Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Søker frivillige arbeidspartnere til R1 matte


Anbefalte innlegg

Nå er det en stund før jeg begynner med R1 matte - over sommerferien - men jeg tenkte det kunne være gøy å endelig få en head start eller et lite forsprang. Da jeg tenker å gjøre ferdig med R1 boken før vi begynner på skolen.

Det spiller heller ikke så stor rolle hvilken R1 bok vi får neste år - Enigma eller Sinus, da stoffet er mye det samme og uansett vil jeg ta stoffet mye lettere selv om det jeg har gjort er forskjellig fra boken.

 

Slik som nå har jeg gått systematisk igjen 1T boken, og gjort oppgavene for hånd.

Det jeg tenkte er at det er synd at andre ikke får glede av min arbeidsinnsats, men jeg vil heller ikke bruke livet mitt

på å formatere, styre å tulle i dataprogrammer, eller scanne alle oppgavene.

 

Så om vi får en liten gruppe som er over gjennomsnittet nerdete. Kunne man gjøre litt matte hver ( avhenger av hvor mange som blir med ) slik at vi får en komplett dataskreven fasit.

 

Da dette er for R1, er det ikke noe problem at andre vil gjøre det samme for 1P/1T/S1/R2.

Allerede ligger det ute fasit for oppgavene R1 Sinus, og derfor vil jeg heller fokusere på å bli ferdig med Cosinus boken.

 

Avslutningsvis har jeg et par spørsmål.

1. Hvor kan man få låne en R1 bok

Vet at man kan få kjøpt i bokhandel, men ser liten vits i dette da vi får gratis skolebøker neste år.

Vil biblioteket være en løsning, eller tror dere at man kan få låne en bok fra skolen over sommeren ?

 

2. Hvor få / mange kunne tenke å melde sin interesse ?

 

Det var det jeg ville si, uansett hvor få som melder seg på vil jeg prøve å bli ferdig med R1 boken i sommerferien.

Men mesteparten vil nok dessverre bli gjort for hånd. Tenk på hvor god hjelp denne fasiten vil være for de som begynner på R1 og kanskje sliter litt med faget ;) ( Spille på samvittigheten )

Frivilge

Nebuchadnezzar

Programvare

Stifi

EsAa

marza

macros

WilsonWilson

 

Personer som melder sin interesse vil få oppgitt de andre sine

lynmeldingsklientadresser gjennom private meldinger.

 

 

http://sinusr1.cappelendamm.no/

 

1 Algebra										   Nebuchadnezzar
2 Logaritmer
3 Sannsynlighetsregning							 Nebuchadnezzar
4 Geometri										  Programvare
5 Vektorer
6 Vektorregning
7 Funksjonslære
8 Derivasjonsregler og vektorfunksjoner

 

Kapittel 1

Kapittel 2

Kapittel 3 - Grunnbok

Kapittel 4

Kapittel 5

Kapittel 6

Kapittel 7

Kapitell 8

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Okai, da må vi begynne å få hjulene til å rulle her

HEr er kapittel fordelingen til R1

 

http://sinusr1.cappelendamm.no/

 

1 Algebra

2 Logaritmer

3 Sannsynlighetsregning

4 Geometri

5 Vektorer

6 Vektorregning

7 Funksjonslære

8 Derivasjonsregler og vektorfunksjoner

 

Kapittel 1 - 4 er lette, mens kapittel 5 - 8 kan by på større problemer.

Men med samlet vilje burde vi klare å få det til.

 

EsAa tenkte å sette opp et gratisforum til oss så om dere ønsker dette så bar gi fra dere en lyd.

Personlig skal jeg prøve å gjøre alle oppgavene i R1 boken, men det er ikke alle som har vilje eller tid til dette.

 

Derfor tenkte jeg at om at noen av oss tok for seg 1 kapitell og noen 2 og gjorde disse oppgavene på data.

Ville en komplett fasit med svar til alle oppgavene være langt fra umulig

 

Jeg vil gjerne ta å gjøre kapittel 1 og 3. BAre å si fra hvilke kapittler man vil ha så skriver jeg det i første post.

Og når man velger et kapittel så må man gjøre alle oppgavene, er det noe man ikke får til så kan man alltids spørre :)

Lenke til kommentar

En idé til dere kan jo være å skrive en egen R1-wiki? Der dere tar for dere forskjellige konsept og formler fra boka, f.eks. en side om ordnet utvalg, uordnet utvalg, skalarprodukt av vektorer, kjerneregelen, produktregelen, vektorfunksjoner osv. Det er faktisk veldig lærerikt å skrive og formulere seg formelt om noe. Sidene kan f.eks. ha med eksempler på hvordan man bruker formelen, hvordan den er utledet, og en mer detaljert forklaring bak.

 

En ting til: Aschehoug har også lagt ut et par kapitler fra R1-boka si. De har en annen oppbygning og har f.eks. lagt vektorer til starten av boka. På nettsiden deres har de lagt det første kapittelet om vektorer: her.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

R1 wiki hadde vært en interessant tanke, men forse hvor stor arbeidsgleden er hos andre.

Vektorer ser ikke så vanskelig ut og kommer antagligvis til å oppdatere første post, med linker til sider

hvor man kan finne R1 informasjon. Eksamener, kapitler osv.

 

Med tanke på det arbeidet som blir gjort på data. Da det hadde vært svært koselig om alle tok seg tid å skrive 1 - 2 kapitler på data, komplett fasit. Så ville det vært hyggelig at alle fulgte samme mal.

 

Optimalt hadde vært om denne hadde vært skrevet i Latex, men jeg tviler på at mange her er veldig dreven i dette - Inkludert undertegnede - og har derfor kommet opp med et alternativ.

Om noen har noen innspill eller måter som kan fungere enn dette så rop ut !

 

Sjekke svar

 

Hvilket program man vil bruke til dette er opp til hver enkelt men

Nedenfor har jeg samlet en liste over forskjellige varianter

 

Maple - Tar alt av regnestykker, Ingen utregning.

Wolram Matematica - Mye det samme som maple, litt enklere grensesnitt og ingen utregning.

Algebrator - forkorter enkle algebra utrykk og matrser, dog litt rotete utført.

Har enda ikke funnet noe program som kan regne med vektorer :/

 

Grafer

Geogebra - Veldig enkelt program som kan regne ut det meste

Maple - Dette programet har også støtte for grafisk utregning, men er litt vanskeligere å lære.

Graf - Enkelt og bruke, personlg gir ikke dette like flotte alternativer som Geogebra.

SmartDraw- Kan tegne alt, men ingen regner. ( Tre diagram, trekanter osv )

Paint MS - Bare le, fungerer til enkle skisser og planer som et gratis alternativ til SmartDraw

 

Utregning

 

MathType - Enkel og greit å skrive inn tekst WYSIWYG kan også godta latex

 

Formatering

 

Word 2001 - Bruker dette til å lime sammen resultatet

Word 2009 - Ser ingen problem med å bruke dette heller.

Pdf fungerer også

 

Vil anbefale at alle bruker Mathtype, Word og Geogebra til å skrive sinn del av kaken, siden personlig mener jeg at dette gir best resultat og er enklest.

 

For å lime inn grafer i Word bruker jeg bare et lite enkelt program som kan ta utsnitt av skjermen for så å lime dette inn. FastStone Screen Capture - Gratis

Lenke til kommentar

Leste tråden din på Matematikk.net; har ikke bruker der, så jeg svarer her ...

 

Oppgavene på Eksamensoppgaver.org er skrevet i Latex. Innholdsfortegnelsen, forsiden etc. genereres automatisk. Standard LaTex-oppsett.

 

Hvorfor skrive det i pdf/doc-format? Er det ikke bedre å sette opp en enkel "blogg" (som Wordpress), og legge inn modul for Tex der (evt. bruke Miktex, som på forumet her). Da kan brukerne, som du på forhånd har godkjent som forfattere, logge inn og publisere direkte på siden.

 

Fordelene er mange: Du får en gjennomgående bra layout, når ut til flere brukere og får et mer brukervennlig system. Lett å sette opp er det òg!

 

:)

Lenke til kommentar
Hvorfor skrive det i pdf/doc-format? Er det ikke bedre å sette opp en enkel "blogg" (som Wordpress), og legge inn modul for Tex der (evt. bruke Miktex, som på forumet her). Da kan brukerne, som du på forhånd har godkjent som forfattere, logge inn og publisere direkte på siden.
I forumet her er det brukt Mimetex (reknar med det berre var ein liten leif).

 

Men er ikkje ein wiki like greit? Mediawiki har LaTeX-støtte innebygd slik eg har forstått det, og eg ser for meg at det vert enklare å strukturere innhaldet i ein Wiki.

Lenke til kommentar
Hvorfor skrive det i pdf/doc-format? Er det ikke bedre å sette opp en enkel "blogg" (som Wordpress), og legge inn modul for Tex der (evt. bruke Miktex, som på forumet her). Da kan brukerne, som du på forhånd har godkjent som forfattere, logge inn og publisere direkte på siden.
I forumet her er det brukt Mimetex (reknar med det berre var ein liten leif).

 

Men er ikkje ein wiki like greit? Mediawiki har LaTeX-støtte innebygd slik eg har forstått det, og eg ser for meg at det vert enklare å strukturere innhaldet i ein Wiki.

Mimetex var det, ja. Liten trykkleif. ;) Det er nok sant det du sier, at det er bedre med Mediawiki e.l. Har satt opp en del CMS-system med Wordpress selv, derfor jeg tenkte på det; har aldri brukt Mediawiki.

Lenke til kommentar

Jeg blir med på dette prosjektet. Jeg har tenkt til å ta opp R1 som privatist våren 2010, så kommer til å jobbe mye med matte den kommende tiden.

 

Nebuchadnezzar, ang spm1: Jeg regner med at du får lov til å låne R1 bøkene over sommerferien har du da ikke en bibliotekar som er godt over gj.snittet sær. Det var i hvert fall ikke et problem for meg, jeg låner Sinus + Cosinus + Aschehougs Matematikk R1 (for sannsynlighet) gjennom sommerferien.

Lenke til kommentar

^Antar det, men det forhindrer deg ikke i å lese den delen (utrolig nok :0). Personlig har jeg hørt mye negativt om Sinus sin sannsynlighetsdel. Og kanskje den beste realfagslæreren på skolen anbefalte at jeg tok en titt på Aschehoug sin bok i stedet på akkurat den delen. Den er visstnok skrevet av "den beste på sannsynlighet i Norge (altså i følge min lærer).

Lenke til kommentar

Dette er for Cappelen sin R1 bok ja

Men jeg skal se om jeg får sneket meg til å laste opp bilder av boken ( hysj, hysj )

Slik at alle som vil kan delta

 

Da var kapittel 3 - Grunnbok helt ferdig :)

 

Syntes selv layouten ser fin ut.

Og andre kan kanskje bruke den til innspirasjon.

 

 

R1___Sannsynlighet___Kapittel_3.pdf

 

R1 Kapitell 3 - Sannsynlighet Word document

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...