Gå til innhold

Veskeskade på mobil - Skal jeg bare godta?


Anbefalte innlegg

Ser nesten ut som én vanndråpe (våt finger? kan være hva som helst..) kan ha landet på et eller annet utsatt område (høyttaler? knapp?) og blitt "trukket" inn i telefonen. Dårlig at den ikke tåler mer enn som så.. Synes det er litt tvilsomt å bare vise til en papirlapp og ikke konkret skade på kretskort, men men.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dårlig at den ikke tåler mer enn som så.. Synes det er litt tvilsomt å bare vise til en papirlapp og ikke konkret skade på kretskort, men men.

 

Ja, jeg reagerte også på det. Kommer til å sende inn en klage til Computer city og Sony Ericsson (da CC skylder på SE). Selv om det kanskje ikke fører til noe, kan jeg i hvertfall fortelle de at jeg ikke kommer til å kjøpe flere SE-mobiler, da de tydeligvis ikke tåler noe som helst. (Min kostet over 3000)

Lenke til kommentar

Nei, selvfølgelig holder ikke det. Jeg synes det bildebeviset der var svært tynt. Man kan godt hevde at det har kommet væske inn i mobilen, men det beviser likevel ikke at det har skadet kretskortet.

 

Men gode grunner taler vel for at det allikevel kan være det som har ødelagt telefonen din. Kvaliteten på Nokia og SE f.eks. er en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Rookie_NO:

 

jeg tror ikke du skal bekymre deg for at telefonen din er fuktskadet.

en fuktindikator er enten helt blank hvit, eller så får den nyanser av rødt etter hvor skadet dem er rosa til ståle rød ;p

godt eksempel på fuktskad batteri Fuktskadet batteri (rød indikator)

 

andre batterier har en annen type indikator som har kryss, denne er jeg litt usikker på, og husker ikke hvordan som var riktig og galt på denne, da det er 4år siden jeg hadde en slik på telefonen min sist.

 

Til trådstarter:

 

dette er ikke et fotografisk bevis på en fuktskade, det er et bevis på at de har klart å demontere telefonen din, et slik bilde skal være tydlig, og tatt på nært hold der man kan tydlige missfarger eller punkter på printkortet (grønne) at her har det vært en skade etter min mening.

 

så er jo det spennende å se at det er andre butikker også som har problemer med fuktskade og ikke bare elkjøp. Man får jo ofte inntrykk av at det kun er elkjøp som nekter å gi kunde ny telefon eller reparer når det er fuktskade på G

Lenke til kommentar

Skade kan ligge under BGA-kretser. Ofte umulig å få skikkelig bilde av skadene da. Noen ganger må man altså bare ta til takke med en skrevet arbeidsrapport. Etter det jeg vet så står det ikke en eneste plass i lovboka at bruker har krav på å se bilde av skade.

 

Her er det tatt bilde av noe som for meg ser ut som cola, men er ikke sikker.

 

Mener bruker at verkstedet tar feil så kan jeg opplyse om at det finnes flere verksteder i Norge. Man kan altså levere inn telefonen til et annet verksted for vurdering. Til opplysning så tjener verkstedene ikke penger på å oppdage væskeskader på mobiltelefoner. Det er derimot et direkte tap av penger når telefonene ikke kan repareres (og de blir kassert).

Lenke til kommentar
Skade kan ligge under BGA-kretser. Ofte umulig å få skikkelig bilde av skadene da. Noen ganger må man altså bare ta til takke med en skrevet arbeidsrapport. Etter det jeg vet så står det ikke en eneste plass i lovboka at bruker har krav på å se bilde av skade.

 

Her er det tatt bilde av noe som for meg ser ut som cola, men er ikke sikker.

 

Mener bruker at verkstedet tar feil så kan jeg opplyse om at det finnes flere verksteder i Norge. Man kan altså levere inn telefonen til et annet verksted for vurdering. Til opplysning så tjener verkstedene ikke penger på å oppdage væskeskader på mobiltelefoner. Det er derimot et direkte tap av penger når telefonene ikke kan repareres (og de blir kassert).

For at butikken skal kunne avvise reklamasjon må skaden dokumenteres tydelig ovenfor kunde. Den beste måten å gjøre dette på er å ta et bilde av skaden.

Det sier seg selv at det er litt tynt om butikken sier:

- Skaden er der den, men vi kan ikke se den, den bare er der.

Lenke til kommentar
For at butikken skal kunne avvise reklamasjon må skaden dokumenteres tydelig ovenfor kunde. Den beste måten å gjøre dette på er å ta et bilde av skaden.

Det sier seg selv at det er litt tynt om butikken sier:

- Skaden er der den, men vi kan ikke se den, den bare er der.

 

Skriftlig dokumentasjon er også dokumentasjon. Hvis bruker ikke aksepterer den skriftlige dokumentasjonen så kan han som sagt forsøke et annet verksted. Verkstedet har ingen plikt i å ta bilder, men de fleste gjør det (når det er mulig) for servicen sin del.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

TA DET FRA EN SOM HAR JOBBET MED DETTE:

 

Du kan spørre om fotobevis viss du ønsker det, Verkstedet tar ofte bilder der væskeskaden synes viss du ønsker dette.

OG NEI, 99,99 % av tifellene FINNER IKKE VERKSTEDET PÅ TING

 

 

Husk at væskeskade kan forekomme blandt annet på følgende måter

 

- VANN - seff søle no på den, miste den i vann, eller prate i regnvær

 

- DAMP - mange tenker ikke på denne, ha telefonen på badet mens man dusjer, nær en kjele med kokende vann etc, damp legger seg i telefonen, damp er som alle vet kondensert væske

 

 

DAMP er den feilen som virker mest utbredt, siden alle kunder sier de ikke har hatt den i vann..

 

HUSK ALL VÆSKE, og DAMP er ikke bra for elektronisk utstyr generellt, noen telefoner er mere utsatte enn andre fordi de har flere "åpninger" som damp og væske kan komme igjennom

Endret av Go1den3ye
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Telefonen kan jo også bli fuktskadet dersom den blir brukt ute når det er svært kaldt, eller ligger i en kald ytterlomme. Blir fort kondens når man da går inn i varmen igjen.

Lenke til kommentar
Kanskje litt OT men "here goes":

 

Har selv en HTC Touch Pro med en liten klistrelapp på batteriet. Dette er visstnok en "fuktindikator", dvs hvis denne ikke er hvit har mobilen blitt utsatt for fukt. Min har rosa ruter og er så vidt jeg kan forstå "utsatt" for fukt. Jeg har kun hatt den liggende i lomma og aldri snakka i den under regn/duskregn. En kollega har samme mobilen og på denne har også indikatoren slått ut. Han er også helt sikker på at mobilen aldri har vært brukt utenfor det som MÅ kalles "vanlig bruk".

 

Nå er det ikke noe galt med min tlf, men jeg stiller meg spørrende til at en slik indikator kan være grunn nok til avslag for reklamasjon...

Jeg har en Samsung i780, på den har fuktindikatoren på det ubrukte reservebatteriet slått ut. Jeg tror ikke det er så veldig fukitg i en skuff i stua. :ermm:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...