Gå til innhold

Har jeg mistet lappen?


Filosof

Anbefalte innlegg

For 7 dager siden var jeg i en trafikkulykke. Jeg gled av veien, og kjørte ut i grøfta. Ingen ble skadet - ikke en gang bilen.

 

Politiet og ambulansen kom etter en kort stund. Det eneste politiet ville vite var navnet mitt og om jeg hadde drukket/ruset meg eller noe lignende - hvilket jeg selvfølgelig ikke hadde.

 

100% uskyldig var jeg nok ikke, for jeg kjørte litt for fort - men det er jo ingen som kan bevise det.

 

Siden det har jeg ikke hørt noe fra politiet eller noen angående bot eller utsettelse/tap av lappen.

 

Noen som har erfaring på dette - og for eksempel hvor lang tid det tar? :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For 7 dager siden var jeg i en trafikkulykke. Jeg gled av veien, og kjørte ut i grøfta. Ingen ble skadet - ikke en gang bilen.

 

Politiet og ambulansen kom etter en kort stund. Det eneste politiet ville vite var navnet mitt og om jeg hadde drukket/ruset meg eller noe lignende - hvilket jeg selvfølgelig ikke hadde.

 

100% uskyldig var jeg nok ikke, for jeg kjørte litt for fort - men det er jo ingen som kan bevise det.

 

Siden det har jeg ikke hørt noe fra politiet eller noen angående bot eller utsettelse/tap av lappen.

 

Noen som har erfaring på dette - og for eksempel hvor lang tid det tar? :ermm:

Hvis du mister lappen gir ikke politiet deg noen form for usikkerhet, da blir det KLAR beskjed!

 

Ser ikke at du skulle miste lappen for dette.

 

En jeg kjenner kræsjet denne bilen på Tingvoll, har ikke mistet lappen av deg grunn.

 

http://www.auraavis.no/lokale_nyheter/article4261722.ece

Lenke til kommentar
For 7 dager siden var jeg i en trafikkulykke. Jeg gled av veien, og kjørte ut i grøfta. Ingen ble skadet - ikke en gang bilen.

 

Politiet og ambulansen kom etter en kort stund. Det eneste politiet ville vite var navnet mitt og om jeg hadde drukket/ruset meg eller noe lignende - hvilket jeg selvfølgelig ikke hadde.

 

100% uskyldig var jeg nok ikke, for jeg kjørte litt for fort - men det er jo ingen som kan bevise det.

 

Siden det har jeg ikke hørt noe fra politiet eller noen angående bot eller utsettelse/tap av lappen.

 

Noen som har erfaring på dette - og for eksempel hvor lang tid det tar? :ermm:

Hvis du mister lappen gir ikke politiet deg noen form for usikkerhet, da blir det KLAR beskjed!

 

Ser ikke at du skulle miste lappen for dette.

 

En jeg kjenner kræsjet denne bilen på Tingvoll, har ikke mistet lappen av deg grunn.

 

http://www.auraavis.no/lokale_nyheter/article4261722.ece

 

Det var veldig betrygende å høre. Jeg har jo som sagt ikke hørt noe fra politiet eller noe, og det har jo gått en uke.

 

Men, pleier de å sende melding om dette hjem i posten? Jeg har jo fremdeles førerkortet, men jeg har vært ganske usikker på hva som har skjedd eller ikke. Jeg har ikke turt å kjøre noe, selv om jeg har hatt muligheten.

 

Er det noen måte jeg kan sjekke "statusen" på førerkortet mitt? For eksempel på om jeg har noen prikker eller tilsvarende?

 

På forhånd en million takk!

Lenke til kommentar
Det var veldig betrygende å høre. Jeg har jo som sagt ikke hørt noe fra politiet eller noe, og det har jo gått en uke.

 

Men, pleier de å sende melding om dette hjem i posten? Jeg har jo fremdeles førerkortet, men jeg har vært ganske usikker på hva som har skjedd eller ikke. Jeg har ikke turt å kjøre noe, selv om jeg har hatt muligheten.

 

Er det noen måte jeg kan sjekke "statusen" på førerkortet mitt? For eksempel på om jeg har noen prikker eller tilsvarende?

 

På forhånd en million takk!

Trenger ikke å sjekke det opp men hvis du absolutt vil det så kan du ringe det lokale lensmannskontoret.

 

Hadde politiet hatt noen form for mistanke om ulovligheter ved unaturlig høy fart og/eller promille så tro meg, da hadde de tatt førerkortet ditt på stedet.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Kan ikke se for meg at du skulle miste lappen på bakgrunn av dette...

§3 i vegtrafikkloven... Har han kjørt av veien har han per definisjon ikke kjørt etter forholdene og kan anmeldes for dette. Resultatet er isåfall gjerne et lite forelegg og inndraging av førerkort i noen mnd.

 

For å svare trådstarter:

 

Har du fortsatt førerkortet i lomma så har du ikke mista lappen... Enten tar de førerkortet ditt på stedet, ellers blir du anmeldt (da kommer det brev i posten, men du har fortsatt ikke mistet lappen).

Endret av eab
Lenke til kommentar
§3 i vegtrafikkloven... Har han kjørt av veien har han per definisjon ikke kjørt etter forholdene og kan anmeldes for dette. Resultatet er isåfall gjerne et lite forelegg og inndraging av førerkort i noen mnd.

Det er ikke riktig.

 

Man kan kjøre av veien uten å ha brutt noen lov, forholdene kan endre seg fortere enn man klarer å justere farten, for eksempel olje i veien.

 

Man kan også kjøre ut på grunn av unnamanøver eller teknisk feil på bilen.

 

Edit:

Når man klarer å kjøre ut uten å ha skadd bilen tror jeg politiet har konkludert med at farten ikke har vært for høy, hadde bilen din vært ett vrak derimot som hadde tydet på høy hastighet hadde nok en anmeldelse vært i posten allerede og du hadde nok ikke hatt førerkort i dag.

 

Dette er da kun spekulasjoner fra min side.

 

Ved første snøfall er det i Oslo 1000-vis av utforkjøringer hvert eneste år, en kort sommer er nok til at mange glemmer at snø er glatt. Skulle politiet anmeldt alle for dette så hadde de hatt mye å gjøre.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Det er ikke riktig

Har du lest §3 i vegtrafikkloven?

 

§ 3. Grunnregler for trafikk.

 

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

 

Har man kjørt av veien har man ikke vært aktpågivende og varsom nok til at det ikke kan oppstå fare eller voldes skade. Kjører man av veien kan det lett oppstå fare eller skader... Og brudd på vtrl §3 kan straffes med inndraging av førerkort.

 

Det er jo ikke så rart at de ikke anmelder aller som drar av veien ved første snøfall, politiet har da vurderingsevne de også. Men etter loven så kan de anmelde sjåføren og da kan sjåføren miste førerkortet, dersom han blir funnet skyldig.

 

Man kan kjøre av veien uten å ha brutt noen lov, forholdene kan endre seg fortere enn man klarer å justere farten, for eksempel olje i veien.

 

Man kan også kjøre ut på grunn av unnamanøver eller teknisk feil på bilen.

Hvis forholdene endrer seg såpass at du ikke klarer å justere farten har du hatt for stor fart i utgangspunktet. Og dersom du først må foreta en unnamanøver som gjør at du kjører av veien så har du holdt for stor hastighet. Teknisk feil på bilen sier du, men som sjåfør er man forpliktet til å forsikre seg om at kjøretøyet er trafikksikkert før man tar det ibruk.

Endret av eab
Lenke til kommentar
Det er ikke riktig

Har du lest §3 i vegtrafikkloven?

 

§ 3. Grunnregler for trafikk.

 

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

 

Har man kjørt av veien har man ikke vært aktpågivende og varsom nok til at det ikke kan oppstå fare eller voldes skade. Kjører man av veien kan det lett oppstå fare eller skader... Og brudd på vtrl §3 kan straffes med inndraging av førerkort.

 

Det er jo ikke så rart at de ikke anmelder aller som drar av veien ved første snøfall, politiet har da vurderingsevne de også. Men etter loven så kan de anmelde sjåføren og da kan sjåføren miste førerkortet, dersom han blir funnet skyldig.

 

Man kan kjøre av veien uten å ha brutt noen lov, forholdene kan endre seg fortere enn man klarer å justere farten, for eksempel olje i veien.

 

Man kan også kjøre ut på grunn av unnamanøver eller teknisk feil på bilen.

Hvis forholdene endrer seg såpass at du ikke klarer å justere farten har du hatt for stor fart i utgangspunktet. Og dersom du først må foreta en unnamanøver som gjør at du kjører av veien så har du holdt for stor hastighet. Teknisk feil på bilen sier du, men som sjåfør er man forpliktet til å forsikre seg om at kjøretøyet er trafikksikkert før man tar det ibruk.

 

Gidder ikke svare på alt så jeg tar en litt generell forklaring, ja jeg har lest veitrafikkloven.

 

I utgangspunktet kan man IKKE stoppe på 2 m hverken når man kjører i 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80 eller 90 km/t men en hindring KAN komme umiddelbart. Det betyr at ALLE som kjører i mer en gangfart IKKE kjører hensynsfult, ihvertfall etter din definisjon.

 

At politiet kan tenke de også er jeg ikke i tvil om men at man ikke anmelder 1000-vis av sjåfører som ikke parkerer bilen med sommerdekk når snøen har kommet er faktisk tankeløst.

 

Nettopp DERFOR gjentar dette seg år etter år.

 

Høres ut som du sier at man må kjøre med aktsomhet så man kan komme unna ALLA situasjoner men at man IKKE fortjener en anmeldelse hvis man kjører på snø med sommerdekk.

 

Virker motstridende synes jeg.... dobbeltmoralistisk!

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Man kan kjøre av veien uten å ha brutt noen lov, forholdene kan endre seg fortere enn man klarer å justere farten, for eksempel olje i veien.

 

*pirkemodus*

 

Olje i veien faller under kategorien "burde forstå" jf aktsomhetsnormen i rettspraksis og kan således ikke tas hensyn til i skyldsspørsmål, kun i straffeutmåling.

 

Å skulle kjøre en sving innebærer å forvente at kjøreforholdene ikke er slik de ser ut til å være.

Lenke til kommentar
Man kan kjøre av veien uten å ha brutt noen lov, forholdene kan endre seg fortere enn man klarer å justere farten, for eksempel olje i veien.

 

*pirkemodus*

 

Olje i veien faller under kategorien "burde forstå" jf aktsomhetsnormen i rettspraksis og kan således ikke tas hensyn til i skyldsspørsmål, kun i straffeutmåling.

 

Å skulle kjøre en sving innebærer å forvente at kjøreforholdene ikke er slik de ser ut til å være.

Ok, i teorien betyr det at alle må kjøre like sent som en 2 åring klarer å gå. I praksis er det heldigvis ikke slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...