Gå til innhold

Parrering av Gjeld.


۩ҲЖҲ۩

Anbefalte innlegg

Hei Diskusjon.no

 

Jeg har i lang tid lurt på om det er mulig å opprette en anonym bankkonto eller om det er noen måte å ha et høyt innskudd i en bank i Norge, uten at gjeldsnemda skal få fingrene i det.

 

Et alternativ til innskudd er jo selvfølgelig investering i eiendom o.l

 

Men dette spørsmålet går da direkte ut på;

 

Er det mulig for en person som sitter på høy gjeld, men har en stor sum "penger-i-madrassen", å opprette en bankkonto anonymt så pengene kan rente seg, uten å bli huket tak i? Rent teoretisk.

 

Legger ved en samtalelogg med kundebehandler i Skandiabanken.no.

(Ps: Navn er anonymt for personvern.)

 

Velkommen til Skandiabanken.

Du snakker nå med A

15:18:47 Hei.

 

Teoretisk sett; Om en person er i høy gjeld. Er det mulig å opprette en anonym bankkonto som ikke gir ut opplysninger til de parter som skulle trenge det? altså at personopplysninger og bokførte saldo der bare blir mellom banken og kunden?

 

A:

15:20:09 Kan du utdype spørsmålet ditt? Hvilke konkrete situasjoner er det du tenker på?

 

Jeg:

15:22:19 Om en person har en gjeld på rundt 120.000 f.eks. og ønsker å opprette en konto med et innskudd på rundt 800.000 (tatt i fler satser på 49.900.) Kan dette skje anonymt? At kontoen ikke vises i kunden sitt navn, så ikke utestående gjeld blir innhentet fra den konti?

Altså at skyldner ikke blir opplyst med 800.000 innestående?

 

Jeg:

15:22:45 Teoretisk sett altså, dere har jo kredittsjekket meg :p men er interresert i lovverket rundt bankkontier.

 

Jeg:

15:24:33 Denne fiktive personen har tatt et lån når den var, skal vi si 18 år, er nå 62 år og lånet har hopet seg utallig opp, denne personen sitter nå på ca 800.000, kan dette legges til i en anonym konto på skandiabanken uten at det blir offentlig bokført?

 

A:

15:24:42 Vi innrapporterer all gjeld og alle kontantinnskudd til skattemyndighetene. Generelt har Skandiabanekn taushetsplikt og ditt kundeforhold og dine kontaktopplysninger, men bankene kan bekrefte innehaver av konto seg imellom.

Jeg:

15:27:05 Okei :)

 

Forresten, jeg sender inn en melding om flytting av konto fra Sparebanken Vest til Skandiabanken i dag (rundt 6 tiden.) Hvor lang tid tar det før den ankommer dere, alle 3 eksemplarer blir signert, og sendt videre?

 

A:

15:27:38 Vi behandler disse fortløpende, kan dessverre ikke si eksakt hvor lang tid det vil ta.

Jeg:

15:28:27 Greit.

 

Et siste spørsmål.

Om en person har sin bankkonto i utlandet,(si Sverige.) Vil den bankkontoen kunne bli trekt for en norsk gjeld?

 

A:

15:29:19 Det kan jeg ikke svare på, må be deg ta kontakt med skatteetaten for svar på ditt spørsmål

 

Jeg:

15:29:27 Ok, takk skal du ha :)

 

A:

15:29:33 Bare hyggelig. Ha en fortsatt fin dag.

Jeg:

15:29:34 han en fin dag, og god påske!

 

___

 

Jeg skjekket opp med diverse folk, og det skal være mulig å få seg et Svensk statsborgerskap samtidlig som et Norsk et.

Vil det ikke da være mulig å opprette en svensk bankkonti og overføre all formue til svensk bank?

 

Har min teori om at gjeld henger igjen på bank og/eller personnummer..

 

Veldig hyggelig om dere kan gi innspill på dette, er ganske interresant tema :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei Diskusjon.no

 

Jeg har i lang tid lurt på om det er mulig å opprette en anonym bankkonto eller om det er noen måte å ha et høyt innskudd i en bank i Norge, uten at gjeldsnemda skal få fingrene i det.

 

Et alternativ til innskudd er jo selvfølgelig investering i eiendom o.l

 

Hvis du har en gjeldsordning, kan du nok ikke investere i eiendom heller.. Det eneste alternativet er å besøke "tantene i Sveits", men det er jo ikke akkurat lovlig..

Lenke til kommentar

Dette vet jeg ikke så mye om, men trodde folk stort sett brukte banker i Liechtenstein, Sveits, Luxembourg el. hvis man trengte å gjemme unna penger. Og disse landene er nok ikke sikre de heller, heldigvis vil jeg si, for det er jo stort sett de som ikke vil betale skatt som benytter dem.

 

Ville heller prøvd å komme til en ordning med de man skylder penger, mulig de er interessert i å frafalle kravet hvis de får noe av pengene. Med mindre det er staten man skylder penger da.

Endret av magicgunnar
Lenke til kommentar

Hvorfor vil du ikke gjøre opp gjelden din?

 

Uansett det virker som at sveitsiske banker i fremtiden vil bli mer rundhåndet med å dele informasjon med myndigheter i andre land enn hva de til nå har vært.

 

Og hvordan fungerer skattingen av dem pengene?

Du innrapporterer dem selv, istedenfor at banken gjør det, så skatter du som vanlig.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det ulovlig å oppbevare penger der? Det har jeg i grunnen aldri skjønt.

 

Hvis du tenker på en konto i f.eks Sveits, er det i seg selv ikke ulovlig, det ulovlige er når du sitter på formue i utlandet du ikke betaler skatt av.

Formue i utlandet? Er den formuen definert opp til en viss grense? Sånn jeg ser det så er hver eneste krone utenfor landet en formue i utlandet. Tenker jeg feil nå?

Lenke til kommentar
Formue i utlandet? Er den formuen definert opp til en viss grense? Sånn jeg ser det så er hver eneste krone utenfor landet en formue i utlandet. Tenker jeg feil nå?

 

Enhver krone man har, enten det måtte være kontanter eller eiendeler, er positiv formue.

Enhver krone man skylder er gjeld altså negativ formue.

Så er det eiendeler minus gjeld for å avgjøre om man har en netto positiv eller negativ formue.

Lenke til kommentar

Det er fint lovlig det, men da har du det hele og fulle ansvaret å oppgi hva som står på den kontoen.

Og oppgir du feil så er det som er ulovlig.

Norske banker rapporterer til myndighetene om din finansielle posisjon, mens svetisiske banker er ikke undrelagt et slikt regelverk. Derfor må du gjør det.

 

Du kan ikke "plassere" negativ formue, som kun er at du skylder mer enn du eier altså mer gjeld enn eiendeler.

Lenke til kommentar
Ok, la oss si at je har en positiv formue på 600k og velger å oppbevare den i sveits, er det ulovlig?

 

Regner med at det er ulovlig ved negativ formue.

 

Det er fullt lovlig å ha både positiv og negativ formue i utlandet. Som jeg skrev tidligere i tråden, er det bare ulovlig å ikke rapportere det til myndighetene.

Nå skjønner jeg det endelig, rapporterer man ikke inn formuen man har i utlandet så er det ulovlig, men oppgir man det er det lovlig. Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...