Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva kan bidra til en god psykisk helse?


Sportygirl

Anbefalte innlegg

Hva kan bidra til en god psykisk helse?

 

punkter jeg mener er viktig...:

 

- komme seg ut på turer, i naturen

- gå tur med venner/familien

- ta vare på seg selv, med å unne seg å slappe av og kose seg også.

- se noe morsomt på tv

- innforstå seg selv med hvordan livet egentlig er...

- gjøre det man synes er gøy

- lære seg å forstå og kjenne seg selv

- lære seg å mestre nedgangen også

- tenke på hvor glad man er i andre, får meg til å bli mer glad.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, jeg mener det finnes to måter å få en god psykisk helse på, akkurat som med imunsystemet. Ene er å bare ha støttende personer rundt seg, ha et stabilt og trygt liv osv. Litt som å aldri være borti noe skittent, siden det kan stresse imunsystemet ditt.

 

Eller så kan du utfordre deg selv litt og få en sterke psykisk helse, eller imunforsvar som resultat. Personlig merker jeg at folk som har hadd et jævlig liv ofte er mye sterkere mentalt en de som har et lett liv.

 

Litt forenklet kan du si at jo mer utfordring du får, jo mer erfaring får du ut av det og jo sterkere blir du.

Lenke til kommentar

"Eller så kan du utfordre deg selv litt og få en sterke psykisk helse"

 

Dette er helt sant, og vi mennesker utvikler oss gjennom hele livet. Prøvde meg på en tegning som skildrer det ganske greit (?).

 

Edit: Jeg tror ens psykiske velvære avhenger av en stadig utvikling. Når man føler seg nede synker mestringssirkelen innover, noe som igjen fører til mer depping. Dette gjelder heldigvis begge veier, og man føler seg gladere jo mer man føler man takler.

 

Mitt råd er derfor: Tørr å utfordre deg selv! Dette trenger ikke å være å kaste seg ut av et fly 10.000 fot over bakken.. men bare slike småting som såvidt er utenfor ting du føler du har kontroll på. Dette kan være alt fra å se opp fra bakken, se noen i øya, heve stemmen litt, eller fortelle en vits, til ting som.. ja, fallskjermhopping ol.

Folk er forskjellige, og man mestrer forskjellige ting. Gi blaffen i hva alle andre tilsynelatende klarer, og fokuser heller på hva du klarer, og se samtidig framover mot hva du ønsker å få til i framtiden.

post-138101-1240177587_thumb.png

Endret av Northern_Comfort
Lenke til kommentar
Gjest weedismyfuel

Om man er frisk ellers om ikke mottakelig for schizofreni osv. mener jeg Cannabis er bra for alle og enhvers psykiske helse og generell velvære :) ..om man fra før av har en god psykisk helse, that is^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...