Gå til innhold

Asus P5VD2-VM SE takler ikke 4GB, finner bare 2560MB


Khaffner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikkje det åpenbare feilen nei, (32bit minneadresseringa)

 

2560 var jo ein veldig underlig minnesum å komme opp med.

Kva blir resultatet om ein booter opp med berre eine brikka?

Etter kva eg las om hket så vil det "stjele" opp til 256 MB som blir allokert til det interne skjermkortet, men forsatt er det over 1 GB som mangler.

Lenke til kommentar
Etter kva eg las om hket så vil det "stjele" opp til 256 MB som blir allokert til det interne skjermkortet

Dog for ordens skyld, i de tilfellene man putter inn et seperat skjermkort så tar ikke IGP noe av systemminne lengre.

 

Nå har jeg nettopp oppdatert BIOS til nyeste versjon; 0507 og hovedkortet finner fortsatt ikke 4GB ram. Hva kan jeg gjøre?

Utifra Asus Qvl-list så støtter hovedkortet "kun" 667MHz og 533MHz ram. Dessuten "kun" som Single-channel memory Configuration.

 

Vet ikke om problemet ligger her, men mulig du må justere disse to innstillingene manuellt i Bios.

Lenke til kommentar
Må jeg oppdatere til nyeste BIOS-versjon etter å ha resatt BIOS?

Nei

 

Her er forøvrig hva det står ordrett i min Asus manual

 

To erase the CMOS RTC RAM data:

 

----

 

1. Turn OFF the computer and unplug the power cord.

 

2. Remove the onboard battery

 

3. Move the jumper cap from pins 1-2 (default) to pins 2-3. Keep the cap on pins 2-3 for about 5~10 seconds, then move the cap back to pins 1-2

 

4. Reinstall the battery

 

5. Plug the power cord and turn ON the computer

 

6. Hold down the <Del> key during the boot process and enter BIOS setup to re-enter data

 

----

 

Sistnevnte vil stort sett si å velge Setup Default innstillingen, eller i ditt tilfelle kanskje å sette ram-hastighet til 266MHz (533). Ville vel også valgt å bare ha én rambrikke i maskin til denne prosessen er overstått.

Lenke til kommentar
Har du valgt 64bit os i bios? da kjører den memory remap så du får sett all rammen.. dette måtte jeg gjøre på mitt P5W DHD da jeg stappa 8GB i det..

Har ikke sett en slik instilling. Hvor fant du den hos deg?

 

 

Og ang. flashing av BIOS: Hva er forskjellen mellom prosedyren i mekkus' siste post og å tilbakestille instillingene i bios?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...