Gå til innhold

Blits til Nikon - spør om råd


Anbefalte innlegg

Planleggingen av vårens store innkjøpsprosjekt går mot slutten, og kamerasystem ser ut til å være valgt. Det jeg er usikker på nå, er valget av blits.

 

Jeg vil ha:

- En blits som er kraftig nok, som ikke gir ujevnt lys og som ikke gir rar farge.

Det er også en stor fordel med:

- En blits som ikke er altfor stor, slik at den faktisk blir tatt med når den trengs. På den annen side er det jo ikke noe poeng med en ekstern blits som er liten, men marginalt bedre enn pop-up-blitsen i kameraet.

- En blits som kan gi litt kreative muligheter, som en "slave"-funksjon.

 

I praksis er det temmelig tradisjonelt amatør-/ familiefotografering det er snakk om, men vil også sette pris på litt muligheter til å eksperimentere litt også.

 

Trenger man originalblitsene?

Nikon SB-800 virker temmelig stor og er dyr, men så kan den jo også "alt"

 

SB-600 er noe mindre og marginalt billigere og kan fremdeles det meste

 

SB-400 er liten og billig, men er vel ikke særlig kraftig, og de kreative mulighetene er begrenset til tilting av hodet

 

Hva med tredjepartsobjektivene?

Vil denne rimelige fra Metz gjøre nytten, eller mister jeg viktige muligheter?

 

Denne fra Nissin virker jo enda hendigere og billigere, samt at den kan både tilte og vri hodet, men er det noe viktig jeg går glipp av her?

 

Eller er det Sigma jeg bør gå for?

 

Noen som har gjort seg erfaringer? Kanskje noen som har "bommet"?

Tanker for øvrig?

 

Regner med at den skal brukes med Nikon D5000 og Sigma 18-50 f2.8-4.5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg brukte en SB-600 til leilighetsfotografering i går, og det var veldig behagelig å bare fyre den i taket, passe på at det ikke ble refleksjoner i bildet, men ellers kunne regne med at bildene ble bra. Har også hatt en Sigma-blits da jeg hadde Nikon selv (brukte lånt utstyr i går), men må innrømme at jeg ville kjøpt Nikon nå.

 

Jeg ville startet med en SB-600, så kan du heller kjøpe SB-900 senere dersom du ønsker å jobbe med fjernstyring av blitser (SB-600 kan fjernstyres, men ikke selv være master). SB-800 er vel utgående - og det er ikke sikkert du finner den. Dersom du finner den rimelig noe sted, ville jeg nok vurdert den sterkt også - det er en meget god blits...

Lenke til kommentar
Har også hatt en Sigma-blits da jeg hadde Nikon selv (brukte lånt utstyr i går), men må innrømme at jeg ville kjøpt Nikon nå.

 

- Noen spesiell grunn? Er det noe Sigmaen ikke kan, eller bare lavere "specs"? Og da tenker du på SB-600 og opp, og ikke SB-400?

 

Jeg ville startet med en SB-600, så kan du heller kjøpe SB-900 senere dersom du ønsker å jobbe med fjernstyring av blitser (SB-600 kan fjernstyres, men ikke selv være master).

 

- Jeg tenker at muligheten til å fjernstyre blitsen via "pop-up"-blitsen for meg vil være mer enn nok og noe mer vil bli "overkill". Sannsynligheten for at jeg noen gang vil dra med meg to eksterne blitser i tilfelle jeg skulle tenke på et morsomt fjernstyringsprosjekt er temmelig liten. eller er det noe jeg overser her?

Endret av EldorBoye
Lenke til kommentar
- Noen spesiell grunn? Er det noe Sigmaen ikke kan, eller bare lavere "specs"? Og da tenker du på SB-600 og opp, og ikke SB-400?
Nei, det er egentlig ikke det. Det er bare følelsen Nikon-blitsen gir, jeg synes den leverte riktigere bilder, uten at jeg har fått sammenliknet det vitenskapelig.

 

- Jeg tenker at muligheten til å fjernstyre blitsen via "pop-up"-blitsen for meg vil være mer enn nok og noe mer vil bli "overkill". Sannsynligheten for at jeg noen gang vil dra med meg to eksterne blitser i tilfelle jeg skulle tenke på et morsomt fjernstyringsprosjekt er temmelig liten. eller er det noe jeg overser her?
D5000 får ikke mulighet til å fjernstyre blitser via CLS, så da må du fyre av en ren slave. Så vidt jeg vet støtter ikke Nikon-blitsene dette, i hvert fall ikke de små (SB-600 og mindre). Da vil det heller lønne seg for deg å velge D90, som gir deg alle muligheter med CLS - og har du tenkt å drive litt med blitsfotografering, vil det være svært fordelaktig.
Lenke til kommentar

K-ryeng skriver at D5000 ikke støtter CLS, det er vel ikke helt korrekt ?

 

Her er et utdrag fra D5000 spec:

 

"Avansert trådløs belysning støttes med innebygd blits, SB-900, SB-800 eller SU-800 som hovedenhet. Overføring av fargetemperaturinformasjon fra blitsen støttes med innebygd blits og CLS-kompatible blitser"

 

PIMPIM

Lenke til kommentar
K-ryeng skriver at D5000 ikke støtter CLS, det er vel ikke helt korrekt ?
Nei forsåvidt, men du må ha ekstern CLS-kompatibel enhet (SU-800, SB-800 eller SB-900) for å få det på D5000. D90 har innebygget støtte med intern blits som kan styre andre eksterne blitser, f.eks. en SB-600.

 

SB-400 kan ikke styres trådløst uansett, det er kun en hotshoe-blits (med tilt én vei).

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Er ikke det du skriver om D90 akkurat det samme som

på D5000 da ?

 

Den innebygde blitzen i D5000 brukes som Commander og

ekstern(e) blitz(er) som Remote.

 

Skal du benytte CLS så må du jo uansett ha minst én

remote SB-600,800 eller 900.

 

PIMPIM

Lenke til kommentar
har sb-800, gikk rett på den. kan ikke si jeg angrer, den har alt, ikke noe jeg savner. vil råde deg til å gå rett på den.
Ja, hvis man får tak i den. Ikke mange som har den på lager i disse dager... SB-900 har tatt over den plassen (og det ventes at det kommer en SB-700 i løpet av året, som vil overta for SB-600 også).
Lenke til kommentar
Skal du benytte CLS så må du jo uansett ha minst én

remote SB-600,800 eller 900.

 

- Finnes det ingen tredjepartsblitser som støtter dette?

 

Det er vel uansett en funksjon som i høyden blir avgjørende der alternativene ellers virker omtrent like gode.

 

 

Nei, det er egentlig ikke det. Det er bare følelsen Nikon-blitsen gir, jeg synes den leverte riktigere bilder, uten at jeg har fått sammenliknet det vitenskapelig.

 

- Subjektiv vurdering av billedkvaliteten er mer enn godt nok svar for meg. Takk skal du ha for fine innspill!

Lenke til kommentar
Skal du benytte CLS så må du jo uansett ha minst én

remote SB-600,800 eller 900.

- Finnes det ingen tredjepartsblitser som støtter dette?

Jo, Sigma sine Super-blitser gjør det (EF 500 og 530 Super). Vil tro Metz også har blitser som er kompatible med CLS, uten at jeg skal være for skråsikker på det.
Lenke til kommentar
Den billige Nissin blitsen nevner "slave- synchrosystem". Vil det innebære CLS?
Neppe, det betyr antakelig at du må stille styrken manuelt, og at den fyrer når det blir lyst. CLS betyr at systemet overfører informasjon om lysmåling trådløst til blitsene, og de trigger med tilpasset lysstyrke. Det er veldig mye mer avansert enn tradisjonell slaveavfyring, og åpner mange muligheter for kreativ lyssetting som ville vært svært tidkrevende (og til dels komplisert) å sette opp manuelt.
Lenke til kommentar

Avhengig av budsjett og bruk så er SB-900 en bedre blits enn SB-800. Den er ikke nevnverdig kraftigere, men har en mye bedre meny og hovedbryter som kan settes direkte til slave/master som krever jodling med flere knapper på SB-800 n.

 

CLS er forøvrig så tøft at du tror det ikke før du har brukt det !

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar
har sb-800, gikk rett på den. kan ikke si jeg angrer, den har alt, ikke noe jeg savner. vil råde deg til å gå rett på den.

Mange synes vel SB-800/900 både er litt for stor og dyr, kjøpte inn et par SB-600 til skolen og testet de en del, var VELDIG fornøyd med de!

Ikke for stor, men kraftig nok og ga mange fine muligheter.

Ikke velg noe mindre enn det! Evt tilsvarende Sigma.

 

Angrer nå bittert jeg ikke fikk kjøpt en selv, kostet ca 1800 før jul, som jeg nå ser var utrolig mye for pengene! Nå er den ikke lett å få tak i..

Men kommer vel en SB-700 snart, som kanskje er litt bedre å bruke, slik de gjorde fra 800 til 900.

Men Nikon blitzen oser kvalitet, og ga fabelaktige resultater!

Spesielt likte jeg den innebygde spredeskiven, som jeg lot stå nesten helt ute (slik at den ikke klappet igjen foran), og vinklet hodet nesten helt opp.

Lenke til kommentar
Den billige Nissin blitsen nevner "slave- synchrosystem". Vil det innebære CLS?
Neppe, det betyr antakelig at du må stille styrken manuelt, og at den fyrer når det blir lyst. CLS betyr at systemet overfører informasjon om lysmåling trådløst til blitsene, og de trigger med tilpasset lysstyrke. Det er veldig mye mer avansert enn tradisjonell slaveavfyring, og åpner mange muligheter for kreativ lyssetting som ville vært svært tidkrevende (og til dels komplisert) å sette opp manuelt.

 

- Ah, skjønner! Takker så mye!

Lenke til kommentar
I tidligere diskusjoner av blits til Nikon (før SB-900), ble det advart om at SB-800 var større og tyngre enn SB-600, nå anbefales SB-900 over en lav sko. Det er ikke til å overse at SB-900 er betydelig større og tyngre enn sine mindre brødre, og i mye større grad enn SB-600 vs SB-800. :)

Kan bekrefte dette, har alle nevnt, og SB-900 er "gigantisk"... SB-900 har flere innstillingsmuligheter og langt mer elegant meny, men faktum er at jeg i 80% av tilfellene bruker SB-800 (faktisk så fornøyd med den at jeg klarte oppdrive enda en). Skal man sammenligne SB-800 vs SB-900, så er vel funksjonsmessig SB-900 5% bedre, men straffen er størrelsen. Bruker nesten aldri SB-900 direkte på kamera, da faller valget stort sett alltid på SB-800.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...