Gå til innhold

Nith småprat 2009 / 2010


kennethi

Anbefalte innlegg

Hvis du vil drive med system utvikling og kanskje til å med mobil løsninger er vell programmerings linjen å anbefale, med tanke på at der lærer du mange forskjellige språk som har med dette feltet å gjøre (kanskje for mange til å bli virkelig god på ett?).

 

Spill linjen har som du ser fokus på c++ som er typisk for spill, å ikke fult så mye brukt på system utvikling. Man foretrekker å holde det litt mere simpelt med java, som tar mindre tid. Men alt i alt er vell c++ mest attraktivt enn noen andre språk på cven ville jeg tru?

 

Restyle: Kan med varmt hjerte anbefale ACER, og spesielt ASPIRE serien. Har selv ASPIRE 6920G og kunne ikke vært mere fornøyd. Kraftig pc som kjører de spillene jeg ønsker (blir selvfølgelig ikke så mye spilling på bærbar), den har også en elegant media kontroll løsning som jeg er blitt avhengi av nå og den kjører flere program samtidig uten problemer.

 

Smak og behag, men acer er å anbefale fra meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er det med søknad på stipend/lån for dere. Når jeg søkte på lånekassen nå, så står det at jeg bare er berettiget støtte på 80000kr ca, det syntes jeg var litt tamt i året når vi må betale 60000kr året til NITH.

 

Forresten så ble det Interaktivt Design på meg:P

 

Noen som har peil på dette?

Lenke til kommentar

I følge lånekassen så har jeg fått følgende :

 

På denne søknaden er du for høsten innvilget kr 73 115 i støtte.

På denne søknaden er du for våren innvilget kr 73 115 i støtte.

 

 

Var det i svaret du fikk at det beløpet stod eller i nettsøknaden. Såvidt jeg erindrer kommer ikke skolepengelånet opp når du søker, men er med når du får svar. Hvis du har fått dette i svaret ville jeg tatt kontakt med lånekassen for å sjekke opp :)

 

Velkommen til høsten :)

Lenke til kommentar
Restyle: Kan med varmt hjerte anbefale ACER, og spesielt ASPIRE serien. Har selv ASPIRE 6920G og kunne ikke vært mere fornøyd. Kraftig pc som kjører de spillene jeg ønsker (blir selvfølgelig ikke så mye spilling på bærbar), den har også en elegant media kontroll løsning som jeg er blitt avhengi av nå og den kjører flere program samtidig uten problemer.

 

Smak og behag, men acer er å anbefale fra meg.

Er det ikke ekstremt irriterende (ubeleielig) å bære en så stor PC frem og tilbake til skolen hver dag? Tenker på at vekten er på hele 3.5 kilo, og en 15.4" tar jo opp en god del plass. Derfor jeg ser på Timelineserien, som er på henholdsvis 1.4 og 1.9 kilo. I tillegg vil vel batteritiden tappes fort på en såpass kraftig PC, vil jeg tro?

Lenke til kommentar

Restyle:

 

Om dine behov er mindre størrelse og vekt er kanskje ikke ASPIRE for deg. Skjermen er veldig stor og pcen er kanskje litt tung. Det kan også sies at det er noe "unødvendige ting" som følger med dersom man ikke bruker det, som foreks media kontrollen på venstre side(som jeg har blitt avhengi av iallefall).

 

Skal på ingen måte reklamere for ACER, men ville bare gi deg ett forslag til en pc som uten tvil har tilfredstilt mine krav. Batteritiden er veldig "fleksibel", man kan kjøre på full ytelse og få rundt 40 min, eller redusert ytelse å få helt opp til 2 timer og 10 min.

 

Men utifra din post er nok ikke ASPIRE for deg ;)

Lenke til kommentar
Restyle:

 

Om dine behov er mindre størrelse og vekt er kanskje ikke ASPIRE for deg. Skjermen er veldig stor og pcen er kanskje litt tung. Det kan også sies at det er noe "unødvendige ting" som følger med dersom man ikke bruker det, som foreks media kontrollen på venstre side(som jeg har blitt avhengi av iallefall).

 

Skal på ingen måte reklamere for ACER, men ville bare gi deg ett forslag til en pc som uten tvil har tilfredstilt mine krav. Batteritiden er veldig "fleksibel", man kan kjøre på full ytelse og få rundt 40 min, eller redusert ytelse å få helt opp til 2 timer og 10 min.

 

Men utifra din post er nok ikke ASPIRE for deg ;)

 

Både ja og nei, det skal jo sies at Timeline serien til Acer, som jeg ser på; i all helhet er en del av Aspire serien. Så det jo en Aspire, bare mye lettere, bedre batteri som går på bekostning av skjermkort og prosessorkraft. Det jeg var ute etter var egentlig generelle erfaring om Acer, så du har fortsatt hjulpet endel ;)

Tingen var vel heller at jeg har vært noe skeptisk til Acer de siste årene, ettersom jeg ved tidligere annledninger har hatt veldig mye trøbbel med de litt eldre bærbare Acerne, som t.d. vifteproblemer, overhetning, ødelagte DVD-drev, flass på lokk og generelt dårlig byggekvalitet. Men ut i fra hva du beskriver, og hva jeg selv har kommet frem til etter litt søking og research ser det ut til at de har forbedret seg veldig på den fronten ;)

Lenke til kommentar
I følge lånekassen så har jeg fått følgende :

 

På denne søknaden er du for høsten innvilget kr 73 115 i støtte.

På denne søknaden er du for våren innvilget kr 73 115 i støtte.

 

 

Var det i svaret du fikk at det beløpet stod eller i nettsøknaden. Såvidt jeg erindrer kommer ikke skolepengelånet opp når du søker, men er med når du får svar. Hvis du har fått dette i svaret ville jeg tatt kontakt med lånekassen for å sjekke opp :)

 

Velkommen til høsten :)

 

Får jeg lov til å spørre hvor mye av det blir lån og hvor mye blir stipend? Virket uhyggelig mye :) Eventuelt kone og barn du da ^^

 

kvitrafn:

Pengene begynner nok etter at du har betalt avgiften og de får bekreftet at du er elev ved NITH.

Endret av kennethi
Lenke til kommentar

Hey folkens. Starter selv studier ved NITH nå i høst. Skal ta treårig bachelor i spillprogrammering. Jeg kom inn tidlig i mars med betingelse om bestått studiekompetanse.

 

Skal du få hybel fra OAS må du nok være veldig tidlig ute.

Husker jeg sendte søknad omtrent i midten av mars, ble igår tildelt hybel på Kansleren studenthus. Er svært fornøyd med det ettersom hybelen ikke ligger lange avstanden fra NITH.

 

Selv fikk jeg innvilget følgende beløp fra lånekassen:

På denne søknaden er du for høsten innvilget kr 70 965 i støtte.

På denne søknaden er du for våren innvilget kr 70 965 i støtte.

Ved bestått eksamen får man omgjort ca 17000 pr semester.

Ifølge NITH sine nettsider står det at dersom du er borteboer og består alle fag omgjøres 40% av basisstøtten til stipend. Hvor stor del av lånet regnes som basisstøtte? Varierer det fra person til person kanskje? Er borteboer i studieperioden og dersom 40% av hele lånet mitt blir omgjort til stipend blir det raskt mye penger jeg mottar i stipend.

 

Også...

 

Mener jeg å huske at jeg en gang leste at hyblene gjennom OAS har 0.8 mbit linjer, for en ekstrem kar som meg selv er dette selvfølgelig altfor lite. Er det noen som har en leverandør de kan anbefale? Håper det er mulighet for fiber i området, men regner ikke med dette i førsteomgang.

Endret av Cals
Lenke til kommentar

Halla cals, artig å se at det er flere enn meg som skal gå spillprogrammering.

 

Usikker på om du får lov til å gjøre noe med bakke nettet som allerede er tilstede. Eneste måten jeg kommer på i farten er eventuelt å gå for tråløst, men dette er jo bare tungvindt og unødvendig dyrt. Legge inn en forespørsel om å oppgradere hele byggets nett er kanskje en annen løsning, men det blir vell det samme som å tro på julenissen (med andre ord store sjanser, julenissen eksisterer han vell?).

 

Restyle:

En venn på videregående fikk rundt 40 000 i året og han bodde hjemme, men er usikker på om det er andre "variabler" som spilte inn. Kan være noe med hvor mye faren og moren tjente i året. De var også skilt, hvis det hadde noe å si.

 

int farårslønn; // far års lønn

int morårslønn; // mor års lønn

int minlønn; // minste lønn for å få X antall mer penger

 

int totallønn = farårslønn + morårslønn;

 

if (minlønn > totallønn)

{

cout << "Får mer penger" << endl;

}

else

{

cout << "Får standar penger" << endl;

}

 

// Litt for mye fritid i kombinasjon med gleder seg til skolen starter :(

Endret av kennethi
Lenke til kommentar
Usikker på om du får lov til å gjøre noe med bakke nettet som allerede er tilstede. Eneste måten jeg kommer på i farten er eventuelt å gå for tråløst, men dette er jo bare tungvindt og unødvendig dyrt.

 

Mener å ha lest om tidligere beboere som byttet til en annen leverandør så straks han flyttet inn i studenthybelen sin. Man kan forøvrig garantert oppgradere linjen som er der allerede gjennom canal digital.

Lenke til kommentar

@Cals :

 

De jeg kjenner som bor/bodde på Kansleren kunne oppgradere nettet sitt til 10/10 for et par hundrelapper.

 

Jeg har iallefall fått 17 000 av lånet mitt omgjort til stipend (det tilsvarer nok den prosentandelen) pr semester.

 

Basisstøtten er vel det du får totalt minus evt reisestipend og lån til skolepenger (litt over 50 000 i året i NITHs tilfelle).

Lenke til kommentar

hmm, er redd for at det bare er meg og cals som har søkt spillprogrammering. så tilfeldigvis innom NITH sine hjemme sider akkuratt og kom over dette:

 

http://www.nith.no/index.php/meny/om_nith/.../opptakstall_09

Hvor de nevner hvor folk har søkt, noen blir også oppgitt i %. Alle utenom spillprogrammering blir nevnt selvfølgelig. Kan bli ensomt i rommet for oss to cals :)

 

Så også på det samarbeidet mellom NITH og Accenture. Så veldig interessant ut, men ettersom jeg fortsto gjelder dette bare programmerings linjen og ikke spill programmerings linjen ? Typisk..

Endret av kennethi
Lenke til kommentar
hmm, er redd for at det bare er meg og cals som har søkt spillprogrammering.

 

Er kort vei til toppen av klassen da :!:

 

@Cals :

 

De jeg kjenner som bor/bodde på Kansleren kunne oppgradere nettet sitt til 10/10 for et par hundrelapper.

 

Høres ut som et greit alternativ, men farten ned er ikke akkurat det jeg ønsker (hadde i tankene minimum 20mbit). Farten opp tyder jo på at det er en fiberlinje(eller?), så regner med at det er fryktelig solide greier likevel. Får vell ta kontakt med husvert når jeg flytter inn om litt over en uke nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...