Gå til innhold

Hvilket kort skal jeg velge? Lyd funker ikke...


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjøpte en PC for over et år siden som ikke kommet ibruk før nå. Å Den skal jeg så å si bare høre på musik og se på film med den. Så jeg søker et kort med HDMI som jeg kan koble opp emot flatskjermen min. Pc:n har følgene komponenter:

 

Midtower med 350W PSU

AMD Athlon 64 3800+ 2,4 Ghz BOXED

nForce430 S-AM2

WD 160GB S-ATA II 7200 RPM

Asus DVD

Kingston 1GB 667MHz PC5300 DDR2

 

Jeg er ikke så bra på dette området lengre så søker litt hjelp. Men spørsmålet er om det ikke er like greit å kjøpe en ny med 22" skjerm for 7000.-Denne har jeg sett på!For jeg trenger skjerm å litt mer RAM sikkert så vet ikke helt hva det havner på jeg så spørr dere her.

 

Takker for alle svar å anbefallinger jeg får. Er dritt lei å bruke laptopen nå! :D

Endret av powersound
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HD4850 er nok et perfekt kort for deg. HDMI og veldig bra ytelse. Mener den har lyd gjennom HDMI og, noe som ikke alltid er en selvfølge :)

 

Angående RAM så kan du kjøpe et sett med disse:

2GB: https://prisguiden.no/product.php?p...7&cat_id=27

4GB: https://prisguiden.no/product.php?p...9&cat_id=27

 

Da har du en knall film/musikk pc! Angående kjøp av ny, så må du jo tenke gjennom hva du trenger. Den du linka til er helt klart en bedre pc, men spørsmålet blir jo om du vil bruke 7k på det, kontra 1500 på oppgraderinger.

 

En ting du kanskje kunne vurdert er mer lagringsplass. Hvis vi sier at du tilsammen bruker 2k, så har du 4850, 4GB ram og 1TB lagring. Det er bra nok til film og musikk, og 5000 kroner billigere enn ny pc ;) Det må du vurdere selv.

Lenke til kommentar
HD4850 er nok et perfekt kort for deg. HDMI og veldig bra ytelse. Mener den har lyd gjennom HDMI og, noe som ikke alltid er en selvfølge :)

 

Angående RAM så kan du kjøpe et sett med disse:

2GB: https://prisguiden.no/product.php?p...7&cat_id=27

4GB: https://prisguiden.no/product.php?p...9&cat_id=27

 

Da har du en knall film/musikk pc! Angående kjøp av ny, så må du jo tenke gjennom hva du trenger. Den du linka til er helt klart en bedre pc, men spørsmålet blir jo om du vil bruke 7k på det, kontra 1500 på oppgraderinger.

 

En ting du kanskje kunne vurdert er mer lagringsplass. Hvis vi sier at du tilsammen bruker 2k, så har du 4850, 4GB ram og 1TB lagring. Det er bra nok til film og musikk, og 5000 kroner billigere enn ny pc ;) Det må du vurdere selv.

 

Takker for et godt svar!

 

Men om jeg får tenke litt høyt her nå så får du bare si hva du synes. Dem opgraderingene du la fram her = 2130.- + frakt fra 3 forskjellige steder. Men i tillegg til det så må jeg har en skjerm og det er vel ca 2000.- for en god 22". Så da er vi oppe i litt over 4000.- og den jeg linket til koster 5990.- og da slipper jeg å bytte noe selv + 1 års garanti.

 

Vet ikke helt her derfor jeg spørr. Ang. lagring så har jeg 4TB eksternt så det skal nok ordne seg. men helt klart en fordel å slippe alle ekterne. hehe, men det et slikt som går å ta over tid. Kan jo ev. sette i noen ekstra disker i den nye også.

 

Men hva synes du/ dere jeg burde gjøre?

Lenke til kommentar

Hvis du har penger til å kjøpe den fra MPX, så syns jeg du bør gjøre det. Ulempen med det er jo at du vil bli sittende igjen med mye HW. Men til ditt bruksområde er den PC'en der perfekt.

Ved kjøp av ny PC, vil du få oppgraderinger på samtlige komponenter.

 

Spørsmålet vil rett og slett bli hvor mye penger du ønsker å bruke :)

Lenke til kommentar
Hvis du har penger til å kjøpe den fra MPX, så syns jeg du bør gjøre det. Ulempen med det er jo at du vil bli sittende igjen med mye HW. Men til ditt bruksområde er den PC'en der perfekt.

Ved kjøp av ny PC, vil du få oppgraderinger på samtlige komponenter.

 

Spørsmålet vil rett og slett bli hvor mye penger du ønsker å bruke :)

 

Skjerm er jo ikke noe jeg trenger å kjøpe med engang, tror jeg har en gammel 19" LCD hos fattern.

 

Men hva trenger jeg mer enn nytt RAM å grafikkort? tenkte på kabler og slikt. Handler helst allt på samme sted. Er det kortet du anbefaller her over en skikkelig HDMI eller en DVI med adapter?

 

Jeg har penger til en ny PC. men som du sier, man trenger ikke bruke mer penger enn man må. Men tåler hovedkortet mitt 4gb RAM tror du? er 4 plasser 2 gule og 2 oransje. hva er forskjellen? og har man brukt for 4gb når man kjører XP? Jeg har hørt man må ha vista for å ha brukt for mer enn 2gb?

Lenke til kommentar

Ut fra det jeg kan finne på nett, så støtter hovedkortet ditt 8GB ram. Det med at man ikke behøver 4GB for XP er ikke heelt riktig. Dersom man har 32bit operativsystem (det mest vanlige) vil man bare kunne utnytte 3,5GB ram. Jeg kjører med det selv og er storfornøyd :)

 

Forskjellen på ram-slottene er bare at dersom du har bare 2 brikker med ram, så må de stå i slotter med like farger :)

 

Du trenger ingen kabler. Alt du trenger følger med komponentene. 4850 har medfølgende adapter fra DVI-HDMI. Og ja, man får lyd gjennom.

Lenke til kommentar
Ut fra det jeg kan finne på nett, så støtter hovedkortet ditt 8GB ram. Det med at man ikke behøver 4GB for XP er ikke heelt riktig. Dersom man har 32bit operativsystem (det mest vanlige) vil man bare kunne utnytte 3,5GB ram. Jeg kjører med det selv og er storfornøyd :)

 

Forskjellen på ram-slottene er bare at dersom du har bare 2 brikker med ram, så må de stå i slotter med like farger :)

 

Du trenger ingen kabler. Alt du trenger følger med komponentene. 4850 har medfølgende adapter fra DVI-HDMI. Og ja, man får lyd gjennom.

 

Da tar jeg å bare bytter komponentene i maskinen jeg har. Men 4850 er det beste kortet opp til 12-1300? hva må jeg tenke på når jeg bestiller RAM minne?

 

Hva tror du om denne skjermen da?Samsung 2233SN

 

Om jeg får svar på dette så bestiller jeg ikveld. tenkte meg 2000.- for skjermkort og RAM med frakt. Føler meg litt masete her men dere her inne kan så mye mer enn meg å jeg vill jo ha best mulig HW for penga.

Lenke til kommentar

Ja, det er det klart beste kortet i den prisklassen :)

 

Minne, bare pass på at det er PC6400-minne. Jeg er ikke noe flink med skjermer, men mitt intrykk er at Samsung lager kvalitetsprodukter gjevnt over :)

 

Bare mas i vei. Er jo en liten hobby å sitte her å svare på spørsmål ;)

Lenke til kommentar
Ja, det er det klart beste kortet i den prisklassen :)

 

Minne, bare pass på at det er PC6400-minne. Jeg er ikke noe flink med skjermer, men mitt intrykk er at Samsung lager kvalitetsprodukter gjevnt over :)

 

Bare mas i vei. Er jo en liten hobby å sitte her å svare på spørsmål ;)

 

Da var det bestillt. Håper bare jeg har valgt riktig minne. haha

 

1stk SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD 4850 - Dual Slot - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0

 

2stk Kingston PC-minne HyperX 2 Gb DDR2-800 PC2-6400 CL5

 

2stk COOLINK Vifte 802 SWiF

Endret av powersound
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...