Gå til innhold

Stillegående hjemmeserver (Home server)


muttok

Anbefalte innlegg

Hepp,

 

Ønsker å bygge en stillegående hjemmeserver som har følgende kriterier:

- OS: Windows Home Server

- Disk OS: 1xSSD (16gb/32gb)

- Disk Storage: 4x3.5" 1TB/1.5TB

- Trenger ikke cd/dvd

- Stillegående

- Så lite kabinett som mulig

 

 

Det viktige er at jeg får plass til 4x3.5" disker + 1xSSD, samt at den er så stille som mulig. Den skal i hovedsak fungerer som personlig filserver og en NAS erstatter.

 

(I utgangspunktet har jeg sett en del på HP sin Home server, men ettersom denne ikke selges i EU ønsker jeg å lage en tilsvarende)

 

Noen tips?

 

VIA EPIA-EN Mini-ITX

OCZ Vertex SSD 30GB

4x Seagate Barracuda 1,5TB

HighPoint RocketRAID 2300 4P SATA II/300

 

Kan dette være noe? Evt. hva kabinett?

(Som sagt stillegående over ytelse)

Endret av muttok
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe... begynte å svare, men sporet av i en lang avhandling som var total bom i forhold til spørsmålet, så jeg begynner på nytt...

 

1. Selges Windows Home Server i løs vekt? Trodde bare man fikk det som en ferdig løsning...

2. Dropp SSD, du vil ikke få none fordeler ved det (tro meg, jeg vet).

3. Dersom du dropper Home Server (som jeg tror du må), kjøp et hovedkort som du kan kjøre VMWare ESXi på. Dette vil la deg bruke ressursene til andre ting enn bare fil-og mediaserver etc.

4. Det kan være lurt å vurdere Nvidia ION med en DAS boks. Mulig du da må droppe ESXi, men du får en liten og stillegående sak med mye krutt i.

Lenke til kommentar
3. Dersom du dropper Home Server (som jeg tror du må), kjøp et hovedkort som du kan kjøre VMWare ESXi på. Dette vil la deg bruke ressursene til andre ting enn bare fil-og mediaserver etc.

4. Det kan være lurt å vurdere Nvidia ION med en DAS boks. Mulig du da må droppe ESXi, men du får en liten og stillegående sak med mye krutt i.

 

Kan han ikke bare kjøre vmware player feks? Er det noen fordeler med ESXi? Og hvilke hovedkort er det som støtter det?(lurer rett og slett pga nysgjerrighet)

 

Og er ikke ION mer ment til multimedia enn server? Og i tillegg har det vel ikke kommet noe ION? Og hva er DAS boks?

Lenke til kommentar
Hei, både Muttok og Alt-to finner svar/løsning på mesteparten av det dere trenger å vite i en post som jeg laget på min hjemmeside. Link her

 

Håper den er til hjelp :)

 

Takker for tipset.

Sporer kanskje litt av her men har 1 spørsmål:

Eksempelvis har jeg 1TB disk som primary, og 2x1TB som extra lagring.

WHM blir da installert på primary disk. Hva skjer om den disken tryner?

Er det noe grei og enkel måte å sikre en speiling på den?

(kan det være lurt med 2xdisker som er hardware raida?)

Endret av muttok
Lenke til kommentar

Kjøpe 250gb os Disk eller no.

 

Kjører du all 1,5tb diskene i Raid 5. Om ene disken tryner. kan ersate disken og Rebuild Raid. har du 0 data loss.

 

Men når kjører raid 5. Får bare bruke 3 av 4 disker og lagre på. ca 4,5TB av 6TB lagring.

 

 

Hardware raid er bedre på Raid 5. Raskere lese/skriving + mange av hardware kontrolerne kan add flere disker til partisonen. uten må Reformatere.

 

Mere om Raid: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1058413

 

HighPoint RocketRAID 2300 4P SATA II/300 og VIA EPIA-EN Mini-ITX passer ikke i sammen.

Endret av Agrop
Lenke til kommentar

Overnevnte SATA-kontrollerkort er da slettes ikke noe hardware-raid, praktisk talt all jobbingen vil bli gjort av CPU'en. Kilde, feks: http://www.hexus.net/content/item.php?item=9556&page=2

 

Personlig hadde jeg gått for en GNU/Linux løsning i bunnen dersom du har kompetansen på den, med mdadm basert soft-raid (RAID5 + LVM). Så kjører du heller Windows Home Server virtualisert hvis du ønsker å leke deg med det, feks med KVM.

Jeg hadde også gått for kraftigere hardware i form av CPU/HK/RAM, og droppet Vertex'en. Ser ikke helt hva fordelen med den skulle være til det bruket du har beskrevet?

Lenke til kommentar

Fant noe hardware kan bruke + tower fra post lengre opp, vet ikke om selgest i norge.

 

 

http://www.chenbro.com/corporatesite/produ...c9a25bb64f203e3

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=70471

 

Atom Cpu bruker veldig lite støm. derfor trenger den mindre kjøling.

 

Du kan bytte ut harddsiker WD green. blir den mere stillegånde.

320Gb er til OS disk eller SSD kan byttest ut til mindre.

 

Raidkortet (software)er for 1,5tb diskene helest i raid 5. Siden Atom Hovedkortet har bare 2 sata porter.

 

 

Men tror selv gått noe raskere en Atom/via. Litt skuffet over Aotm HK har bare 100Mbit. Hm 100mbit er litt får dålig til Seerver etter mi mening.

Endret av Agrop
Lenke til kommentar

Dette blir primært en filserver og den vil stå på kontoret mitt her. Derfor er det ønskelig at den blir så stille som mulig. Har sett noen tester og virker som atom/via klarer jobben greit nok.

 

Atom har dog noe bedre ytelse.

 

Fant en fin test av samme kabinett med Gigabyte GA-6KIEH-RH (Atom)

Link: test

 

Oppsettet blir ganske likt så ser bra ut.

VIA: Vifteløs

ATOM: Vifte, noe bedre ytelse

 

Når det gjelder disker så vil jeg nok gå for 4x1,5GB WD Green og droppe egen systemdisk.

Endret av muttok
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...