Gå til innhold

Fartsgrense med underskilt


Grith

Anbefalte innlegg

Hadde oppkjøring i dag og kjørte bl.a. på E6 der fartsgrensen egentlig er 80km/t. Nå holder de på med noe veiarbeid og derfor er farten på denne strekningen satt ned til 50km/t. Det er plassert et midlertidig skilt med den nye fartsgrensen på 50. Skiltet har også et underskilt der det står 400 meter. Omtrent 400 meter senere kommer det et nytt skilt det står 50km/t på.

 

Under oppkjøringen i dag kjørte jeg i 80 km/t forbi det første skiltet (det med underskilt) og helt fram til det neste skiltet hvor jeg sank farten til 50km/t. Etterpå sa sensor at jeg hadde kjørt 80 i en 50-sone. Jeg trodde det første skiltet bare var for å varsle om at det kommer ny fartsgrense om 400 meter og at fartsgrensen er 80 helt fram til det andre skiltet?

 

Kjørte jeg virkelig for fort eller var det sensor som tok feil?

 

Jeg bestod prøven forresten;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg fikk opplæring at når det står (f.eks) 400m under et fartsskilt så er det 400 meter til fartsgrensen forandres til det som står skiltet.

 

Det eneste jeg syntes du skriver litt merkelig er at du bremser ned etter du er kommet til de andre skiltet som markerer når fartsgrensen justeres. jeg lærte at man skal holde farten som står på skiltet når man passerer når man skal kjøre senere og ikke akselerere opp (vis farten øker) før man har passert skilt som sier at fartsgrensen øker.

Lenke til kommentar

Ingenting er garantert, men det hele bunner ut i en helhetsvurdering.

 

Men som alle andre skrev, det er faktisk først 50 sone om 400m. En annen ting er selvfølgelig at det skiltet burde fått deg til å reagere, men jeg var ikke der så det kan jeg ikke kommentere.

 

Når jeg kjørte opp til BE så fikk jeg en kommentar om at der brøt du vikeplikten din. Jeg var på vei inn i en rundkjøring med henger, og en lat bil til å trekke den med. Selvfølgelig hadde jeg ikke brutt vikeplikten, og det kommenterte jeg også. Det var ingen i rundkjøringen når jeg kjørte inn, og når jeg var inne, så kom det en bil i stor fart rett inn bak meg. Jeg var selvfølgelig inne i rundkjøringen når vedkommende kom.

 

Kommenterte selvfølgelig dette for sensor (som mest sannsynlig ikke hadde full oversikt der og da), sammen med en syrlig kommentar om at jeg tross alt var et vogntog og da har også vedkommende plikt til å ta litt hensyn.

 

Men uansett var det bare en filleting, og jeg fikk BE uten noe problem.

 

Viktig å huske på at sensorene ikke er ufeilbarlige, og det er viktig å kommentere det man gjør. Da vet sensor også bedre grunnlaget for dine vurderinger.

 

Er man uheldig får man en sensor som er sur og lite vennlig, finnes de også.

 

Bare husk at det er vansklig å klage på avgjørelsen i ettertid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...