Gå til innhold

Hvem skapte gudene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvem skapte gudene?

Hvilken guder ?

Allah, Gud, Buddah osv.

 

Alle de forskjellige fantasifostrene som i bunn og grunn er helt like, men hater hverandre.

 

Buddah er ikke en gud. Betegnelsen allah, er det arabiske ordet for gud.

Sant. Jeg tenkte på hundiusmen, Krishna, Vishnu osv.

 

De er alle det samme, men de nekter for at det er det. Ergo flere guder, selv om det betyr det samme.

Lenke til kommentar
Buddhister opphøyer imidlertid Buddha til noe som tangerer på gudedom.

buddha tilbes snarere som et ideal og et mål. buddhistene mener at alle har evnen til å oppnå nirvana; alle har en buddha i seg - alle har muligheten til å oppnå "buddhahood". man tilber seg selv og sin egen buddha natur, ikke nødvendigvis bare siddharta gautama, slik det kanskje ser ut som.

Lenke til kommentar

Flere måter han kan ha oppstått på:

1. Trenger noe ikke-fysisk en skaper?

 

2. Gud skapte all massen og energien, derfor må han være uavhengig av den.

 

3. Hvordan skal noe være før Gud om Gud er uavhengig av tiden?

 

 

Det er på den andre side verre å svare på hvordan universet oppstod.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
Jeg kom til og tenke litt på jobben i dag om hvem som skapte gud,

 

Noen som hvet?

 

Mennesker som trenger noe å støtte seg til, kjefte på når ting går galt, noen å be til, noen å gråte til og jah... ...felles interesser som bringer dem sammen til sosiale stunder.

Så mennesker har skapt alle gudene.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Hvem har sagt at guder er uavhengig av tiden? Den jødisk-kristne guden er spessielt avhengig av tid, ettersom han skapte jorden og universet på 6 dager og ble så sliten at han måtte hvile på den 7. dagen.

Nei, i Bibelen er det jo mangfoldige sitater om emnet.

 

For Gud er 1 dag som 1000 år bl. a. Altså trenger ikke jorden å ha blitt skapt på 6 dager.

 

Forøvrig kan betydningen av ordet yom(dag), slik det er brukt i Første mosebok være tvetydig, og også bety tidsalder/lengre tidsperiode.

Lenke til kommentar
For Gud er 1 dag som 1000 år bl. a. Altså trenger ikke jorden å ha blitt skapt på 6 dager.

Makan til vrøvl :hrm:

 

En dag er en av flere ulike enheter for å måle tid. Ordet refererer enten til perioden med lys, der solen er over den lokale horisonten, eller til en hel dag som dekker både den mørke og lyse perioden (ett døgn – 24 timer).

 

Om Elohim skapte jorden på 6000 år (slik du antyder) hadde det stått ÅR og ikke DAGER, siden disse måleenhetene eksisterte lenge før Torah ble skrevet.

 

Det er heller ingen syklus som tilsvarer 1000 år, så det er heller ikke mulig vi snakker om en oversettelsesfeil. Den eneste hypotetiske bortforklaringen du kan tvinge igjennom er at elohim er et romvesen som bor på en planet hvor 24t (1 rotasjon) tilsvarer 1000 år. Problemet som dukker opp da er at det ikke eksisterer noe planet i vårt solsystem som har denne syklussen.

 

3 Da sa Gud: «Det bli lys!» Og det ble lys. 4 Gud så at lyset var godt, og han skilte lyset fra mørket. 5 Gud kalte lyset dag, og mørket kalte han natt. Og det ble kveld, og det ble morgen, første dag.

- Her er det inted rom for å misoppfatte hvilken måleenhet for tid det snakkes om.

 

 

Tenker du egentlig igjennom ting før du poster?

Endret av analkløe
Lenke til kommentar
For Gud er 1 dag som 1000 år bl. a. Altså trenger ikke jorden å ha blitt skapt på 6 dager.

Makan til vrøvl :hrm:

 

En dag er en av flere ulike enheter for å måle tid. Ordet refererer enten til perioden med lys, der solen er over den lokale horisonten, eller til en hel dag som dekker både den mørke og lyse perioden (ett døgn – 24 timer).

 

Om Elohim skapte jorden på 6000 år (slik du antyder) hadde det stått ÅR og ikke DAGER, siden disse måleenhetene eksisterte lenge før Torah ble skrevet.

 

Det er heller ingen syklus som tilsvarer 1000 år, så det er heller ikke mulig vi snakker om en oversettelsesfeil. Den eneste hypotetiske bortforklaringen du kan tvinge igjennom er at elohim er et romvesen som bor på en planet hvor 24t (1 rotasjon) tilsvarer 1000 år. Problemet som dukker opp da er at det ikke eksisterer noe planet i vårt solsystem som har denne syklussen.

 

3 Da sa Gud: «Det bli lys!» Og det ble lys. 4 Gud så at lyset var godt, og han skilte lyset fra mørket. 5 Gud kalte lyset dag, og mørket kalte han natt. Og det ble kveld, og det ble morgen, første dag.

- Her er det inted rom for å misoppfatte hvilken måleenhet for tid det snakkes om.

 

Tenker du egentlig igjennom ting før du poster?

DET lurer jeg også på OG jeg tviler på at han gjør det... Er så godt indoktrinert det han skal svare tror jeg... :no:

Lenke til kommentar
Det som også er morsomt er at de fleste går i kirka på søndager for å be. Altså forstyrrer de guds hviledag :no:

He he, genialt ikke sant? :D

 

Og som ikke det er nok så må jo gud avvike fra den store planen sin hver gang han gir noen et bønnesvar... Og hvis han vet alt og forutser alt, hva pokker er vitsen med bønn da? Han VET det jo alt... :no:

 

For en idioti.....

Lenke til kommentar
Det som også er morsomt er at de fleste går i kirka på søndager for å be. Altså forstyrrer de guds hviledag :no:

He he, genialt ikke sant? :D

 

Og som ikke det er nok så må jo gud avvike fra den store planen sin hver gang han gir noen et bønnesvar... Og hvis han vet alt og forutser alt, hva pokker er vitsen med bønn da? Han VET det jo alt... :no:

 

For en idioti.....

Vi ber for å takk for alt det enkelte tror gud gjør for oss, og har gjort for oss. Vi ber i håp om å kunne påvirke hans gjerninger, kanksje om vi ber han fint nok kan han være så snill å gjøre noen mennesker friske.

Dette er ønsketenking mener jeg. Ting som vi selv ikke er i stand til å ordne må vi ha hjelp til, og da er det vel godt å ha en ud som er så barmhjertig og allmektig at det er håp om hjelp fra han. Noen problemer er så vanskelige at det er lite tenkelig at det finnes en løsning, om noen skal ha den må det hvertfall være en gud.

Det er bare synd at forsøk har klart å bevise at bønn ikke kan gjøre folk friske!

Lenke til kommentar
Nei, i Bibelen er det jo mangfoldige sitater om emnet.

 

For Gud er 1 dag som 1000 år bl. a. Altså trenger ikke jorden å ha blitt skapt på 6 dager.

 

Forøvrig kan betydningen av ordet yom(dag), slik det er brukt i Første mosebok være tvetydig, og også bety tidsalder/lengre tidsperiode.

Det forandrer jo ikke poenget mitt. Om du sier at en dag for oss er tusen dager for gud, ja da brukte han vel 6000 dager på å skape jorden! Også måtte han hvile i 1000 dager etterpå. Vi snakker fortsatt om tid, noe guden din tydeligvis er avhengig av.

Lenke til kommentar
Om Elohim skapte jorden på 6000 år (slik du antyder)

Jeg gir meg ende over! At det går an!!

Var det en spøk eller er du helt seriøs?

 

Hva er en spøk?

Det må du spørre deg selv om, det var du som antydet at For Gud er 1 dag som 1000 år.

 

Jeg gir deg muligheten ved å besvare folkelig en gang til:

Forklar gjerne hva teorien din går ut på og hva den er bygget på.

"En dag er en av flere ulike enheter for å måle tid. Ordet refererer enten til perioden med lys, der solen er over den lokale horisonten, eller til en hel dag som dekker både den mørke og lyse perioden (ett døgn – 24 timer).

 

Om Elohim skapte jorden på 6000 år (slik du antyder) hadde det stått ÅR og ikke DAGER, siden disse måleenhetene eksisterte lenge før Torah ble skrevet.

 

Det er heller ingen syklus som tilsvarer 1000 år, så det er heller ikke mulig vi snakker om en oversettelsesfeil. Den eneste hypotetiske bortforklaringen du kan tvinge igjennom er at elohim er et romvesen som bor på en planet hvor 24t (1 rotasjon) tilsvarer 1000 år. Problemet som dukker opp da er at det ikke eksisterer noe planet i vårt solsystem som har denne syklussen.

 

3 Da sa Gud: «Det bli lys!» Og det ble lys. 4 Gud så at lyset var godt, og han skilte lyset fra mørket. 5 Gud kalte lyset dag, og mørket kalte han natt. Og det ble kveld, og det ble morgen, første dag.

- Her er det inted rom for å misoppfatte hvilken måleenhet for tid det snakkes om."

 

Forøvrig kan betydningen av ordet yom(dag), slik det er brukt i Første mosebok være tvetydig, og også bety tidsalder/lengre tidsperiode.

 

Sjekk skapelsesberettelsen en gang til og forklar hvordan denne beskrivelsen kan passe til en annen syklus enn dag (24t)

Endret av analkløe
Lenke til kommentar

Dere minner meg om fundamentalistiske kristne som ikke greier å se at ting kan beskrives billedlig.

 

Å si at 1 dag er som 1000 år for Gud er en måte å si at for Gud spiller ikke tiden noen rolle, han er uavhengig av den. 1 dag er som 1000 år og 1000 år er som en dag.

 

Om jeg kaller ondskapen et fjell som må bestiges for å takle andres ondskap, mener ikke jeg at det er en landskapsformasjon. Ærlig talt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...