Gå til innhold

Nith småprat 2009 / 2010


kennethi

Anbefalte innlegg

Fant en side på VG nett med mange nyttige tips for dem som skal flytte for seg selv grunnet studier: http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=199254

 

Basisstøtten er vel det du får totalt minus evt reisestipend og lån til skolepenger (litt over 50 000 i året i NITHs tilfelle).

 

Bor du borte fra foreldrene dine, vil 40% av studielånet bli gjort om til stipend når du har bestått eksamen.

 

Jeg skjønner ikke hvordan dette kan tolkes som noe annet enn 40% av hele lånet.

 

Er du under 25 år (født 1983 eller senere) kan du få reisestipend på inntil 7.000 kr i året fra Lånekassen. Dette regnes fra din folkeregistrerte adresse.

 

Reisestipendet er vell utenom studielånet? Ettersom det er et stipend er det jo ikke en del av noe lån.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Er vel litt tidlig for meg å tenke på NITH nå, men kan jo likevel spørre siden det virker som dere har nogenlunde "like" interesser som meg.

Jeg fylte 15 nå netopp og går da i 10 klasse. Siden slutten av grunnskolen så har jeg sett litt på programmering og har funnet ut at jeg er ganske interessert, og fikk nylig en ganske god gave av faren min til konfen, den gaven går ut på ett advanced C++ game programming kurs på stanford. Noen mener kansje at det er helt usaklig å snakke om en gave jeg fikk, men viser ihvertfall at jeg vil dette.

Når det gjelder skole så er jeg ganske grei, får gode karakterer, men liker det ikke : / Det er derfor jeg sliter veldig med videregående skole valg og vil høre hva dere ifra NITH mener, NITH er nemlig der jeg håper jeg en dag får studere. Jeg har hørt at Media linja er ganske grei, men herregud, vil ikke akkurat bli en fotograf. Studiespesialisering er jeg redd for at jeg blir alt for fort lei av, 5 timer tysk vil jeg neppe gå gjennom. Det står jo mest mellom allmenn eller media, men så er det jo også IB på ås, søstra mi gikk der og sier at det er en bra skole, og at nivået er høyere enn på vanlig SSP, men så er det jo i grunnen SSP fag, noe jeg som sagt ikke er glad i.

 

Kansje en litt rotete tråd og beklager for det, men håper at noen av dere kan hjelpe litt.

Lenke til kommentar

Gå kokk og påbygg. Får du igjen for senere i livet og, når du ber med deg damer hjem så skal det ikke mye mer til enn en god middag før den dealen er i boks. Absolutt det løpet jeg ville anbefalt om du er helt sikker på at det er programmering du vil gå og du vil ikke holde på med allmenn fag i 3 år før NITH.

 

Edit: Glemte det viktigste, hehe. I tilegg til at man lærer noe man har glede av resten av livet så er det visstnok (har ikke gått det selv) en ganske ålreit skolehverdag og. Sosialt og ganske variert.

Endret av Kultom
Lenke til kommentar

Usikker på hvor seriøs kommentaren til Kultom var, men hvorfor gå kokke linja når man er IT interessert? :)

 

scarfaze1:

Hvis du har bestemt deg for at du skal drive med spill eller programmer, er det ikke noe i veien å tenke høyskole allerede nå. Lurt å ha visse mål, det fungerer som en motivasjon.

 

Når det gjelder hva du skal velge av videregående skoler, så kan jeg ikke si hva som er best av allmen og media, men jeg kan gi deg litt å tenke på.

 

Media lærer man mye mer enn det å bli fotograf, men alt av medie produksjon (Tv, lys, lyd, foto, html osv). Man jobber mye digitalt og lærer mye teori som er kjekt å ta med seg videre (målgrupper, påvirkning, PR, reklame osv). En negativ ting er det at matematikken man får på media er litt tynn, så du må eventuelt ta ekstra matte dersom du vil gå spill-programmering. Fysikk får man ikke i det hele tatt. Har selv gått media og var veldig fornøyd med den linjen.

 

Allmen får man mye allmen fag, så det blir 3 tunge år, men dette vil du få uttelling for senere. Man får også mulighet til å ta spesialiserende matte og fysikk dersom man velger det. Dette baserer jeg utifra det venner har sakt, ettersom jeg ikke har gått allmen selv.

 

Så det kommer litt ann på hva du orker egentlig. Hvis du er SKIKKELIG skole lei kan allmen være tunge 3 år. Men ellers ville jeg kanskje anbefale allmen over media i denne rettningen (programmering / spill-programmering) pga matematikken og fysikken.

Endret av kennethi
Lenke til kommentar

Det var seriøst ment, for du har ikke nødvendigvis noe å tape på det. Du lærer ikke noe særlig mer IT på Almenn. Man skal jo uansett kanskje jobbe med IT i 60år til, hvorfor ikke gjøre noe annet i 3år før man begir seg ut på noe slikt.

 

Men som kennethi sier, du burde kanskje få med deg matte og fysikk. Ihvertfall matematikk. Men det kan gjøres på pb året.

 

Om jeg skulle gått om igjen er det nok det jeg ville gått, det eller mekaniker som nok også er greit å kunne noe om fremover.

Lenke til kommentar
Da står det vel mest mellom media og allmenn, takk for god hjelp :)

 

På allmenn kan du ta IKT og IKT2 som programfag i andre og tredje klasse. Disse fagene gir deg en fin smak på programmering, i IKT2 får du innføring i adobe flash og actionscript. Min erfaring med faget var svært positiv og det var denne smaken på programmering som fikk meg til å gå programmering videre. Du kan også ta matematikkfagene som kommer godt med.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Når det gjelder skole så er jeg ganske grei, får gode karakterer, men liker det ikke : / Det er derfor jeg sliter veldig med videregående skole valg og vil høre hva dere ifra NITH mener, NITH er nemlig der jeg håper jeg en dag får studere. Jeg har hørt at Media linja er ganske grei, men herregud, vil ikke akkurat bli en fotograf. Studiespesialisering er jeg redd for at jeg blir alt for fort lei av, 5 timer tysk vil jeg neppe gå gjennom. Det står jo mest mellom allmenn eller media, men så er det jo også IB på ås, søstra mi gikk der og sier at det er en bra skole, og at nivået er høyere enn på vanlig SSP, men så er det jo i grunnen SSP fag, noe jeg som sagt ikke er glad i.

 

Jeg var som deg tidligere. I 10 klasse var jeg veldig klar for å bli webdesigner. Så jeg bestemte meg for å gå medier og kommunikasjon, og det angrer jeg ikke på.

Selvom du ikke vil bli fotograf så er det interesant og lærerikt og ha vært igjennom fotofaget.

 

Det er endel medier fag jeg ikke liker. Men jeg tror allikevel at det er viktig å ha vært igjennom det for å vite hvordan alt fungerer. Du lærer hvordan mediene fungerer i samfunnet.

 

Jeg hadde kjempe store forhåpninger til medier og kommunikasjon. Jeg var klar for å lære utrolig mye webdesign. Det første året for meg gikk veldig treigt da jeg fort skjønte at jeg var mye bedre enn webdesign læreren vår.

 

Men når jeg tenker tilbake på første året nå. Så har jeg lært det basice. Alt som man gjerne hopper over når man lærer det selv.

 

Jeg vil anbefale medier og kommunikasjon hvis du er veldig skolelei som jeg var i 10 klasse.

 

Er det noen her som går Interaktivt design?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...