Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva kan bidra til en god psykisk helse?


Sportygirl

Anbefalte innlegg

Selvaksept, selvforståelse og selvempati.

Det er sjelden jeg er enig i det du sier, men her er vi helt på samme plan. Såvidt jeg kan se er dette de tre viktigste forutsetningene for å trives med seg selv: Å forstå hvorfor man tenker og reagerer som man gjør, å akseptere disse tanke- og reaksjonsmønstrene og å ikke piske seg selv til blods hvis man ikke klarer noe ved første forsøk.

 

Jada, bare sitt hjemme og røyk ulovlige planter, du. Det løser nok alle problemer.

Stråmann. Det er ingen som har hevdet at cannabis vil løse problemene dine. Det som har blitt hevdet er at det har potensialet til å få deg til å se annerledes på livet ditt og føle glede. Hvis man nekter å forholde seg til hva som faktisk blir sagt blir diskusjonene så utrolig lavpannede.

 

selv sliter jeg nå med angst og uvirkelighetsføleser etter en skikkelig bad trip jeg hadde på cannabis. vært hos psykologer, lege og diverse ungdomspedagoger. riktignok er jeg kun 17 år, og da er jeg vel mer disponert for å fakke opp huet mitt. en liten periode var det snakk om at jeg kanskje skulle bli innlagt, men det var heldigvis ikke nødvendig... men jeg må fremdeles kutte ut store deler av VGS, og nå er jeg stuck her hjemme, redd for at angsten og de ekle følelsene av å leve i en uvirkelig drøm skal komme tilbake når som helst. jeg hadde aldri opplevd noe slikt før etter cannabis. kanskje jeg er en av få uheldige, eller kanskje cannabis ikke er et så fantastisk stoff som pro legaliserings folka skal ha det til.

Det er da få, selv blant de mest ihuga legaliseringsforkjemperne, som ikke hevder at cannabis kan være farlig hvis man har latente psykiske problemer? Kjipt at du skulle oppleve det som skjedde, men det er da rimelig allment akseptert at det er noe som kan skje når man røyker om man er disponert for det. Men det årner seg nok med tid og stunder, det er nok av eksempler på folk som har kommet seg ut av de mørkeste avkrokene av den menneskelige psyken. ;)

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...
Videoannonse
Annonse

det som kan bidra til god psykisk helse kan være å prøve å finne balanse i hverdagen. måten man finner balanse i hverdagen på kan være å ikke glemme de små tingene. det å huske å ta seg en matbit når man føler seg sulten. ta seg litt frisk luft eller gå seg en liten tur i skogen, uttøying, dusjing og andre hverdagslige ting som kroppen trenger. disse tingene er veldig lett å fort glemme av. man glemmer som regel ikke alle tingene, men vi mennesker har en tendens å ta ting for gitt litt fort, og når vi ikke føler oss like bra skjønner vi ikke hvorfor. da er ofte grunnen at alle de små tingene vi gjør hver dag som gjør oss glad ( dopamin) er blitt oversett eller glemt.

 

så mitt tips er rett og slett å tenke gjennom alle lette små ting som gjør deg glad, gjerne skriv dem ned og prøv å repeter dem så mye som mulig hver dag!

Body-mind er også ett bra utrykk å tenke på når det kommer til psykisk helse grunnet at det henger sammen med en sunn kropp.

Lenke til kommentar

- gjøre ting som gir mestringsfølelse, som å skru bil, trene, gjøre skolearbeid, ta initiativ.

- se venner, gi av deg selv ovenfor venner, fordi er det gode venner får du det tilbake

-kutte ut folk som er ræva for deg

- lese bøker

-gå turer, gå på ski, være ute i skogen

- se familie, og hvis du ikke har familie, se venner eller engasjer deg i en forening etc

- ikke bare tenke på seg selv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...