Gå til innhold

Kommentarer på Ahmadinejads tale


jj_

Anbefalte innlegg

Blogget nettopp om det, og jeg er helt enig. Vi må kunne lytte til land som Irans meninger, uansett hvor ekstreme de er i følge oss. Utrolig skuffende av de som forlot salen.

 

Skrev om akkurat det samme i bloggen min også. Det er bra at Støre ble igjen, det er viktig med konstuktiv kritikk. Går man bare, så kan man i værste fall skape en ny is- front.

 

Og som al- jazeera skriver, så er meningene hans kontroversielle i Iran også. Og ved konstruktiv kritikk utenfra, så vil også støtten innen i fra falle fra hverandre. Men går man, så kan han fort få større sympati innenlands også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser dere ikke ironien i at vestlige ledere i ytringsfrihetens navn vil nekte en mann fra å legge fram sine synspunkter om Israel? Ahmadinejad har rett: Israel har utnyttet Holocaust til å undertrykke muslimene på Gaza. Selvfølgelig vet Ahmadinejad at Holocaust har skjedd, men i desperasjon over å se sine brødre lide på den måten, kan man finne på de utroligste uttalelser. Det er latterlig det han sier, men man må forstå det i lys av situasjonen.

 

Vestlige ledere må tenke seg om en gang til: liker de ytringsfrihet eller ikke? Vestlige land fengsler folk for å komme med uttalelsene Ahmadinejad har gjort! Hva skjer med Vesten? Jeg er seriøst redd for vår fremtid. Jeg savner 1700-tallet!

Endret av thai-mat
Lenke til kommentar
Det eneste Ahmadinejad mangler er litt mer rasjonalitet og moderasjon i sin retorikk.

 

Og moral.

 

nødt til å se på den generelle situasjonen i Midtøsten for å forstå Ahmadinejads preferanser, for faktumet per i dag er at to land og en region er under okkupasjon fra utlandske aktører (Irak, Afghanistan og Palestina). I tillegg trues den fjerde staten (Iran) konstant med angrep og sanksjoner. Samtidig har vi sterk tilstedeværelse av utlandske aktører i land slik som Kuwait, Saudi-Arabia og Pakistan. Alt dette bidrar til den tøffe retorikken fra Iran som har en stolt historie og posisjon i regionen de ønsker å ivareta.

 

Forstå, men ikke forsvare. Tar man Ahmadinejads religiøse overbevisninger i betraktning, kan man forstå enda mer, men forsvare enda mindre. Fyren er stein hakke tullete i hodet.

 

Det er viktig å ikke se på Ahmadinejad som en rasjonell aktør, men som den religiøse fundamentalisten han er. Denne artikkelen forklarer godt hvor gal mannen er i hodet.

 

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...icle1829049.ece

 

Goodle Ahmadinejad + imam, så finner dere mange flere treff.

 

Legg gjerne artikkelen i åpningsinnlegget, trådstarater! Viktig å få dette fram!

Endret av thai-mat
Lenke til kommentar

Barnslig var det første ordet som traff tankene mine, og det har ikke forlat dem enda.

 

Er det slik vi styrer verden vår? På barnehagenivå med utfrysning av de barna som ikke er kule nok? Hva blir det neste? Skal vi bytte ut demokratiet med elle melle deg fortelle?

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar
Ut i fra det jeg vet så har han avstått å ta med det mest ekstreme av hans tidligere utsagn, noe som er et steg fremover i forhold til mer rasjonell diskurs fra hans side. Det var to punkt i hans tidligere taler som var kontroversielle, nemlig fornekting av Holocaust og ønske om å fjerne Israel fra kartet.

 

Jeg må si at alarmklokkene mine ringer når man blir puttet i fengsel for å stille spørsmål med historiske hendelser, en annen ting er at han har aldri tatt til orde for å fjerne israel fra kartet, det er en løgn som har blitt gjentatt såpass mange ganger at saueflokken har begynt å tro på den, det han sa var noe slikt som "the occupation regime over Jerusalem should vanish from the page of time."

Lenke til kommentar
Boikott og argumentasjon er jo to forskjellige virkemidler for samme sak.

 

Selv føler jeg at boikott blir litt barnslig, da en skal helst gi motargumenter mot ekstremisme, slik at ekstremisme ikke får grobunn. Det å gjemme seg hjemme løser ingenting.

Boikotter kan også sees på som "personangrep" - der folk unngår personen, mer enn de unngår saken.

 

Stiller en med motargumenter, så står en sterkere enn ved å bare kalle en person for idiot, og nekte å være med på det grunnlaget.

 

Enig. Jeg syns det blir hakket barnslig å aldri ta i mot kritikk eller i det hele tatt gå ut fra salen, faktisk så har da Israel også gjort seg fortjent til den kritikken.

Lenke til kommentar
Jeg må si at alarmklokkene mine ringer når man blir puttet i fengsel for å stille spørsmål med historiske hendelser, en annen ting er at han har aldri tatt til orde for å fjerne israel fra kartet, det er en løgn som har blitt gjentatt såpass mange ganger at saueflokken har begynt å tro på den

 

Ikke bare saueflokken, politikere og tv-reportere også. Kilde på at han har sagt det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...