Gå til innhold

Usunt for kroppen å jogge hver dag?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har ett spørsmål. Jeg har startet å jogge daglig nå. Jogger i ca 45 min i moderat tempo. Blir ganske sliten når jeg er ferdig, men merker ikke annet enn litt tidvis stølhet i bena resten av dagen. Så jeg lurer på om kroppen trenger en hviledag eller to i uka, eller om det er helt greit å løpe slik daglig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! :)

 

Jeg har lært at kroppen helst skal ha noen dager hvile. Du får best resultat av treningen hvis du lar kroppen få en dag på å hente seg inn igjen. Samtidig tror jeg at du kjenner litt selv hva kroppen tåler og ikke, så hvor mange dager hvile er nok litt opp til deg selv, men jeg vil anbefale minst en dag hvile hver uke. Kanskje det vil være lurt, spesielt i starten når kroppen ikke er vant til så mye trening, at du trener slik:

* to dager jogging

* en dag hvile

* to dager jogging

* en dag hvile

osv..

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Yes, som de andre sier vil jeg også bare gjenta at det ikke er noen vits i trening om du ikke lar kroppen hvile, det er da den bygger seg opp igjen og blir større enn den var før du ødelagte den :) Om du ikke lar den bygge seg opp... da bare forblir den ødelagt og det er ikke bra!

 

Det du kan gjøre, er å jogge med veldig veldig moderat intensitet, skikkelig rolig, enda roligere enn du pleier på treningsdagene. Dette vil hjelpe på restitusjon (gjenoppbygningen).

 

Og er ikke slik "2 hviledager i uken", her gjelder annenhver dag. F.eks. slik:

 

Mandag: 45 min moderat jogg

Tirsdag: Hvile/ekstremt rolig jogg

Onsdag: 45 min moderat jogg

Torsdag: Hvile/ekstremt rolig jogg

osv osv

 

Og husk, ha skikkelig fulldempede sko. Du får deg noen gode sko for 1000-2000 kr på diverse sportsbutikker (MX sport, g-sport, XXL etc.).

 

Og nesten enda viktigere, ikke jogg på asfalt. I alle fall så lite som mulig. Det er ikke bra for beina og masse annet rart, pga det er ingen naturlig demping i bakken. Så lite asfalt som mulig, selv med gode sko ;)

 

I tillegg, prøv å hele tiden jogg i oppoverbakke. Vet dette kan bli vanskelig, men som punktet over er dette mye bedre for beina og kroppen din. Du forhindrer skader i kne/legg med en STOR prosent. Jogger du i tredemølle så ha alltid på incline (stigning).

Endret av NwLife2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg jogget 8km (ca 50min) i moderat tempo hver dag i 6 mnd uten at jeg merket noe til det. Du må nesten bare kjenne etter selv om kroppen din tåler det. Hvor mye restitusjon du trenger kommer litt an på hvor høy intensitet du har som brukeren over meg påpeker.

Lenke til kommentar
Han bør ha minst 48.

 

Det kommer vel litt an på hva "moderat tempo" betyr. 45min er heller ikke ekstremt.

Ja jeg tenker vel egentlig på styrketrening, vet ikke hvordan det er med jogging og slikt. Og moderat tempo trenger vel mindre restitusjon enn f.eks. intervalltrening.

 

Men generelt sett skal man vel ha så lang hvile som mulig..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4123456

Kommer også veldig ann på hvilket treningsgrunnlag du har, hvis du snakker sant her så begynte du bare plutselig å jogge hver dag noe som jeg synes er overkill, du sier ikke noe om hvorvidt du har trent før og bare hatt en pause osv.

 

Når du jogger mye bør du også helst passe på å ikke bare løpe på asfalt, men variere underlaget, gode sko skal heller aldri undervurderes.

 

Men slik jeg og mange andre i denne tråden også mener, så er det kroppen din som er viktigste pekepinn.Hvis du får overskudd av treningen du holder på med så ser jeg ingen grunn til å roe ned.

Endret av Slettet+4123456
Lenke til kommentar
Hei. Jeg har ett spørsmål. Jeg har startet å jogge daglig nå. Jogger i ca 45 min i moderat tempo. Blir ganske sliten når jeg er ferdig, men merker ikke annet enn litt tidvis stølhet i bena resten av dagen. Så jeg lurer på om kroppen trenger en hviledag eller to i uka, eller om det er helt greit å løpe slik daglig?

Har lest gjennom postene og ser at jeg er uenig i nesten alt NwLife2 skriver.

Jeg løper 60-100km hver uke, og har ingen dager uten løping.

90% gjøres på asfalt, og jeg løper med sko nesten helt uten demping.

 

MEN, ikke alle er like, så la meg gå gjennom noen poeng her:

 

INTENSITET:

Du kan godt løpe hver dag, men maks 3 dager med høy intensitet.

De resterende dagene skal det gå nesten pinlig sakte, med puls under 140. Om du ikke har pulsmåler, så tenk at du uanstrengt skal kunne føre en samtale mens du løper i det tempoet. Disse fungerer bedre som restitusjon enn om du bare sitter i sofaen.

 

Høyintensitetsøkter kan være intervaller eller terskeløkter. Bare spør om du trenger mer detaljer enn jeg gir her.

 

SKO:

Om du ikke er lettvekter kan det være lurt å finne sko med bra demping, hvis ikke behøver du ikke det. Land på forfot/flat fot, ikke land på hælen om du da ikke ønsker kneproblemer. Prøv å løp ute på veien uten sko og se hvordan du lander med foten, gjør det samme med sko da det er vårt naturlige løpesteg.

 

UNDERLAG:

Det er ikke noe galt med å løpe på asfalt hver dag om du har god løpeteknikk, men jeg anbefaler også å løpe på variert underlag. Det gjør det hele mer utfordrende, muskler og ledd får variert belastning og man går mindre lei.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hei. Jeg har ett spørsmål. Jeg har startet å jogge daglig nå. Jogger i ca 45 min i moderat tempo. Blir ganske sliten når jeg er ferdig, men merker ikke annet enn litt tidvis stølhet i bena resten av dagen. Så jeg lurer på om kroppen trenger en hviledag eller to i uka, eller om det er helt greit å løpe slik daglig?

 

Hei,

 

Hva er formålet med joggingen? Skal du konkurrere? Gå ned i vekt? Eller bare styrke det kardiovaskulære systemet? Om du skal konkurrere så skal du høre på gutta med peil. Om du ikke skal konkurrere, så er det bare å høre på kroppen, prøve seg frem og gjøre som man selv vil. Synes jeg. Forskjellige kropper tåler trening på forskjellig måte.

Lenke til kommentar
Hva er formålet med joggingen? Skal du konkurrere? Gå ned i vekt? Eller bare styrke det kardiovaskulære systemet? Om du skal konkurrere så skal du høre på gutta med peil. Om du ikke skal konkurrere, så er det bare å høre på kroppen, prøve seg frem og gjøre som man selv vil. Synes jeg. Forskjellige kropper tåler trening på forskjellig måte.

Der ble det forklart ja. takk.

Endret av Tee_c
Lenke til kommentar

Det kardiovaskulære systemet er sirkulasjonssystemet, dvs. blod-sirkulasjon, hjertets evne til å transportere oksygenholdig blod til musklene osv.

 

Alfa og omega for enhver idrettsutøver (og vanlige folk også for den del).

 

 

Mtp. det med jogging og hvile vil eg sei at det er ganske individuelt og er heilt avhengig av kva form du er i.

Når du kjem i form og begynner å trene hardintervall f.eks bør du ha 48t hvile.

Endret av HValder
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...