Gå til innhold

Hvorfor "kræsjer" eksterne disker mer enn interne?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har hørt at en del folk har sagt at eksterne disker hvor man lagrer back up ikke er en smart ting å gjøre ettersom eksterne disker kræsjer lettere.

 

Hvorfor i så tilfelle kræsjer disse diskene? Er det temperaturen i de eksterne HDD kabinettene? Er det USB2.0? Eller er det Windows?

 

Det går jo alltids an å kjøpe en HDD løst og legge den inn i en ekstern HDD kabinett. Da er jo HDD'en i bunn grunn den samme om den er ekstern eller intern.

 

Hadde vært greit om noen kunne delt litt kunnskap om dette og hvordan man kan best minske faren for en eventuell HDD kræsj.

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er 100% samme disker som brukes, strømforskyningen kan dø men da kan man ta ut disken og hente dataen.

De krasjer pga du rører og flytter på eksterne disker og det skal ikke mye til for å få krasj om disken spinner.

for eks at man slår den av og flytter på den før diskenes rotasjon har stoppet.

Endret av War
Lenke til kommentar
Hei,

 

Jeg har hørt at en del folk har sagt at eksterne disker hvor man lagrer back up ikke er en smart ting å gjøre ettersom eksterne disker kræsjer lettere.

 

Hvorfor i så tilfelle kræsjer disse diskene? Er det temperaturen i de eksterne HDD kabinettene? Er det USB2.0? Eller er det Windows?

 

Det går jo alltids an å kjøpe en HDD løst og legge den inn i en ekstern HDD kabinett. Da er jo HDD'en i bunn grunn den samme om den er ekstern eller intern.

 

Hadde vært greit om noen kunne delt litt kunnskap om dette og hvordan man kan best minske faren for en eventuell HDD kræsj.

 

På forhånd takk :)

Det er primært 3 grunner til at eksterne harddisker krasjer oftere/mer enn interne:

1. Støt og slag fra hardhendt behandling eller uhell. Det at de blir flyttet på og settes hardt ned mange ganger bidrar også til mekanisk svikt.

2. Temperatur. Mange eksterne kabinetter har ALT for dårlig lufting og kjøling, og harddiskene holder da høy temperatur og har derfor større sjangs for mekanisk svikt.

3. Billige SATA-til-USB-kontrollere og elektronikk som løstner eller dør mye lettere enn det man finner inne i maskiner.

 

Produsentene av ferdige eksterne harddisker gjør ofte kabinettet så billig og lettvint som mulig å produsere og fokuserer mye mer på utseende enn på hva som er best for disken inni. Jeg vil si det er tryggere å bruke en docking stasjon og putte vanlige løse harddisker i den når de skal brukes, og så behandle diskene pent når de legges tilbake på en hylle eller i et skap.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Wow, jeg må si takk for svar. Hadde ingen anelse på at folk sitter oppe så sent på HW-forumet hehe. Da vet jeg hva jeg skal gjøre med min eksterne HDD.

 

Den står helt i ro, pleier ikke å ta den med meg overalt. Er der kun for back-up.

 

Hørte fra noen at Windows ikke klarer å koble fra eksterne disker skikkelig. Med andre ord så er det skadelig å "unplug" HDD'en selv om du har brukt safely remove hardware. Stemmer dette overens med hyppig disk krasj?

Lenke til kommentar

Bare sørg for at det ikke er noe aktivitet på disken (les/skriv aller viktigst skriv) når du drar ut USB-kabelen. Alltid dra ut USB kabelen først, så strøm, og når disken har sluttet å snurre kan du flytte på den. Prøv å unngå å flytte på disken mens den snurrer.

EDIT: det er alltid noen oppe til alle døynets tider, men det er ikke sikkert noen som kan svare på spørsmålet ditt leser posten. Etter hva jeg har sett er vi i alle fall 4-5 "insomniacs" som leser en del i lagringsmedier.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Den Gullbelagte Larsemannen sitter ofte lenge oppe har jeg sett :p

Uansett, joda, GullLars har summert opp ganske bra hvorfor de eksterne krasjer oftere, og docking blir bare mer aktuelt også nå som vanlig lagringsmedium.

Årsaken er at Sony trodde de var kule og tøffe med Blu Ray og etter å ha presset ut HD DVD så kunne de ta de prisene de ville.

 

Dessverre har de prismessig skaffet en farlig konkurrent nå, SATA Harddiskene som gir en MYE bedre pris per Gb enn Blu Ray gjør.

Så det kan lønne seg å investere i en docking stasjon om du vil lagre data.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt 3 stk eksterne harddisker. èn maxtor 250gb som levde 2,5 år og 2 lacie disker. Maxtorharddisken døde plutselig en dag, dig den var rimelig varm. Laciediskene og maxtorharddisken stod på 24/7. Tror alle disse diskene døde pga varme.

Laciediskene ble sinnsykt varme iallefall.

 

Nå har jeg ingen eksterne harddisker. Har bare løse interne harddisker som jeg stapper inn i en slik bracket som støtter e-sata og usb. Etter jeg har brukt harddisken, så putter jeg den bare i skuffen igjen :D Aldri mere eksterne harddsiker på meg iallefall. Jeg trenger at ting kan stå på 24/7 jeg, og det er ikkje eksterne harddisker beregnet på.

Lenke til kommentar
Så det kan lønne seg å investere i en docking stasjon om du vil lagre data.

 

Tør jeg å spørre hva en docking stasjon er? Må være ærlig her nå: Jeg har aldri hørt om det før :p

 

Jeg leste tidligere på HW.no at Lian-Li hadde kommet ut med en boks hvor man kan ha 3 HDD'er inni og koble via USB eller eSATA. Er det en docking stasjon?

 

EDIT: GullLars svarte meg på hva en docking stasjon er via en annen post. Takk for svar! :D

Endret av nadezico
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...