bra, størrelsen på decket, truckere etc.. Når det gjaldt hjul og kulelager gikk jeg for et merke jeg visste var bra, og jeg kan ikke si meg annet enn veldig fornøyd :)

 

Kikk litt her:

 

http://skateboard.about.com/od/boardmainte...Deck_Brands.htm

http://skateboard.about.com/od/boardmainte...oard_Trucks.htm

 

Denne guiden er veldig god: http://skateboard.about.com/od/boardmainte...singSkBoard.htm

 

Lykke til :)

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

low eller high trucks er mye smak og behag, men jeg vil nok si at low er mer street ettersom du er nermere bakken og de blir noe lettere, liker selv low:)

 

Selv har jeg kjøpt meg et par Tensor slider trucks(forsåvidt Rodney Mullen signatur trucksa) som jeg er veldig fornøyd med. De er både veldig lette og gode å grinde med:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hey!

 

Jeg har et lite problem med kickflippene mine, og legger heller innlegg her, enn å lage ny post :p

Ja.. Problemet er: Jeg starter kickflippen får jeg flicket brettet så det spinner en gang rundt men, jeg spinner det til siden som en varial kickflip i tillegg. Hva gjør jeg feil?

har prøvet forskjellige fot posisjoner osv. men gjør akkurat samme problemet!

Irriterende! :mad:

Kanskje litt dumt spørmål(?), men får det bare ikke til!

Har landet kickflip før, men da spinnet jeg hele kroppen med brettet.

 

Værsåsnill å hjelp!

Endret av Dekken0
Lenke til kommentar

Bakfoten. Det enesten bakfoten gjør i en kickflip er å poppe brettet (eventuelt catche). Dermed gjelder det å bare trykke rett ned, for så å få foten ut av veien. Prøv også å ha foten midt på tailen, litt utpå også.

 

Når det gjelder fremfoten er det jo den berømte "flicken" som er saken her da, men det kan du sikkert :)

 

EDIT: Eventuelt ta en kikk på denne videoen som forøvrig er veldig god :)

 

Se filmen hos Youtube

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Får vell teste i morgen, trur naboene blir litt sure visst jeg går ut å skater nå..^^

Har sett på den videoen sikker 20 ganger :p

Får teste det du sa i morgen, gir kommentar sener på dagen.

Et til spørsmål: For flatland og litt street, er det best med "low truks"?

Takker for svar!

 

EDIT: Burde jeg prøve det i fart eller stillestående?

Endret av Dekken0
Lenke til kommentar

hei, har skatet en stund nå og slitt ut den gamleplata mi og er nå på jakt etter en ny. Det eneste problemet er at jeg vil prøve noe nytt men er usikker vilke merker jeg burde satse på, kan en del men det er mye det samme:( + at alle har det samme merket. Har noen noen gode tips?

 

Får vell teste i morgen, trur naboene blir litt sure visst jeg går ut å skater nå..^^

Har sett på den videoen sikker 20 ganger :p

Får teste det du sa i morgen, gir kommentar sener på dagen.

Et til spørsmål: For flatland og litt street, er det best med "low truks"?

Takker for svar!

 

EDIT: Burde jeg prøve det i fart eller stillestående?

 

low-trucks er mest street. Jo lavere du er bakken jo mindre trenger du å poppe. Jeg for min del liker å starte med tricks i liten var på flatland:)

Lenke til kommentar

Anbefaler et ganske ukjent merk, Pig! Kjøpte plata for ca. 3 dager siden. Og den er helt konge!

Superlett, testet i forhold til kompisen min, som kjøpte flip, og det var STOR forskjell. Anbefaler Pig wood ragdoll helt sykt!

En på 50-50(skatebutikk) har samme plata, han digger den også.

Og jeg anbefaler blind! Litt mer stabile plater enn pig og litt tyngre men fremdeles SYKT bra!

Håper det hjalp, lykke til!

Endret av Dekken0
Lenke til kommentar

Zero og Mystery har helt femenale plater både når det gjelder shape, concave og pop :) Anbefales til alle.

 

Dekken: Høres ut som om du har bakfoten litt for langt inn på talen, prøv å sett den litt mer mot andre siden!

Lenke til kommentar
Zero og Mystery har helt femenale plater både når det gjelder shape, concave og pop :) Anbefales til alle.

 

Dekken: Høres ut som om du har bakfoten litt for langt inn på talen, prøv å sett den litt mer mot andre siden!

 

Fant ut hva jeg gjorde feil på kickflip: Flicka helt i nosen, så brettet flyver alle veier.

Jeg lander dem nå, men er ikke veldig safe:P

Lenke til kommentar
EDIT: Burde jeg prøve det i fart eller stillestående?

 

Om du står på gress eller et teppe er det mye lettere å lande kickflip i og med at det blir ikke så skummelt. Så safer du den først på plenen er det da lettere å safe den på asfalten etterpå.

 

Men om du starter stillestående kan det være litt vanskelig å safe i fart. Men jeg klarte det, så jeg tror du klarer det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...