Gå til innhold

Atomkraft kontra olje?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Nye atomkraftverk kan lages med en avknapp slik at det gammeldagse problemet med nedsmelting og slike ting trenger ikke være noe problem idag på nye atomkraftverk.

Hovedproblemet er vel lagringen av avfallet, men det må sees på i forhold til utslipp av CO2 og andre ting som man har med f.eks kullkraftverk og gasskraftverk.

Hadde det vært billigere, kunne man skutt avfallet ut i verdensrommet og latt det suse avsted

Lenke til kommentar
all energi er der fra før av. energi forsvinner aldri den blir bare omdennet til en annen forum.

Feil. Energi oppstår av intet, og forsvinner like fort som den kom, hadde vi bare lært å bruke denne energien ville vi alle spist ren energi til frokost hver eneste dag :D

 

 

 

- Jeg er ikke en fysiker og kan ikke si om dette er rett(i følge noen av de beste (f.eks Stewen Hawking)er det det), men det er noe å ta med i betrakning. ;)

 

EDIT: Dette ble litt OT, men er et såpass interessant tema, at jeg anbefaler alle som er interessert i slike tema om å lese litt om det :) For de som vil lære mer.

Endret av HauksA
Lenke til kommentar
all energi er der fra før av. energi forsvinner aldri den blir bare omdennet til en annen forum.

Feil. Energi oppstår av intet, og forsvinner like fort som den kom, hadde vi bare lært å bruke denne energien ville vi alle spist ren energi til frokost hver eneste dag :D

 

 

 

- Jeg er ikke en fysiker og kan ikke si om dette er rett(i følge noen av de beste (f.eks Stewen Hawking)er det det), men det er noe å ta med i betrakning. ;)

 

EDIT: Dette ble litt OT, men er et såpass interessant tema, at jeg anbefaler alle som er interessert i slike tema om å lese litt om det :) For de som vil lære mer.

 

Stephen hawking mener vi ikke har energibevarelse? Har du noen kilder på den påstanden? Ellers sier jo wiki-artikkelen du lenker til følgende:

 

"As a scientific concept, the existence of zero point energy is not controversial although it may be debated. However, perpetual motion machines and other power generating devices supposedly based on zero point energy are highly controversial. No device claimed to operate using zero point energy has been demonstrated to operate as claimed. No plausible description of a device drawing useful power from a source of zero point energy has been given. Thus, current claims to zero point energy-based power generation systems currently have the status of pseudoscience or constitute outright fraud.[18]"

 

Fysikken har i dag underbygger ikke neo slikt, og det har aldri vært demonstert eller forklart på en skikkelig måte hvordan noe sånt skal kunne foregå, så jeg hadde ikke akkurat hold pusten om jeg var deg. Ikke hadde jeg kommet med bastante påstander om at dagens fysikk er efil heller, basert på et så tynt grunnlag som du tilsynelatende har.

 

AtW

Lenke til kommentar

Glem det med Steven Hawkins, var noe som lå i bakhodet mitt som viste seg å ikke stemme. Kan sende en epost og spørre :thumbup:

 

Jeg sier ikke at det er mulig i dag å bruke denne energien i noen form, det er bare et interessant tema som er veldig "hett" blandt fysikere i dag.

 

Hvis du leser litt om Casimir effekten ser du en effekt av fenomenet, og her kan du lese litt om hvordan fysikere kom fram til det.

 

Det er også heftige diskusjoner om ZPE er årsaken til at universets utvidelse akselerer :) Dette står det mer om i siste link.

Endret av HauksA
Lenke til kommentar

Jeg kikket på den videoen om ZPE. Det er interessant, men jeg synes han som holder foredraget er overentusiastisk i forhold til at dette kun skjer på kvantenivå.

 

Jeg er langt fra noen fysikkekspert, men jeg synes han tilskriver f.eks. superfluidity som en effekt av ZPE på en veldig lettvint måte. Det blir liksom et litt religiøst sus over det hele, eller et sus av T5PC om du vil. Enn så lenge forholder jeg meg veldig skeptisk.

Lenke til kommentar
Hvorfor kan vi ikke bare ta noen hester el.? De kan få lov å drive en turbine eller noe? Og la de løpe etter mat osv.? Var det så enkelt! Jeg blir verdens berømt! Jeg heter Erlend forresten!

Mange problemer med hester:

 

- Ikke så veldig pålitelig.

- De må hvile.

- Spiser mat som koster en god del.

- Må være folk som tilstede hele tiden for å passe på.

- Dyrevenner hadde protestert.

 

Derfor ville det ikke lønne seg.

Lenke til kommentar
[...]Mange problemer med hester[...]

 

Ikke er de særlig effektive heller (bruker masse energi på å flytte den tunge kroppen sin rundt og opprettholde kroppstemperatur etc.) Ville bli veldig overasket om det energimessig lønner seg å fore hester istedenfor å lage biofuel av fôret og drive en generator på det. En generator vil heller ikke bruke energi når den er slått av, det gjør en hest selv når den sover.

Lenke til kommentar
[...]Mange problemer med hester[...]

 

Ikke er de særlig effektive heller (bruker masse energi på å flytte den tunge kroppen sin rundt og opprettholde kroppstemperatur etc.) Ville bli veldig overasket om det energimessig lønner seg å fore hester istedenfor å lage biofuel av fôret og drive en generator på det. En generator vil heller ikke bruke energi når den er slått av, det gjør en hest selv når den sover.

Hester sover faktisk nesten ikke ;) .

Lenke til kommentar
Glem det med Steven Hawkins, var noe som lå i bakhodet mitt som viste seg å ikke stemme. Kan sende en epost og spørre :thumbup:

 

Jeg sier ikke at det er mulig i dag å bruke denne energien i noen form, det er bare et interessant tema som er veldig "hett" blandt fysikere i dag.

 

Hvis du leser litt om Casimir effekten ser du en effekt av fenomenet, og her kan du lese litt om hvordan fysikere kom fram til det.

 

Det er også heftige diskusjoner om ZPE er årsaken til at universets utvidelse akselerer :) Dette står det mer om i siste link.

 

Er det veldig hett i den forstand at det er noen særlig tiltro til dette som en "evighetskilde" til energi? Det har ikke jeg fått med meg ihvertfall. At det er mye diskusjon rundt det betyr ikke at det er noen god energikilde. Ellers så er jo atomkraft også en mirakuløst god kilde for energi, som kun bruker opp litt masse, og vi er mye lengre der når det gjelder noen praktisk anvendelse.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er veldig hett i den forstand at mange fysikere forsker på - og diskuterer rundt temaet. Jeg mente ikke å si at man i dag burde snekre sammen ei fjøl som gjorde at man kunne kjøre bil på 100% ZPE, mente at det var noe moro å lese om, som kanskje kommer til å bli veldig aktuelt i en fjern ( ? ) framtid.

 

NASA hevder selv å ha bevist fenomenet, og her ser man at de vurderer teknologien som en mulig thrust for interstellare fartøy :)

 

Har aldri sagt noe om at atomkraft ikke er noen god form for energi, det er bare så mye dritt som kommer med den.

 

Tok en god del år fra Eisten kom med E = MC^2 til man hadde lyspærer drevet av fisjon.

Endret av HauksA
Lenke til kommentar
Feil. Energi oppstår av intet, og forsvinner like fort som den kom, hadde vi bare lært å bruke denne energien ville vi alle spist ren energi til frokost hver eneste dag :D

 

Det er faktisk ikke riktig det du sier:

 

"Energi kan ikke bli borte eller oppstå". Dette er termodynamikkens 1. lov.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Energi

 

Det du refererer til, nullpunktenergi, er ennå ikke en realitet og det oppstår heller ikke av seg selv, men er den energien som finnes i tomrommet mellom partikler. Dette er elektromagnetisk vibrasjonsenergi. Det som er problemet med dette er at man ikke vet hvordan man skal anvende det.

 

http://www.naturvern.no/cgi-bin/naturvern/imaker?id=18901

Lenke til kommentar

Ifølge usikkerhetsprinsippet kan energi oppstå av intet, så lenge det forsvinner fort nok.

 

Jeg vet at man ikke kan å anvende energien på noen særlig lukrativ måte (hvis du ser bort i fra å flytte på mikroskopiske baller, som NASA driver med). Dette har jeg sagt flere ganger.

 

Sier det igjen jeg, det var ikke jeg som kom fram med denne teorien, synes bare den er interessant, og verdt å lese litt om hvis man har interesse av slike tema.

 

Denne diskusjonen har ingenting med trådem å gjøre, føler derfor at videre diskusjon burde ta sted i en egen tråd :)

Lenke til kommentar
Ifølge usikkerhetsprinsippet kan energi oppstå av intet, så lenge det forsvinner fort nok.

 

Jeg vet at man ikke kan å anvende energien på noen særlig lukrativ måte (hvis du ser bort i fra å flytte på mikroskopiske baller, som NASA driver med). Dette har jeg sagt flere ganger.

 

Sier det igjen jeg, det var ikke jeg som kom fram med denne teorien, synes bare den er interessant, og verdt å lese litt om hvis man har interesse av slike tema.

 

Denne diskusjonen har ingenting med trådem å gjøre, føler derfor at videre diskusjon burde ta sted i en egen tråd :)

 

Jeg var ikke klar over usikkerhetsprinsippet, og jeg er helt enig med deg i at det er spennende å lese om, og som du sier burde vi gå over til trådens egentlige emne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...