Gå til innhold

Tips til komponenter i AMD/ATI spill PC


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ferdig som student, og har jobbet en stund nå, så nå er det på tide med en god oppgradering av HW. Fra før har jeg strømforsyning (1 kW mist) tastatur, mus m/matte, skjerm, joystick og høyttalere.

 

Hovedformålet/spillet blir (Microsoft) Flight Simulator X. Så har jeg jo lyst å spille andre forholdsvis nye spill som supreme commander, og kanskje far cry, 2 eller hva det er nå, osv.

 

Jeg trenger: HK, ram, cpu, skjermkort, lydkort og kabinett, ja, og HD.

 

Jeg vil ha et AMD/ATI system, siden det gir mye for pengene om man ikke trenger det aller beste, som vanlig. Dessuten er ingen tjent med at de går konkurs, så jeg ofrer meg litt og kjøper fra underdogen ;)

 

Tenkte å bruke windows 7 på denne pc'en.

 

Jeg har noen idéer, men trenger litt hjelp.

 

Lydkort:

Har lest at creative X-FI gamer (elns) er bra, bl.a. siden den ikke krever noe særlig cpu.

 

Skjermkort: AMD/ATI, muligens CF. Er det best å kjøpe det beste kortet, eller to av de nest beste og kjøre CF, med tanke på pris/ytelse?

 

Hovedkort: Her lurer jeg litt på AM2 og AM3, er ikke helt oppdatert på dette. Er det mulig å kjøre alt på AM3, slik at det blir muligheter for oppgraderinger i fremdiden, eller skal jeg bare kjøre på et AM2, og heller kjøpe nytt neste gang?

 

CPU: Har lest at 2 kjerner er nok for spill, men har mer lyst på 4, og tror det er litt mer fremtidsrettet. Eller er det 6 AMD kommer med nå? ;)

 

RAM: Bør jeg gå for DDR2 eller 3? Har lest at AMDs nyeste cpu'er støtter DDR3...

 

Kabinett: Her ser jeg at Antec blir anbefalt. Jeg trenger et praktisk kabinett, med god plass, med veldig god støydempning, og helst 120 mm vifter. Men, som sagt har jeg strømforsyning, så jeg vil ikke kjøpe et med strømforsyning inkludert.

 

HD: Ser at intel sin ssd kommer godt ut i div. tester. Jeg trenger bare 80 GB til operativsystem, program og spill. Bør jeg kjøpe en slik SSD + en eller flere disker til resten, eller kanskje bare to samsung spinpoing F1 på 1 TB, og kjøre de i raid, slik at de blir kjappere (det er jo så billig med hd nå)? Så har jeg lest at SSD disken bør kjøres på pci express, og ikke harddiskkontrolleren... Noen tanker?

 

Som dere ser, er jeg utdatert på hw nå. Kjøpte/bygget maskin sist i 2001 med en barton 2800 XP (utenom laptop da) ;)

 

Tusen takk for eventuell hjelp.'

Endret av Steffen G.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De sier at de nye prosessorene som lages til AM3 vil påasse være kompatible med AM2+ kort. AMD PII 940 er relativt billig nå, og kanskje ønsker du et konsept med den som utgangspunkt? Skal du ha Phenom II 940 som er den billigste 4-kjernen og den beste fra AMD, må vi kjøre AM2+.

 

3 kjrenen Phenom II 720 er vel den som gir mest for pengene; forskjellen er ca 500,-.

 

Min personlige mening er å kjøpe AM3, med DDR3 ram og en Phenom II 720 prosessor. Vi snakker om at dette koster minimalt mere enn et AM2+ system; kanskje 3-500,-. Deretter optimaliser produktene med tanke på ytelse og støy.

 

Siden du satser på AMD ville jeg også satset på AMD/ATI HD 4890 som koster rundt 1900 pr i dag.

 

Personlig har jeg NZXT Hush som er støydempet og har god plass. For meg som ikke overklokker hysterisk er det også nok kjøling.

 

Skal vi gå videre med noe av dette som utgangspunkt?

 

EDIT: FSX kan ha litt nytte av en Quad prosessor. Ser at Phenom II 945 (AM3) har kommet under 2K nå, så da er det et alternativ å bygge videre på kanskje?

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Kanskje denne kan hjelpe ? Vurderer dette selv

 

Handlevogn

 

En alternativ billigere prosessor er 720BE

Skjermkortet skal hete "PLUS" også, så får du litt høyere frekvenser.

Det koster mer enn det som står i handlevognen, men differensieres ikke i prisguiden.

Hovedkortet er klart for crossfire.

DDR3 for fremtidsretta folk. :roll:

2 SSD, max 3 i raid til OS+spill. Kan kuttes bort, men helst ikke. ;)

Lenke til kommentar
De sier at de nye prosessorene som lages til AM3 vil påasse være kompatible med AM2+ kort. AMD PII 940 er relativt billig nå, og kanskje ønsker du et konsept med den som utgangspunkt? Skal du ha Phenom II 940 som er den billigste 4-kjernen og den beste fra AMD, må vi kjøre AM2+.

 

3 kjrenen Phenom II 720 er vel den som gir mest for pengene; forskjellen er ca 500,-.

 

Min personlige mening er å kjøpe AM3, med DDR3 ram og en Phenom II 720 prosessor. Vi snakker om at dette koster minimalt mere enn et AM2+ system; kanskje 3-500,-. Deretter optimaliser produktene med tanke på ytelse og støy.

 

Siden du satser på AMD ville jeg også satset på AMD/ATI HD 4890 som koster rundt 1900 pr i dag.

 

Personlig har jeg NZXT Hush som er støydempet og har god plass. For meg som ikke overklokker hysterisk er det også nok kjøling.

 

Skal vi gå videre med noe av dette som utgangspunkt?

 

EDIT: FSX kan ha litt nytte av en Quad prosessor. Ser at Phenom II 945 (AM3) har kommet under 2K nå, så da er det et alternativ å bygge videre på kanskje?

 

Trodde 955 ytet bedre enn 940?

Lenke til kommentar
Kanskje denne kan hjelpe ? Vurderer dette selv

 

Handlevogn

 

En alternativ billigere prosessor er 720BE

Skjermkortet skal hete "PLUS" også, så får du litt høyere frekvenser.

Det koster mer enn det som står i handlevognen, men differensieres ikke i prisguiden.

Hovedkortet er klart for crossfire.

DDR3 for fremtidsretta folk. :roll:

2 SSD, max 3 i raid til OS+spill. Kan kuttes bort, men helst ikke. ;)

 

Ja det ser vel greit ut. Datakjeden som blir billigst har NZXT Hush også til 700,-. De har ikke den SSDen, men da kan du evt kjøpe denne.

Lenke til kommentar

Ok, takk for hjelpen.

 

Lurer på om 60GB SSD blir litt i minste laget. Skulle helst hatt 80 (evt. 120), så trenger jeg ikke å bekymre meg for plass. Men, det holder vel akkurat. OCZ disken på 60 GB så grei

ut.

 

Bør jeg da kjøre denne på pci-exress med operativsystem osv? Hvordan gjøres dette?

 

Eller bør jeg bare kjøpe to og kjøre de i raid for at de skal bli kjappere?

 

Får man noe med for å putte ssd'en i en 3,5" brønn?

 

Hva med skjemkortet 4770? Er det bedre? (og dyrere?)

 

 

Takk for hjelpen så langt.

Endret av Steffen G.
Lenke til kommentar
Ok, takk for hjelpen.

 

Lurer på om 60GB SSD blir litt i minste laget. Skulle helst hatt 80 (evt. 120), så trenger jeg ikke å bekymre meg for plass. Men, det holder vel akkurat. OCZ disken på 60 GB så grei

ut.

 

Bør jeg da kjøre denne på pci-exress med operativsystem osv? Hvordan gjøres dette?

 

Eller bør jeg bare kjøpe to og kjøre de i raid for at de skal bli kjappere?

 

Får man noe med for å putte ssd'en i en 3,5" brønn?

 

Hva med skjemkortet 4770? Er det bedre? (og dyrere?)

 

 

Takk for hjelpen så langt.

 

Mange gode antagelser og gjetninger :thumbup:

 

Det stemmer at 60 GB er lite. Prisen bestemmer.

Og SSD kobler man til ICH10 integrert kontroller på hovedkortet, så noen ekstra kontroller er ikke nødvendig, og heller ikke ønskelig.

Raid-0 for at de skal bli kjappere ja. Det er jo ikke nødvendig, du vil få en god boost med en 60-120 GB singel SSD (av de "gode" nye SSD'ene)

4770 er ikke bedre enn 4890, 4890 er i samme klasse som GTX 275. 4770 er svakere enn GTS250.

 

Jeg tviler på noe følger med SSD disken, men dobbeltsidig tape går jo.

Lenke til kommentar

4890 er bedre enn 4770 , på to måter, det er på stock ca 10-15% bedre, men 4890 er an atskillig bedre klokker, spahire lanserer faktisk snart et ferdig overklokke 4890 på 1 ghz, men de fleste 1890 ser jeg kommer opp til rundt 950 mhz.Intels x25 er kongen på haugen nå. Kjører du os og spill fra den reduserer du framedrops betraktlig. Dette samt en mye mer responsiv rigg i all tilfeller. Vidre er det også en ide å bruke 8 gb ram, sette swap fil til 0, dette gir også en mer responsiv rigg.

 

Når det gjelder CPU bør du absolutt velge en Black edition. Dette samme med 790 FX chipset og 4890, gir deg en enkel klokkerigg ved hjlep av AMD overdrive. Klokking ved hjelp av et par museklikk.

 

Hvorvidt du har nytte av CF kommer litt ann på hvilken skjerm du skal kjøre på. Men jeg tviler ikke på at det kommer spill som du trenger 4890 i CF til for å ha full grafikk. Og da er det kjekt å kunne sette inn når du trenger det, det med pc deler er jo at de faller i pris raskt.

 

940 og 955 klokker til omtrent det samme ifølge de utallige tester jeg har sedd. Det er i utgangspunket 2-3% bedre ytelse i mange programmer ved bruk av DDR3 i stede for DDR2. Fordelen med DDR3 er i tillegg at det er større sansylighet for at du kan ta det med til neste rigg. Og gå for AM3 med DDR3 vs AM2+ med DDR2 er en prisforskjell på ca 800 kr. Dette ved bruk av 940 mot 945 + DDR2 mot DDR3 - 790FX AM2mot 790FX AM3. Og nå er ikke 945 en black edition. Skal du først gå for AM3 så mener jeg 720 eller 955 er de beste valg. Vær klar over at det er minimal forskjell på spilleytelsen på en 720 og en 955. Så er det en gamerigg, gå like så godt for 720.

 

Karamell2s forslag er nok kremen av det en AMD plattform kan tilby.

 

Er det spill du tenker på så kan du jo se her hva de forskjellige disker gjør for min framerate:

 

post-68520-1241266257_thumb.png

Endret av Osse
Lenke til kommentar

...angående Creative sine lydkort, ville jeg først prøvekjørt det innbygde lydkortet,

og så evt. vurdert etterpå å kjøpe et ExtremeAudio PCiE eller ExtremeGamer PCi.

Noe Titanium Fatality greier, det blir for heftig for meg.

 

Og til slutt:

Selvfølgelig kommer det ny generasjon skjermkort i løpet av sommeren/høsten.

Slik er det jo ofte.

 

EDIT: Helt enig med Osse sine tanker. :thumbup:

Og tror kanskje at det skrives 4770 istedet for 4870 noen ganger. :innocent:

Endret av Karamell2
Lenke til kommentar

Og, tror jeg skal prøve meg på en 3-kjerner likevel da, siden den er så billig, selv om fsx kan utnytte opptil 32 kjerner... Får heller oppgradere senere, eventuelt. Så tar jeg en 4890. Kan også oppgradere med en til og kjøre cf senere.

 

Ang. disk, får jeg vurdere det litt mer nøye, Intel sin 80 GB X25-M GB er jo ganske dyr.

 

Er det ikke nok med 4 GB ram, og likevel sette swappen til 0? Har ennå ikke sett noe som faktisk bruker så mye ram. Vet ikke hvordan det er med windows 7 da...

Lenke til kommentar

720 BE er nok fin til gaming hvis du får overklokket den endel.

Jeg ville ikke følt meg for trygg med 4GB ram, og så slå av swapfilen.

Det vil krasje før eller siden. Skal du slå av swapfilen ville jeg gått for 8GB.

 

**prepares to be flamed** :whistle:

 

Syns faktisk jeg så en som hevdet 67% mem use på en 6GB maskin etter 45 minutter med Crysis. På 1680x1050 high. Dermed er alle 4gb borte.

Endret av Karamell2
Lenke til kommentar
720 BE er nok fin til gaming hvis du får overklokket den endel.

Jeg ville ikke følt meg for trygg med 4GB ram, og så slå av swapfilen.

Det vil krasje før eller siden. Skal du slå av swapfilen ville jeg gått for 8GB.

 

**prepares to be flamed** :whistle:

 

Syns faktisk jeg så en som hevdet 67% mem use på en 6GB maskin etter 45 minutter med Crysis. På 1680x1050 high. Dermed er alle 4gb bortfsx 3 kjerner eller 4e.

 

Ok. Vet du om dette (slå av swap, og få bedre ytelse) også funker med windows 7, eller når dette os'et skal komme? Nå funker vel swappen ganske bra med ssd også da, og windows 7 skal visst utnytte ssd litt bedre også. Det er vel også mulig å laste ned en pre-release, og så kjøpe mw7 når det kommer for salg?

Endret av Steffen G.
Lenke til kommentar

windows 7 og swapfile vet jeg ikke en drit om.

Du kan laste ned en windows 7 Release Candidate 5.mai, og den vil være gyldig til mars 2010.

 

Jeg ville ikke forventet at W7 RC skal kunne slå Vista 64 Ultimate i gaming benchmarks nå i dag, pga. modningsgraden og uferdige drivere.

Faktisk tror jeg ikke dette skjer før W7 er i salg.

Hvis det ikke allerede er skjedd mens jeg har sovet. ;-)

 

 

siden du går for 720BE, aner jeg konturene av et budsjett.

Da vil jeg påstå at en 32GB SSD KAN være nok til OS og spill, hvis du er flink å holde orden. Men særlig mange spill blir det jo ikke.

Men, en tusing spart. ;-)

Endret av Karamell2
Lenke til kommentar

Nei, jeg vil nok likevel gå for 4-kjernen (AMD PHENOM II X4 955 BLACK EDITION), siden FSX liker kjerner så godt.

 

Da har jeg lest at ved 8 GB ram fordelt på 4 brikker, er makshastigheten 1066 MHz, pga. trege elektroner, mangel på gull osv. ;)

 

Så, da går jeg for to brikker. Får se om jeg finner det verdt å kjøpe 4GB DDR3 brikker eller nøyer meg med 2 GB brikker.

 

Hvordan går dette sammen med cpu'en forresten? Hvilken fsb kan den kjøre på (inkludert ørlite overklokking)? Tilsier det 1600MHz RAM, eller 1066?

 

Jeg vil også har minst 80GB på ssd'en, så da ser intels x25 best ut for øyeblikket, men den er litt dyr, og dette er et AMD opsett... ;)

 

Av de 4 hk'ene med FX790 brikkesett, er det Gigabyte som er best? Hva med MSI, Asus, og den siste, hva nå det var?

 

Integrert grafikk som MSI har, trenger jeg jo egentlig ikke. Det er greit som backup, men ikke om det går på bekostning av noe. Gigabyte sine 10 hd-kontakter er også bra. Men, MSI og Asus sine 4 (og ikke 2) pci-x 16 spor er også bra.

 

Blir litt flisespikking her, men siden jeg ikke har hastverk med å kjøpe dette her, har jeg tid til det ;) Jeg gleder meg til å ta vidunderet i bruk.

Endret av Steffen G.
Lenke til kommentar

Msi sitt 790FX kort er visst "slightly preferred" under benching hos Anandtech. Men gigabyte sitt kort skal også være bra.

Angående busshastigheter og minne så er det litt tilfeldigheter som spiller inn.

Anand anbefaler ihvertfall følgende:

DDR3-1600 6-7-6-20 1T

eller

DDR3-1333 5-5-5-18 1T

 

Å finne noen 4 GB kit som klarer CAS 5 ved 1333 er ikke lett.

 

Crucial Ballistix DDR3-1333 (2x2048) har CAS 6 1.8 volt LINK

OCZ DDR3 PC3-12800 Platinum (DDR3-1600) har CAS 7 1.9 volt LINK

 

msi95538ocstockcpuzS.jpg

 

Hvis du ser noe bilde, så kan du lese at:

Our maximum overclock on stock Core VID with the X4 955 BE resulted in a 3.8GHz clock speed at a respectable 2606MHz HT link speed and Northbridge clock at 2606MHz. Memory speed is set to DDR3-1336 at 6-6-6-18 1T on 1.50V. The primary voltages settings were left at auto in the BIOS. We tried a variety of memory speeds and timings and still ended up at 1336 on stock voltages, a slight bump to 1.55V netted us DDR3-1600 at 6-7-6-18 1T timings, although performance was nearly identical. LINK

 

 

Anand benytter jo noe sykt DDR3-2000 minne (bare 1.55 volt på 1600-6-7-6-18 1T), men for normale folk blir det vel til å kjøpe enten et 1333 eller 1600 kit, og så "gire" hovedkortet, dvs endre cpu/mem dividers, så ikke minnet kommer for høyt i frekvens.

 

Så, spørsmålet er da: Finnes det et billig 8GB 1333 kit med CAS 5 og <1.7 volt ? NEI !! :!:

Da blir det CAS 9, som suger på 1333.

Kjøp heller 4 bra gig nå, og så 4 siden.

Får du en SSD i tillegg, tviler jeg på at du blir plaga med mye paging til swapfile.

Så lenge du ikke skal multitaske Supreme Commander, Antivirus full scan og FSX samtidig.

Da må du jo ha MYE mere minne :thumbup:

Endret av Karamell2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...