Gå til innhold

Det store "Alt om skateboardhjelp"-emnet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel.. Dette er en smule flaut, men hey jeg er nysgjerrig! Jeg lurte rett og slett på hvor jeg kan kjøpe et så billig som mulig nybegynner-brett. Jeg er ikke spesielt kravstor, jeg vil helst bare ha et brett. Problemet er om jeg kjøper i lekebutikker eller noe vil jeg være for tung for det, for det er vel :p *Knekk*

Forslag? x)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har en 9-åring som har lyst på skateboard. Spørsmålet er hva vi skal satse på?

 

Jeg har fått tips om at brettene på Biltema er ok, men at man med fordel kan bytte noen av delene under. Er det noen som har erfaringer eller tips å komme med. Ha i tankene at han skal betale selv, og er lite erfaren. Tilgjenglige butikker er session og beatboard.

 

Selv er jeg blank på dette og setter pris på all hjelp jeg kan få.

 

Edit:

Da har jeg lest meg litt opp på temaet. Et brett består primært av 4 deler (det er vel flere men de flest butikkene har 4 kategorier)

 

Deck/Board - viktig men selve merket et ikke veldig viktig

Trucks - Viktigste komponent og den delen som langt på vei utgjør den største forskjellen

Kulelagre - minst viktig

Hjul - Nest viktigst?

 

Dvs at dersom det er mulig å prioritere en del så er Trucks viktigst.

 

Spørsmålet da er hva som gir mest av disse alternativene, og hvorfor

Biltema brett 400,-

Moose brett fra Ebay 600,-

Shit Marius brett 1000,-

Session brett, butikken i Haugesund selger ferdig sammensatte brett for 1300,-

Endret av kimare
Lenke til kommentar

Vil nå si at alle fire delene er like viktige. Nytter ikke med bra hjul og plate når brettet ikke ruller. ;)

 

Men Biltema sitt brett er ganske bredt da, muligens i breieste laget for 9-åringen, ellers hadde det jo vært noe å satse på for han inntil han lærte seg noen ordentlige triks. Ville satset på et brett som er rundt 7" til 7,25" +/- (alt etter om han er storvokst eller liten) bredt.

 

Her har du jo noen smale brett:

http://boardshop.no/node/12617

http://boardshop.no/node/9764

http://boardshop.no/node/9760

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemelding.

 

Jeg har surfet litt rundt og vært innom et par butikker, hvor han ikke helt var fornøyd med designen på brettene. Jeg har også vist de du lenker til som heller ikke falt helt i smak.

 

Dog har han falt ned på dette:

Deck: Blind Reaper Hoodlum 7.4" x 30.75""

Trucks: Red 5.0 Core

Hjul: 52mm Black "TGM Goth Logo"

Kulelager: Amphetamine ABEC 5 Speed Bearings

Risers: 1/8" H-Block Riser Pads.

 

Pris med frakt og mva 800,-

 

Dette har jeg funnet ut, decket er Blind som skal være godt nok, ideelt skulle det vært et hakk mindre. Truckene er produsert i USA og er greie nok, "bushings" (dempere?) kan med fordel byttes med noe bedre. Hjulene fra TGM får god tilbakemelding der jeg har lest. Når det gjelder kulelagrene og risers har jeg ikke sjekket, men det er vel neppe en av veldig stor betydning.

 

Andre brett som ble vurdert var

Element Mike V Deco 7.375" x 29.75"

Med samme pris og oppsett som ovenfor. Litt mindre eller likt.

 

Birdhouse Tony Hawk Skull Silver Complete (7.25" x 30")

Birdhouse Silver 5.0 Trucks

Steel Shield 5 Bearings

Birdhouse 52mm Black Logo Wheels

Birdhouse Hardware

Birhouse Screened Logo Griptape

 

Pris for det siste vil være ca 900,-

 

Er det sterke argumenter for at vi ikke skal gå for Blind brettet med valgt tilbehør.

Lenke til kommentar

Du kan droppe riserpads. Ikke nødvendig på et brett til triksebruk, gjør det bare veldig "vinglete". På en cruiserskate eller et longboard er riserpads en fordel, men ikke på et vanlig skateboard. Vet ikke noe om de andre vurderte brettene, bortsett fra at et smalere deck hadde vært en fordel.

 

ABEC5-kulelagre ruller ganske så bra, og holder for en nybegynner.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Du kan droppe riserpads. Ikke nødvendig på et brett til triksebruk, gjør det bare veldig "vinglete". På en cruiserskate eller et longboard er riserpads en fordel, men ikke på et vanlig skateboard. Vet ikke noe om de andre vurderte brettene, bortsett fra at et smalere deck hadde vært en fordel.

 

ABEC5-kulelagre ruller ganske så bra, og holder for en nybegynner.

 

Takker for alle tips, etter å ha snust litt rundt endte vi på dette, fra www.skatewarehouse.com:

 

Santa Cruz Screaming Hand Mini Deck 7.4x27.6

Mini Logo S-3 Black 101a Wheels 52mm

Indy Stage 10 Standrd 129m Silver 7.75"

Bones Reds Bearings Yes

Lil' Phillips Bulk Hardware 1-1/8

Skate Warehouse Riser Pads 1/8"

Jessup Griptape

complete price: $97.99

 

Ang størrelsen så er den omtrent som anbefalt her.

 

Kortere, men ørlite bredere. Forøvrig har han en kamerat som har samme brettet og min sønn sier dette passer bra. Så da satser vi på det.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

HAI!

 

Jeg har akkurat begynt å lære meg 360 flip, eller treflip.

Meeeeen, har et lite(?) problem. Jeg klarer å få flippen, spinnen og alt det andre, men klarer ikke å lande på brette. Det flyr bare vekk. Jeg kan lande med en fot, men bakfoten min sitter igjen der jeg starta. Og bakfoten lander leeeenge før brette lander. Så visst noen vet hva jeg gjør feil, hadde det vært supert om jjeg fikk vite det, så jeg kunne landet en!:D

Takk! :new_woot:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
HAI!

 

Jeg har akkurat begynt å lære meg 360 flip, eller treflip.

Meeeeen, har et lite(?) problem. Jeg klarer å få flippen, spinnen og alt det andre, men klarer ikke å lande på brette. Det flyr bare vekk. Jeg kan lande med en fot, men bakfoten min sitter igjen der jeg starta. Og bakfoten lander leeeenge før brette lander. Så visst noen vet hva jeg gjør feil, hadde det vært supert om jjeg fikk vite det, så jeg kunne landet en!:D

Takk! :new_woot:

 

Du må nesten prøve å styre brettets possisjon i lufta med "fremfoten", da du skal klare å catche brettet i lufta. Hvis du skal få med bakfoten må du på en måte hoppe med brettet, ikke rett frem, men kanskje litt til siden. Ihvertfall til du klarer 360 flip. Funket for meg :D

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hey!

 

Jeg har funnet ut at jeg har lyst å begynne med skating!

Men "problemet" mitt er at jeg er helt grønn på skating.. Jeg klarer stort sett å holde meg på brettet,, men det blir litt "skummelt" i stor fart.. Å jeg klarer ikke Ollie en gang.

 

Noen som har noen forslag om hvordan jeg kan lære meg å skate?

Jeg har foresten et et Crazy Creek brett...

Lenke til kommentar
Hey!

 

Jeg har funnet ut at jeg har lyst å begynne med skating!

Men "problemet" mitt er at jeg er helt grønn på skating.. Jeg klarer stort sett å holde meg på brettet,, men det blir litt "skummelt" i stor fart.. Å jeg klarer ikke Ollie en gang.

 

Noen som har noen forslag om hvordan jeg kan lære meg å skate?

Jeg har foresten et et Crazy Creek brett...

 

Det aller beste er å skate med venner som har litt erfaring. Ellers kan du lære en del selv også, sjekk litt på youtube o.l Det kan hende det tar litt tid å lære seg enkelte ting, men det er verdt det :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...