Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Peugeot 307 en teknisk fiasko?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har min dypeste medfølelse. Det er merkelig hvordan en så stor bilprodusent klarer å drite seg så totalt ut på kvaliteten. Forhåpentlig er ikke dette et fellestrekk for alle bilene som ruller ut av fabrikkene, men av og til kan man desverre oppleve å få en mandagsbil.

At alle franske biler er av samme ulla, kan jeg dog ikke være helt enig i. Jeg kjenner flere som har vært veldig fornøyde med både Citroën, Peugeot og Renault :)

 

Jeg har selv en ny Toyota der rusten spretter frem, men her har jeg bare opplevd glimrende service og alt dekkes på garanti uten diskusjon. Gratis leiebil får jeg kastet etter meg, noe som selvsagt gjør meg som kunde veldig fornøyd.

 

Hadde BOS/Peugeot opptrådd på samme måte, vil jeg driste meg til å anta at du ville vært langt mer fornøyd til tross for feilene som tilsynelatende spretter frem i hytt og pine.

Lenke til kommentar

Helt klart. Får man bedre service og oppfølging hadde det vært bedre. Alle ting kan ha sine feil og mangler, men det er null problem så lenge selger/produsent ordner opp i dette raskt og greit.

 

Men her har det blitt vell mye feil og mangler, og ikke den helt beste servicen for å si det mildt.

 

Jeg hater ikke franske biler av den grunn, men denne har jeg begynt å få vondt i magen av å se :D. Jeg har også en Peugeot Partner jeg kjøpte brukt i fjor. Den er 10 år nå, men har fungert bra ettersom hva jeg gav for den.

Lenke til kommentar
B.O.S er stort. Mesteparten av omsetningen dems er fra eindom. Samme med Birger n Haug.

 

B.O.S er også hovedlevrandør av røntgen utstyr til sykehus, flyplasser osv.

 

De driver med masse mer enn bil det er helt sikkert :) At det blir en paiprmølle er også helt sikkert :)

 

En liten rettelse angående dette, iflg. bilnytt så er det minsteparten av omsetningen kommer fra eiendom.

 

4048.jpg

 

Har du forsøkt å bruke en annen forhandler Logiman? Det kan selvfølgelig være upraktisk med reisevei,men det er flere forhandlere mot Oslo, samt en på Kongsberg mener jeg?

 

edit : rettet skrivefeil.

Endret av Hachon
Lenke til kommentar

Det eneste som kan være et argument mot å bytte verksted er at det nye verkstedet ikke ønsker å fortsette på noe som er "halvveis" reparert.

 

Når det gjelder kjølevifta så har jeg hørt litt med noen bekjente.

Om bilen har dieselmotor så vil kjølevifta starte når dieselpartikkelfilteret regeneres. Dette kan skje når tenningen er slått av og bilen står rolig.

Lenke til kommentar

På spørsmålet om Peugeot og teknisk fiasko har eierene svart et rungende JA! Anerkjente BBC Top Gear publisert sin siste Top Gear Car Survey som omtales som Englands mest omfattende og nøyaktige brukerundersøkelse hvor vanvittige 56 000 eiere har vurdert 152 bilmodeller.

 

Når det gjelder pålitielighet og kvalitet havner Peugeot på bånnlisten på denne overbevisende måten:

 

147 - Peugeot 407

150 - Peugeot 307

152 - Peugeot 807

 

På plassene 148, 149 og 151 kommer henholdsvis Citroen C8 (Peugeot med Citroen logo), Renault Megane og Renault Espace.

 

Grunnen til at jeg kom over dette var at jeg var på utkikk etter en Peugeot 807 varebil. Etter å ha lest denne brukerundersøkelsen og nettsiden http://807faults.co.uk/ har jeg bestemt meg for å aldri kjøpe Peugeot.

 

Har forresten hatt Citroen BX og to Xantia, så jeg er ikke skeptisk til franske bilmerker generelt. Hadde sinnsvakt mye feil på den gamle BX, mens den ene Xantia var OK og den andre fristet ikke til gjentakelse av Citroen. Mest på grunn av dårlig service fra forskjellige Citroen verksted og importør i garantisak.

Endret av Anaesthesis
Lenke til kommentar

Har begynt å sette opp et passende kontant avslag. Ser ingen grunn til å omlakkere eller sende den inn for reparasjoner lenger. Vurderer et avslag mellom 50-100K klassen nå. Dette skal dekke for utskiftning av bakluke og arbeid hos verksted jeg velger selv (ca 20-25K alene) samt diverse andre feil. Resten skal dekke heftelser og mer kostnadene de 4 årene ved feil og mangler på bilen. Tror jeg vil ha mitt på det tørre reint rettslig? Noen kommentarer? Alt kan dokumenteres.

 

Når de etter 3 ganger ikke engang klarer å få holdbar bakluke (og dette er bare en av feilene) så ser jeg ingen grunn til å stole på de og la de ta jobben (har jo i grunn krav til å kunne heve etter 3 gang) selv om det er litt uklart når det vi snakker større verdier. Men tar vi med alle andre feil så er vi vel godt på vei til en meget god sak.

 

Uansett, et realt kontant avslag nå, så glemmer jeg BOS for godt og kjører det det er igjen av den. Virker som dette blir veien å gå. Gidder ikke mer fram og tilbake til BOS noe mer. Har annet å gjøre.

 

Håper tråden iallefall er til nytte som skrekk og advarsel til andre potensielle Peugeot kjøpere!

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Regel nummer 1 : ikke kjøp franske biler

 

Jeg vet ikke om jeg skal le, gråte eller bare enkelt og greit syntes synd på deg.... For med en sånn kommentar, så viser du bare hvor ekstremt lite du faktisk vet og hvor utrolig begrenset erfaring du har med bilmerker. Ikke hjelper du trådstarter med en slikt vås heller....

 

Hentet et lite sitat fra et ledende bil-blad her i landet:

 

"Over 100 års erfaring og 50 millioner biler sier det meste om tilliten som bilkjøpere verden over har vist Peugeot opp gjennom årene !"

 

At de har vært klønete (og hatt uflaks i tillegg) med denne modellen er jo hevet over enhver tvil, men det er en lang vei derfra og frem til å kunne si at "alle franske biler er dårlige".... så ditt utsagn viser vel bare hvor uvitende det går ann å være.

 

Når det gjelder servicenivået hos BOS så har det tydeligvis vært laaaaaaangt under det man bør kunne forvente av en så stor aktør (forøvrig omsatte de for ca 9,9 milliarder i 2007), med bilmerkene Mercedes-Benz, Peugeot, Smart, Daihatsu, Kia, Chrysler, Jeep og Dodge på "lista" !

 

Jeg syntes BOS burde vise seg fra en mer kundevennlig side, og sagt seg villige til å ta tilbake bilen, gi deg en ny bil og samtidig beklage at du tydeligvis har fått en "mandags-bil". Jeg vil anbefale deg å ta direkte kontakt med markedsdirektøren ang. hvordan du har opplevd dette, og hvor skuffet du er over de holdningene du har blitt møtt med hos verkstedene/forhandleren osv. osv.

 

Skulle ikke foundre meg om han tok tak i det.....

 

Uansett så ønsker jeg deg lykke til, og håper det "ordner seg i marsjen" !

 

Ikke for å være stygg, men franske biler blir dokumentert gang på gang som de dårligste. Det finnes selvfølgelig unntak, men jevnt over sliter franske biler ledet av renault i front.

 

Det er med en grunn at noen nevner at man må unngå franske biler. Det gjelder ikke alle, men mange. I denne linken finner du ikke en peugeot over midten av tabellen, noen Citroen ligger over, mens Renault ligger klart i bunn. Jeg selv skjønner ikke at Renault kan være Europas mestsolgte bil. Jeg holder meg langt unna. I denne testen ligger Peugoteoten 307 på en 201/258 med 8.1 % feil etter 3 år. Dette er dog lite i forhold til noen av Renault sine biler med opptil 44.4 % feil etter 3 år.

 

Link til en meget interessant side

 

Kan linke til flere kilder hvis det er interesse for det.

 

På en annen side er jeg enig med deg at jeg synes BOS burde ta inn igjen bilen, og vurdere å gi deg en ny, eventuelt pengene tilbake.

Lenke til kommentar

Snakka med Servicesjefen på BOS der den er kjøpt face to face i dag. Lurer på om de har myndighet eller kan si noe som helst jeg uten å snakke med hovedkontoret.

 

Nytteløst, å få noe som helst konkrete svar eller løsninger da alle er bare maur uten myndighet til noe annet en å ta i mot penger.

 

Har nå også utarbeidet en komplett mangelliste vi har hatt på bilen. har også utarbeidet et dokument der jeg framholder et krav på 50 000kr til å utbedre feil på bilen på et annet verksted samt for å dekke diverse andre kostnadene forbundet. Dette sendes nå skriftelig over til BOS.

 

Håper det kan bli en snarlig løsning så jeg blir ferdig med BOS og Peugeot 307 for godt.

 

Og til alle andre som skal ha bil. Glem BOS Buskerud ute i Lier. Kast heller penga hos ærlige erlings bruktbilsalg.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Jeg og kona sitter med en 307Sw ifra 04..har da aldrig hatt bedre bil jeg..ikke noe og klage på.. Sef har biler feil ? Kom ikke her og fortell meg at peugeot er noe spesielt,, Se litt rundt om kring så finner du fort ut at det er langt ifra det dårligste kjøpet.

 

Det at folk har biler som eksempelvis ruster/faller ifra værandre osv osv har mere med den som eier bilen og gjøre enn merket i grillen..at trådstarter helt sikkert har vært meget uheldig med akkurat DEN bilen er forholdsvis greit det..men døm nå ikke hele Peugeot nedenom og hjem pga det ?

 

Mvh stor fornøyd 307sw eier(ps vi har og 607 og partner i familien,,Også problem frie biler)

Lenke til kommentar

Ikke noe å si på at alle biler kan ha feil, bevares.

 

Men her har det vært alt for mange feil, dårlig utført arbeid og generelt dårlig service.

 

Har selv også en 98 mod Peugeot Partner jeg kjøpte brukt i fjor høst. Fungert fint hittil (har selvsagt fiksa litt her og der som en må regne med etter 10 år).

 

Kan jeg be deg sjekke rundt håndtaket på bakluka? Så seinest en 307 i dag med samme feilen der. Bobler ut av lakken.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Nesten alle nye biler er i det siste blitt velsignet med rustproblemer. Tror faktisk dette har med 2 ting å gjøre, men munner ut i et og samme hensyn. Og det er hensynet til miljøet.

 

1. Det er resirkulert stål i nye biler! Det er noe dritt, ruster lettere!

 

2. Vannbasert miljølakk eller celluloselakk. Fram til ut på 90 tallet var det oljebasert, og den er sterkere og mer holdbar.

 

Holder meg til gamle drittbiler. Klarer fint å skru litt. Varer en bil til 10k i to-tre år så er det vanskelig å få noe billigere!

Lenke til kommentar
Jeg og kona sitter med en 307Sw ifra 04..har da aldrig hatt bedre bil jeg..ikke noe og klage på.. Sef har biler feil ? Kom ikke her og fortell meg at peugeot er noe spesielt,, Se litt rundt om kring så finner du fort ut at det er langt ifra det dårligste kjøpet.

 

Det at folk har biler som eksempelvis ruster/faller ifra værandre osv osv har mere med den som eier bilen og gjøre enn merket i grillen..at trådstarter helt sikkert har vært meget uheldig med akkurat DEN bilen er forholdsvis greit det..men døm nå ikke hele Peugeot nedenom og hjem pga det ?

 

Mvh stor fornøyd 307sw eier(ps vi har og 607 og partner i familien,,Også problem frie biler)

 

Med all respekt, men hvor mange eksempler, undersøkelser, erfaringer og rankinger trenger du før du ser en rød tråd? Peugeot har et elendig rykte og mange mekanikere og bilkjennere kan bekrefte at dette ryktet passer. Det at du har en bil som ikke har feil, betyr ikke at den skal være tellende som et godt eksempel for alle andre Peugeoter.

 

Det man må se på er statistikk og seriøse undersøkelser og der er desverre Peugeot og franske biler dårlig representert. En ny bil skal være i god stand og uten feil, det er ikke noe å diskutere. Det at du ikke har feil på din bil skal være en selvfølge, men det at en nyere Peugeot ramler sammen er et stort faresignal og sier noe om produksjonen av disse bilene. I tillegg er Peugeot viden kjent for sin elendige service, noe du ikke har erfart hvis du har en bil med lite feil.

 

Vær glad at du og din familie ikke plages med disse bilene og forvent intet mindre, men aksepter at det bilmerket du kjører har et overveldende dårlig rykte og at OT plages noe vanvittig med sin bil. Jeg kan også bekrefte at franske biler er langt under middels i kvalitet. Jeg jobber på et ikke-merke verksted og ser mye rart på disse bilene, desverre. Beskyld derfor ikke OT for å gi Peugeot dårlig rykte, skyld på Peugeot! Det florerer av info om dette på nettet.

"Det at folk har biler som eksempelvis ruster/faller ifra værandre osv osv har mere med den som eier bilen og gjøre enn merket i grillen." Dette viser at du overhodet ikke vet hva du prater om. Rustbehandling på biler varierer veldig fra produsent til produsent. Enkelte modeller/merker ruster bort etter kort tid (skal ikke nevne navn og dermed starte en ny diskusjon) og dette har med valg av materialer og galvanisering å gjøre. Hvis det bobler opp rust UNDER lakken uten at det er en skade der, så er jeg litt interessert i å høre fra deg hva bileieren kunne ha gjort for å stoppe dette i tide hvis dette, i følge deg, er eierens feil...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...