Gå til innhold

Hvor mange timer må man ha når man skal ta billappen?


MrAvionics

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her hvor jeg bor så sier kjørelærerene at man må gjennom alle punktene på den opplæringsplanen. Jeg nevnte for min at det er mange som bare har 2-4 oridnære kjøretimer. Da sa han at: "det må jo være helt feil, vi lærere må gå gjennom alle desse punktene for og få en fullstendig opplæring gitt av veidirektoratet(elns)."

Jeg sa at det var jo ikke obligatorisk å ha så mange timer, men da bare sa han det samme om igjen og begynte og snakke om noe annet.

 

Når man må gjennom alle punktene så blir jo det fort oppmot 20 timer. Så jeg skjønner ikke hvordan dere har så få kjøretimer. Jeg har jo kjørt privat i 1,5 år før jeg begynte på kjøreskolen, likvel mener kjørelæreren at jeg må gjennom alle punkter som til nå har blitt 18 kjøretimer. Jeg føler det er bortkastet penger da jeg kan de meste som står på den lista. Lurer kjørelærerne her oss for penger, eller hva tror dere?

Lenke til kommentar

Foruten de obligatoriske kursene så er det vel to veiledningstimer som er obligatoriske, fra trinn 2 til 3 og 3 til 4. Det er jo også normalt å ha minst èn time før den første veiledningstimen slik at læreren blir kjent med eleven, samt oppvarminstime før oppkjøring og kanskje en oppkjøringstentamen. Jeg endte vel opp med 7 kjøretimer (inkl veil. timer) da jeg tok lappen. Hvor mange timer man trenger kommer jo helt an på hvor god man er til å kjøre, og hvor flink man er til å øvelseskjøre. Jeg hadde mopedlappen fra før av noe som jeg syns hjalp veldig mtp. det å være vant til å ferdes i trafikken.

 

Er man ikke nokså sikker på at eleven vil klare oppkjøring sender man heller ikke eleven på oppkjøring. Stryker man på en oppkjøring flyr tusenlappene fort, og kjøreskolens strykprosent øker.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke noe som heter ordinære kjøretimer.. Kun det obligatoriske, altså:

 

Trafikalt grunnkurs

Sikkerhetskurs vei

Sikkerhetskurs bane

2 veiledningstimer

Leie av bil til førerprøve

 

Dette er det som kreves for å kjøre opp på denne tiden av året. Venter du til oktober, må du også ha mørkekjøringskurs før du får lappen.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Du trenger ikke noe som heter ordinære kjøretimer.. Kun det obligatoriske, altså:

 

Trafikalt grunnkurs

Sikkerhetskurs vei

Sikkerhetskurs bane

2 veiledningstimer

Leie av bil til førerprøve

 

Dette er det som kreves for å kjøre opp på denne tiden av året. Venter du til oktober, må du også ha mørkekjøringskurs før du får lappen.

 

Lykke til.

 

Mørkekjøring har jeg...

 

Så da koster det ikke mer enn 12000 å ta lappen da?

Lenke til kommentar

Poenget er vel også at kjøreskolen ikke vil "leie deg" en bil uten at du har hatt noen timer med dem?

 

Jeg hadde nok en 10-12 timer når jeg kom til Norge og skulle bytte inn et amerikansk førerkort. I utgangspunktet kunne jeg kjørt opp på flekken, men om jeg hadde fem timer(som jeg vil si var et minimum for meg for å "lære norske trafikkregler" og oppvarming til førerprøve) eller 10 - så var de fem-syv timene over dette en god investering i forhold til oppkjøring, å stryke koster fort mange penger...

Lenke til kommentar

De som trur kjøreskolene krever at elevene tar masse timer bare for at dem skal tjene penger, har missforstått alt sammen. De som setter ut de ryktene, er 18-år gamle guttevalper som mener de er så gode til å kjøre at de bare kunne fått lappen i posten, å som nekter å skjønne hvorfor de faktisk er ute å kjører med lærer. Ingen som har stått i kø for å få kjøre-time før kansje? Akkurat, det er MER enn nok elever å fylle dagene med, å det er sjelden kjørelærerne står stille i mangel på kunder. De har et pensum de skal igjennom, de leier først ut bilen sin tel oppkjøring når de mener eleven behersker pensum og er skikka til å greie ei oppkjøring. Noen er født gode til å kjøre, men det er LANGT i fra gjennomsnittet. I teorien er det nok å møte opp på kjøreskolen 3 ganger, før du er ferdig med all kjøringa, å for de fleste er ikke det nok til å lære seg å kjøre bil (med mindre de tilhører de som faktisk er født gode da).

Lenke til kommentar
Poenget er vel også at kjøreskolen ikke vil "leie deg" en bil uten at du har hatt noen timer med dem?

 

Tull, kjøreskolene vil som alle andre bedrifter tjene penger så jo de leier ut bil også til de som ikke har hatt kjøretime hos de - hva har de å tape?

 

Jeg aner ikke noe om kjøreskoleforsikringer - men noe sier meg at de kan inneholde klausuler om at kjørelærer har vurdert sjåføren som forsvarlig og klar til førerkort...

Lenke til kommentar
Poenget er vel også at kjøreskolen ikke vil "leie deg" en bil uten at du har hatt noen timer med dem?

 

Tull, kjøreskolene vil som alle andre bedrifter tjene penger så jo de leier ut bil også til de som ikke har hatt kjøretime hos de - hva har de å tape?

 

Jeg aner ikke noe om kjøreskoleforsikringer - men noe sier meg at de kan inneholde klausuler om at kjørelærer har vurdert sjåføren som forsvarlig og klar til førerkort...

øh...? åssen i allværden kan en skole-bil ha en sånn klausul, ettersom de i hovedsak brukes til å lære opp 16-17-åringer som ALDRI har sitti i en bil før. og oppkjøring eller førstegangskjører...man kjører fortsatt ALDRI aleine med en skolebil. alltid noen som sitter ved siden av å har annsvaret

Lenke til kommentar
Under oppkjøringen skal vel ikke sensor gripe inn om det ikke er full krise, og oppkjøringen vil dermed kunne være en spesiell situasjon - i og med at ikke forsikringstager(kjørelæreren) ikke er tilstede i bilen.

Kan garrantere deg at det ikke finnes noen sånn klaushul. Om det skulle skje no under ei oppkjøring, er bilen like fullt forsikkra. sensor har annsvaret for at alt går rekti for seg, å er det noe som vil gå galt, vil sensor gripe inn på samma måte som kjørelærer ville gjort. Profesjonelle kjøreskoler ville aldri funnet på å ha ei forsikkring som sattsa på at "alt går bra" under feks oppkjøring om det hadde vært et tilbud.

Lenke til kommentar
Poenget er vel også at kjøreskolen ikke vil "leie deg" en bil uten at du har hatt noen timer med dem?

 

Tull, kjøreskolene vil som alle andre bedrifter tjene penger så jo de leier ut bil også til de som ikke har hatt kjøretime hos de - hva har de å tape?

 

 

Du vet tydeligvis veldig lite om hvordan ting fungerer på en kjøreskole. Er klart vi har mye å tape på å leie ut bilen vår dersom vi ikke vet hvordan vedkommende person kjører. Bilen er jo arbeidsredskapet vårt. Uten bil kan vi rett og slett ikke gjøre jobben vår. Selv en liten skade på bilen kan føre til flere dager på verksted.

 

Kan også opplyse om at under en førerprøve er det kandidaten som er ansvarlig for bilen. Det er kandidaten (altså den som leier bilen - IKKE sensor) som er fører av bilen. Det er derfor denne personen som står ansvarlig dersom noe skjer. Sensor vil selvsagt gripe inn dersom det er fare for liv og helse, men de har ikke plikt til å ta over kontroll dersom det skjer mindre uhell. Dersom bilen blir skadet under førerprøve vil selvsagt bilens forsikring gjelde. Den som har oppkjøring må selv fylle ut skademeldingsskjema og føre opp seg selv som fører av bilen. Deretter kan trafikkskolen kreve at kandidaten selv betaler for skaden. Dette avhenger av hva som har skjedd og på hvilket grunnlag kandidaten har leid bilen. Det er opp til trafikkskolen om de dekker skaden selv eller om de krever at kandidaten skal dekke skaden. Man betaler jo for å leie bilen, dermed er man også ansvarlig. Det finnes mange konkrete eksempler på at folk har måttet betale store summer for skade som er påført skolebilen under oppkjøring.

Lenke til kommentar
Her hvor jeg bor så sier kjørelærerene at man må gjennom alle punktene på den opplæringsplanen. Jeg nevnte for min at det er mange som bare har 2-4 oridnære kjøretimer. Da sa han at: "det må jo være helt feil, vi lærere må gå gjennom alle desse punktene for og få en fullstendig opplæring gitt av veidirektoratet(elns)."

Jeg sa at det var jo ikke obligatorisk å ha så mange timer, men da bare sa han det samme om igjen og begynte og snakke om noe annet.

 

Når man må gjennom alle punktene så blir jo det fort oppmot 20 timer. Så jeg skjønner ikke hvordan dere har så få kjøretimer. Jeg har jo kjørt privat i 1,5 år før jeg begynte på kjøreskolen, likvel mener kjørelæreren at jeg må gjennom alle punkter som til nå har blitt 18 kjøretimer. Jeg føler det er bortkastet penger da jeg kan de meste som står på den lista. Lurer kjørelærerne her oss for penger, eller hva tror dere?

De lurer deg ikke for penger, men de vil sørge for at du blir en god sjåfør. Og bestått føreprøve betyr ikke at du er en god sjåfør, men kjørelæreren går gjennom alt for at du skal vite og få for vane at alt gjøres korekt og på best måte. Det tekniske er bare en liten bit av det, så mye privat kjøring trenger ikke bety noe.

Lenke til kommentar

Jeg vil egentlig tro mye privat kjøring kan gjøre like mye gavn som unytte, i det man venner seg til uvaner. Det var grusomt for meg å venne meg av med diverse amerikanske uvaner når jeg måtte kjøre opp på nytt, og vet om mange erfarne amerikanske sjåfører som har strøket ved norsk oppkjøring. Noe av det samme gjelder nok om du har noen hundre timer bak rattet privat, og føler deg trygg(for trygg) på bilen. Vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Du vet tydeligvis veldig lite om hvordan ting fungerer på en kjøreskole.

 

Jeg har da heller ikke påstått noe annet, men jeg har likefullt mistet sertifikatet og fått skolebil til ny oppkjøring via kjøreskole jeg aldri hadde vært i kontakt med tidligere - uten noen dikkedarer.

 

Om din kjøreskole derimot ikke vil leie ut til kunder dere ikke har hatt å gjøre med før så er det deres business.

Lenke til kommentar

Enkelte kjøreskoler robber deg faktisk for penger. Da jeg tok lappen (liten familie-bedrift-kjøreskole) hadde jeg 5 kjøretimer, det gikk først ut på øving på bakkestart osv, og så litt kjøring på motortrafikkvei, og litt kjøring i boligområder, og en snartur innom en liten "by". samt oppvarmingstime før oppkjøringen. Det var alt jeg tok utenfor det obligatoriske. Lappen kom på 17000 kr. En kompis av meg skulle ta lappen (Wright), der hadde de egne dobbeltimer til bare å kjøre i rundkjøringer, egne til parkering, osv... Bare tull! Lappen hans endte på 30.000 kr!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...