Gå til innhold

Springer på tredemølle, vondt i legg


Anbefalte innlegg

Når jeg springer på tredemøllen så går det greit i begynnelsen, men etterhvert begynner jeg å få sabla vondt i leggen, som om leggen bare blir strammere og strammere. Etter 12-13 min @ 10 km/t så gikk jeg av og måtte anstrenge meg for å ikke halte bort til garderoben.

 

Hva kan være gale? Hva kan jeg gjøre for å slippe dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vell, jeg har nettop vært ute av trening i 2 uker elno, grunnet sykdom og andre ting. Før det trente jeg også og pleide å springe når jeg trente da også. Nå etter de 2 ukene har jeg begynt igjen. Trente på Mandag, Tirsdag og idag. Merket at det gjorde vondt på Mandag og Tirsdag også, men i mindre grad.

Og ja, kan hende jeg har bare hoppet i det, er det som en tilvenningssak?

Lenke til kommentar

Tredemølle er omtrent like hardt som asfalt, så er ikke noe bra å løpe der egentlig. Om du løper med incline(stigning) vil det ta press av knær og legger, så vil anbefale å alltid gjør det. Generelt, prøv å løp i oppoverbakke. Og skaff deg fulldempede sko. Har du veldig vondt/betennelse må du bare ta det med ro til det går over.

 

Jeg hadde veldig vondt for noen uker siden, tok det med ro og masserte leggen jevnlig, nå er det over tror jeg.

Lenke til kommentar

Om smerten kjennes på skinnleggen/fremsiden av leggen, er det sannsynligvis, som andre også påpeker, en senehinnebetennelse ("shin-splint" på engelsk) under oppseiling. Mange får vondt nettopp her når de begynner med løpstrening eller i perioder med økning. Løpingen bør begrenses til smerten begynner å avta. I mellomtiden kan formen holdes ved like med alternativ utholdenhetstrening som sykling eller svømming. Betennelsesdempende medisin som Ibux eller Voltaren kan bidra til å korte ned tiden det tar på bli kvitt betennelsen. Ev. i samråd med lege. Når du skal begynne å løpe igjen, start varsomt med forsiktige økninger i løpsmengden.

Trenings- og kostholdseksperter har ofte mange gode råd å bidra med, men det er ikke så lett å skille på myter og fakta. Fikk i den forbindelse behov for å kommentere det som sies på asfaltløping. Det er en påfallende utbredd oppfatning i Norge at løping på asfalt gir mer skader enn å løpe i skogen. Det kan godt være at det er riktig, men det er interessant at det er en oppfatning som ikke er spesielt utbredt utenfor landets grenser. Det er mange eksempler fra f.eks. amerikansk løpslitteratur hvor plan og jevn asfalt trekkes frem som noe av det beste å løpe på. Her vektlegges at skader gjerne oppstår når underlaget krever en kontinuerlig kompensering i løpsteknikken, for eksempel når man løper på et dosert underlag der den ene foten hele tiden er litt høyere enn den andre. Det kan jo tenkes at løping i skogen gir mer variasjon i bevegelsene og at skader som skyldes ensidige og repeterende bevegelser ikke oppstår så lett. Det kan jo også tenkes at vi her til lands har et noe romantisk forhold til naturen som gjør det lett å tenke at skog og mark=bra, asfalt=dårlig. Det skal også legges til at gode moderne løpesko for mengdetrening som regel har en solid støtabsorberende såle som kompenserer godt for harheten på asfalt. Når det gjelder tredemøller har de fleste av de som finnes på treningssentre en nokså god demping.

Jeg har tilbakelagt en god del kilometer på asfalt og på tredemølle men har ingen personlig erfaring med mere skade her enn løp i skog og mark.

God bedring med leggen!

 

edit: leif.

Endret av WitNo
Lenke til kommentar

Kanskje asfalt ikke er så ille, men jeg synes det virker logisk at det øker risikoen for skader og slikt. Tenk på det da, det blir "dunk, dunk, dunk", ingen demping i bakken, all belastning går på knær/legg.

 

Jeg kjøpte mine fulldempede sko på MX Sport, og mannen jeg kjøpte dem av sa at selv om jeg nå hadde gode fulldempede sko, skulle jeg holde meg så mye av asfalt som mulig.

 

Ved flere anledninger har jeg merket at det gjør vondt av å jogge på asfalt, og så har jeg gått utenfor vegen, og det har blitt bedre. Jeg tror ikke dette har så mye med placebo å gjøre, men selvsagt, kanskje det bare er meg som har svake legger... Uavhengig av mine legger vil man jo basert bare på min erfaring si at det er bedre for leggene å jogge i terreng/grus/gress enn på asfalt.

 

Om noen hadde greid å finne noen studier/forskning på dette hadde det vært knall :) Jeg skal google litt selv, men kan ikke love noe.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Personlig har jeg også problemer med å løpe i lengre tid flere ganger i uken på tredemølle eller asfalt, (har ikke tilsvarende problem når jeg løper i terreng). Får som du sier vondt midt på leggen, og i etterkant er det så vidt jeg klarer å gå. Det pleier å komme etter en 20-25min, og løper jeg dagen etter også kan smertene fort komme etter en 6-8min.

 

Løsningen min ble om vinteren å hovedsakelig fokusere på spinning + langrenn. Og om sommeren å løpe i terreng.

Endret av macros.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis problemet varer, ta kontakt med lege. Det kan også være akilles-sene betennnelse, både beinhinne-betennelse og akilles-sene betennelse kan bli kronisk. Da kan det bli vanskelig eller nesten umulig å bli kvitt igjen. Har selv slitt med akilles-senebetennelse siden 2004 og det er ikke noe gøy, har prøvd ganske mye for å bli kvitt det, både lege fysio, alternative ingenting har funket.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Begynner å lure om min begynner å bli kronisk også, har hatt den i ca 4 mnd. Tar jeg det med ro i 4 uker og f,eks hopper eller løper uten sko med demping og oppvarming på 20 min så er det 4 uker tilbake itid. Skal til legen snart igjen så får se hva annet jeg kan gjøre. Å ta det med ro funker ikke lengere.

Lenke til kommentar

Da jeg fikk akilles-sene betennelsen min virket det å ta det med ro i noen dager i begynnelsen, men etterhvert som den ble verre og det ble mer og mer hvile ble det bare enda verre. Jeg tok litt over et år fullstendig trengingsfri og det bare verre. Det som fikk meg på fote igjen var et treningsprogram som jeg la opp sammen med fysioterapeuten min, det hjalp, det gikk utpå noe som heter eksentrisk trening, snakk med det med en fysio eller google det.

Idag har jeg det enda, men jeg kan spille fotball 2-3 ganger i uken, når det var på sitt verste greidde jeg såvidt å trene èn dag i uken.

Så jeg anbefaler deg å ta kontakt med fysio hvis det begynner å bli et stort problem, ikke vent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...