Gå til innhold

[Løst]BIOS påstår at CPU er 100°C


Anbefalte innlegg

I følge temperaturmålerne er CPU på 100°C, selv umiddelbart etter at maskina er startet. Om jeg ikke er helt på jordet er det jo åpenbart at dette er pga en sensor som ikke opererer som den skal, da PCn fungerer 100%. Er det noe problemer denne defekten kan bringe med seg, eller skal jeg ikke bry meg om det? Jeg kjøpte delene i høst, så kan eventuelt få det ordnet på garanti.

 

Er forresten sensoren i hovedkortet eller selve CPU'en?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg husker strengt tatt ikke om det har vært slik hele tida, kan ikke huske om jeg sjekka temperaturen i det hele tatt. Jeg har noen ganger fått en "CPU OVERHEAT" error under oppstart, men den kom stort sett etter at maskina låste seg etter en GPU-relatert feil som nå er ordna.

 

Men da jeg kom hjem etter påske (i går) var maskina ustabil (skrudde seg av raskt etter oppstart). Jeg trodde umiddelbart at det var noe feil med PSUen, da jeg hadde hatt den me meg fram og tilbake på toget i påsken, men det kan se ut til at PCen skrudde seg av pga at CPUen var varm. Jeg ba BIOS å ignorere at den var varm, så funka det. Har i ettertid skrudd på temperaturovervåking igjen, men kjører nå helt stabilt, selv om det fortsatt blir påstått at CPUen er 100°C.

 

Oppdaterte BIOS i dag uten resultater.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I går kveld slo PCn seg vrang; den skrudde seg av først en gang mens jeg brukte den og deretter under oppstart. I dag gikk jeg umiddelbart inn i BIOS, der jeg merket at temperaturen steg fra 70 til 100 raskt. Jeg prøvde å presse ned CPU kjøleren, og temperaturen gikk ned igjen! (skulle selvfølgelig prøvd det for lenge siden..)

 

Nå har jeg omsider forstått meg på denne feste-patenten til denne kjøleren og fått festa den ordentlig..

 

Er det faktisk mulig at CPUen kjørte på 100°C hele tia? Den fungerte jo perfekt, selv om den har stått på flere døgn i strekk. :S Nå idler den på noe over 40°C.

Lenke til kommentar
Brukte du kjølepasta? *pekefinger*

Bare den orginale som ligger under kjølern fra før.

 

Mulig at transport av pcen har ført til at CPU kjøleren har løsna litt mer, og dermed skapt problemet du har nå!

Det eneste jeg har transportert er PSUen, men selvsagt kunne jeg jo vært borti kjøleren når jeg tok ut og inn PSUen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...