Gå til innhold

Samfunnet vektere og misforståelser


Anbefalte innlegg

Jeg er vekter og jobber i Kristiansand. Her er det stadig vekk klaging på at vektere bruker for mye makt eller er for strenge med folk som gjør noe galt. Hvis man googler litt finner man plenty med harde meninger mot oss men sannheten er at de som klager har somregel gjort noe galt, og ble derfor behandlet dårlig. Jeg er lei av alle de som systematisk stjeler på kjøpesentere og samtidig blir forbanna når vekterene sier til dem at de ikke lenger er velkommen som gjester.

 

Mesteparten av det som skaper denne store riften/misforståelsen er det at de fleste ikke forstår metodikken, eller at deres moralske overbevisninger sier at det de ser er galt. MEN det skal sies at det eksisterer useriøse aktører, og det er elementer i større vekterselskaper som begår alvorlig lovbrudd i tjenesten. Det er ofte bilder som "han med kålhuet" i oslo som startet den siste bølgen med vekterhat som er et prakt eksempel på at samfunnets etikk og moral sier noe annet enn loven, og innstruksene. i overnevt situasjon var en "narkis" blitt fersket i å stjele en grønnsak og ble pågrepet/arrestert av en håndfull vektere. Det folk reagerte på var hvor voldsomt vekterene gjorde dette på, og mange mente dette var "urettferdig" at så mange skulle kaste seg over en stakkars fyr. Vel de gjorde det de skulle, de hadde instrukser fra eier som sa at tyver skulle stoppes, og de har rett til å pågripe en person som blir tatt i et lovvbrudd på fersk gjerning, eller ferske spor, (dette har enhver norsk borger rett til). Det ENESTE som var feil på noe juridisk standpunkt var det faktum at personen ble ligende på magen i lengre tid.

 

Det omsirkuleres historier om folk som blir mishandlet og torturert av vektere, men alle disse er ofte "junkier" og de kommer i ettertid, gjerne til media med historiene sine, men politiet mottar få eller nesten ingen anmeldelser for slike ting. Dette er jo litt rart fordi hvis man har blitt dratt ned i en kjeller og spylt med en brannslange, så er det naturlig at man forteller politiet om det, og ikke venter til VG/dagbladet/Aftenposten kommer forbi og spør om man har noen fæle opplevelser med vektere.

 

Som vekter er man hjernevasket til å følge loven, og ytterst få vektere bryter loven, siden definisjonene av nødrett, og nødverge er basert på subjektiv vurdering, (føler jeg meg truet av en person og ser ikke noe annet alternativ enn å legge vedkommende i håndhjern; er det fullt lovlig å gjøre det). Samfunnet må heller få mer utdannelse i hva det faktisk handler om, hva som faktisk skjer, hvorfor, og hvordan, og hvorfor man ikke gjør noe ulovlig, enn å hyle å skrike om urettferdig behandling og at vektere oppfører seg som offentlig tjenestemenn...

 

Vi gjør det vi må for å tilfredstille kunden, men og følge norsk lov...

 

-frank

 

PS

begrens sjikanen folkens, jeg vil ha en dialog og ikke drittkasting;). og ikke glem at det å si noe nedverdigende om en person er en forbrytelse etter straffelovens paragrafer: § 228 , § 246 & § 247... :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dørvakter er ikke vektere.

 

Sorry mac men det er mange av dem, for det kreves vekter nivå I og ordensvaktkurs for å arbeide som dørvakt, (med mindre man bare skal ha midlertidig politiautorisasjon)

 

Enkelte utesteder har ansatt "verter" eller "trivselsoffiserer" eller har andre navn som ikke innblander ordet "vakt", ofte står det bare "security" på sjorten. disse er ikke godkjente og er ofte de som pumper jern og er store å aggresive, og holder orden ved hjelp av frykt og ikke kunnskap, og profesjonalisme

 

-frank

Lenke til kommentar

Jeg vil bare utpeke noen små ting jeg reagerte på. Denne "narkissen" som stjelte grønnsaker. Ble han pågrepet inne i butikken, eller utenfor?

 

En annen ting, forstår du virkelig ikke hvorfor narkomane har problemer med å gå til politiet med problemene sine?

 

Når det gjelder min mening, og det inntrykket jeg fikk av deg så vil jeg legge til at selv om dere har fått beskjed om å passe på og holde orden, så betyr ikke det sheriff stjerne og 44. i belte spenna. Dere er da vell like fult pålagt å løse situasjonen på en så fredelig måte som mulig? Dere har vell i realiteten ganske begrenset makt, har dere ikke? Slik som med denne grønnsakstyven, hadde det ikke vært nok å ta tak i skulderen hans? Var han virkelig så vill og farlig at han måtte legges i bakken av selvforsvar?

Lenke til kommentar
Når det gjelder min mening, og det inntrykket jeg fikk av deg så vil jeg legge til at selv om dere har fått beskjed om å passe på og holde orden, så betyr ikke det sheriff stjerne og 44. i belte spenna. Dere er da vell like fult pålagt å løse situasjonen på en så fredelig måte som mulig? Dere har vell i realiteten ganske begrenset makt, har dere ikke? Slik som med denne grønnsakstyven, hadde det ikke vært nok å ta tak i skulderen hans? Var han virkelig så vill og farlig at han måtte legges i bakken av selvforsvar?

Av all den verdiskapningen vektere gjør i landet i dag, fra resepsjonister hos bedrifter, butikkovervåkning, dørvakter, pengetransport etc etc, hvor mange "sheriffer" finnes det egentlig?

 

At vektere som går over grensen for sitt mandat fortjener å få stress i ettertid er det ingen tvil om, men dessverre så sitter den gemene hop igjen med inntrykket at "alle" vektere er slik.

Lenke til kommentar

Vektere er noen idioter. For en stund siden tok jeg turen innom en butikk for å se hva de hadde. Mens jeg sto langs hyllene og studerte, så var det en vekter som lusket rundt, og nærmest overvåket meg. Jeg hadde selvfølgelig ingen planer om å stjele. Jeg gikk lengre inn i butikken og vekteren hang på meg som en klegg, fordi han "regnet med" jeg kom til å stjele.

 

Følte det var ubehagelig, og kommer nok aldri til å sette mine bein inne i den butikken mer.

 

Loven sier også at vektere ikke skal forstyrre en persons ærend, og det var akkuratt det han gjorde i dette tilfelle.

Lenke til kommentar
Vektere er noen idioter. For en stund siden tok jeg turen innom en butikk for å se hva de hadde. Mens jeg sto langs hyllene og studerte, så var det en vekter som lusket rundt, og nærmest overvåket meg. Jeg hadde selvfølgelig ingen planer om å stjele. Jeg gikk lengre inn i butikken og vekteren hang på meg som en klegg, fordi han "regnet med" jeg kom til å stjele.

 

Følte det var ubehagelig, og kommer nok aldri til å sette mine bein inne i den butikken mer.

 

Loven sier også at vektere ikke skal forstyrre en persons ærend, og det var akkuratt det han gjorde i dette tilfelle.

 

For det første, hvis du følte ubehag over at han var i nærheten vil jeg påstå at du kanskje har en fortid som nasker, eller så var du uheldig å tilfeldigvis gikk i tøy som setter deg i bås, sånn som hettegenser og store jeans, og kanskje du hadde hetten oppe eller brukte caps? kanskje du bare lignet på en som har stelt der før. kanskje det bare var fantasien din som fikk deg til å tro at han fulgte etter deg, mild paranoia er en vanlig sinnslidelse.

 

INGEN lov sier at en vekter ikke har lov til å forstyrre deg. Det er derimot en lovfestet rett å verne om private eindom, og vekteren kan, pga eiers rett kaste deg ut derifra selv om du aldri har gjort noe galt.

 

Ting som dette er blant mange av disse misforståelsene folk har. de tror man har RETT til å komme inn der man vil, eller at man ikke skal forstyrres. eller at alt som ikke er bak en låst dør er offentlig sted. men slik er det ikke. selv om et sted er offentlig tilgjengelig sånn som et kjøpesenter så har mann allikavel lov til å kaste ut hvem man vil uten begrunnelse, og uten forklaring til den man kaster ut. Om man velger å nakte adgang til alle i hettegenser, og alle med hijab er faktisk lov, så lenge det ikke er rasemotivert sortering naturligvis. Selv om dette kan i enkelte tilfeller gjøres.

 

så sorry men du kun rettigheter på offentlig sted, og i møte med offentlige tjenestemenn. Privatpersoner/vektere er bare bunden av at de ikke skal gjøre noe ulovlig, men det inngår bare i ting som vold, sjikane, og andre slike ting.

 

-frank

Lenke til kommentar
Jeg vil bare utpeke noen små ting jeg reagerte på. Denne "narkissen" som stjelte grønnsaker. Ble han pågrepet inne i butikken, eller utenfor?

 

En annen ting, forstår du virkelig ikke hvorfor narkomane har problemer med å gå til politiet med problemene sine?

 

Når det gjelder min mening, og det inntrykket jeg fikk av deg så vil jeg legge til at selv om dere har fått beskjed om å passe på og holde orden, så betyr ikke det sheriff stjerne og 44. i belte spenna. Dere er da vell like fult pålagt å løse situasjonen på en så fredelig måte som mulig? Dere har vell i realiteten ganske begrenset makt, har dere ikke? Slik som med denne grønnsakstyven, hadde det ikke vært nok å ta tak i skulderen hans? Var han virkelig så vill og farlig at han måtte legges i bakken av selvforsvar?

 

Han ble tatt utenfor på gaten idet han rømte når vekteren ropte på ham, (så du ikke klippet var jo på TV i dagevis), en person kan ikke taes i å stjele før han/hun har forlatt butikken.

 

Politiet er der for å hjelpe alle i samfunnet, og skulle en narkoman han en reell grunn til å anmelde noen vil Politiet ta det seriøst. Så nei jeg forstår ikke hvorfor narkomane har problemer med å gå til politiet med mindre de har en arrestordre på seg.

 

Makten er gangske greit definert som at man skal gjøre det man må for å garantere egensikkerhet i arbeidet, og i Oslo spesielt, har det vært for mye grov volkd mot vektere til at de kan føle seg trygge på noe tidspunkt, og når det skjer at en situasjon oppstår er man fort med håndjernene fordi da er man sikker på at ens egen sikkerhet blir ivaretatt. det skal sies at ingen i vektere har blitt dømt for frihetsberøvelse ved unødvendig bruk av håndjern de siste ti årene. Det er ingenting galt i å bli lagt i håndjern for det er bare litt flaut. Det er like effektivt som en tvangsrøye og man har som vekter full kontroll over situasjonen. Og så lenge man blir fersket, eller forfølges på ferske spor er det soleklart inne enhver borgers rett å pågripe en. Det er i teorien lov til å pågripe noen som roper ut for eksempel: "din jævla idiot" siden dette er under definisjonen på æreskrenkelse, og legemesfornærmelse. Så ikke tro at du har rettigheter hvis du trår utenfor lovens strenge rammer.

 

-frank

Lenke til kommentar
Han ble tatt utenfor på gaten idet han rømte når vekteren ropte på ham, (så du ikke klippet var jo på TV i dagevis), en person kan ikke taes i å stjele før han/hun har forlatt butikken.

 

Okei, da er det mer forståelig. Nei, ser ikke på tv jeg.

 

Politiet er der for å hjelpe alle i samfunnet, og skulle en narkoman han en reell grunn til å anmelde noen vil Politiet ta det seriøst. Så nei jeg forstår ikke hvorfor narkomane har problemer med å gå til politiet med mindre de har en arrestordre på seg.

 

Bare fordi det er slik det ligger an, betyr ikke det at alle har forståelse for det. Jeg har vært rusfri i langt over et år nå, men vegrer meg fortsatt for å snakke med politiet, gå på politistasjonen er helt umulig for meg. Mange som driver mye med rus sliter med angst forstår du. Den er ikke rasjonell, men den er like fult virkelig.

 

 

Makten er gangske greit definert som at man skal gjøre det man må for å garantere egensikkerhet i arbeidet, og i Oslo spesielt, har det vært for mye grov volkd mot vektere til at de kan føle seg trygge på noe tidspunkt, og når det skjer at en situasjon oppstår er man fort med håndjernene fordi da er man sikker på at ens egen sikkerhet blir ivaretatt. det skal sies at ingen i vektere har blitt dømt for frihetsberøvelse ved unødvendig bruk av håndjern de siste ti årene. Det er ingenting galt i å bli lagt i håndjern for det er bare litt flaut. Det er like effektivt som en tvangsrøye og man har som vekter full kontroll over situasjonen. Og så lenge man blir fersket, eller forfølges på ferske spor er det soleklart inne enhver borgers rett å pågripe en. Det er i teorien lov til å pågripe noen som roper ut for eksempel: "din jævla idiot" siden dette er under definisjonen på æreskrenkelse, og legemesfornærmelse. Så ikke tro at du har rettigheter hvis du trår utenfor lovens strenge rammer.

 

-frank

 

Og dette er en spagetti definisjon, med andre ord kan en vekter gjøre som han vil så lenge han føler sin egen sikkerhet truet. Dere skal for all del opprettholde ro og orden, men gjør så innen fornuftens grenser. Jeg sier ikke at alle vektere er noen maktsyke jævler og at de bare er i veien, tvert der imot. Jeg snakker bare om holdningen mange har, som også du har og uttrykker på denne måten: "Så ikke tro at du har rettigheter hvis du trår utenfor lovens strenge rammer." Lovbrudd er ikke synonymt med tap av rettigheter.

Lenke til kommentar
Det er i teorien lov til å pågripe noen som roper ut for eksempel: "din jævla idiot" siden dette er under definisjonen på æreskrenkelse, og legemesfornærmelse.

Hva er strafferammen for æreskrenkelse? Og det er vel neppe snakk om legemsfornærmelse her. Noe av det viktigste når

det kommer til borgerarrest er forholdsmessighet. Det er ikke forholdsmessig å pågripe noen for å si "jævla idiot".

Sorry mac men det er mange av dem, for det kreves vekter nivå I og ordensvaktkurs for å arbeide som dørvakt, (med mindre man bare skal ha midlertidig politiautorisasjon)

Da jeg spurte en dørvakt hva som trengtes ble jeg fortalt dørvaktkurs på ca en uke. Hvor ofte er det vektere som jobber på utesteder på byen? Jeg har møtt et par vektere som hadde ekstra helgejobb som dørvakter, men utenom det er det ikke vektere som sjekker legitimasjon når jeg skal ha øl.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Det er i teorien lov til å pågripe noen som roper ut for eksempel: "din jævla idiot" siden dette er under definisjonen på æreskrenkelse, og legemesfornærmelse. Så ikke tro at du har rettigheter hvis du trår utenfor lovens strenge rammer.

"I teorien" er denne påstanden diametralt gal. Det er jo for så vidt interessant at en vekter som anfører at standen er svært nøye med å følge loven tar til orde for at pågripelse etter strpl. § 171 er tillatt for brudd på strl. § 246. Det er nå en gang slik at ærekrenkelser straffes med bøter eller fengselstraff opp til 6 måneder. Pågripelse etter strpl. § 171 er kun tillatt om strafferammen er mer enn 6 måneder. I alle tilfeller gjelder proporsjonalitetskravet i strpl. § 170, og man skal være ganske lite bevandret innen juridisk litteratur om man hevder frihetsberøvelse "etter sakens art og forholdene ellers" om noen kaller deg jævla idiot ikke er et "uforholdsmessig inngrep".

 

Så frank, jeg tror ikke du skal tro du har rettigheter utover hva loven gir deg. Trår du over disse, som du nå hevder du kan, vil du kunne straffes etter bestemmelsene for frihetsberøvelse. Selv om du altså er vekter.

Lenke til kommentar
Vektere er noen idioter. For en stund siden tok jeg turen innom en butikk for å se hva de hadde. Mens jeg sto langs hyllene og studerte, så var det en vekter som lusket rundt, og nærmest overvåket meg. Jeg hadde selvfølgelig ingen planer om å stjele. Jeg gikk lengre inn i butikken og vekteren hang på meg som en klegg, fordi han "regnet med" jeg kom til å stjele.

 

Følte det var ubehagelig, og kommer nok aldri til å sette mine bein inne i den butikken mer.

 

Loven sier også at vektere ikke skal forstyrre en persons ærend, og det var akkuratt det han gjorde i dette tilfelle.

 

For det første, hvis du følte ubehag over at han var i nærheten vil jeg påstå at du kanskje har en fortid som nasker, eller så var du uheldig å tilfeldigvis gikk i tøy som setter deg i bås, sånn som hettegenser og store jeans, og kanskje du hadde hetten oppe eller brukte caps? kanskje du bare lignet på en som har stelt der før. kanskje det bare var fantasien din som fikk deg til å tro at han fulgte etter deg, mild paranoia er en vanlig sinnslidelse.

 

INGEN lov sier at en vekter ikke har lov til å forstyrre deg. Det er derimot en lovfestet rett å verne om private eindom, og vekteren kan, pga eiers rett kaste deg ut derifra selv om du aldri har gjort noe galt.

 

Ting som dette er blant mange av disse misforståelsene folk har. de tror man har RETT til å komme inn der man vil, eller at man ikke skal forstyrres. eller at alt som ikke er bak en låst dør er offentlig sted. men slik er det ikke. selv om et sted er offentlig tilgjengelig sånn som et kjøpesenter så har mann allikavel lov til å kaste ut hvem man vil uten begrunnelse, og uten forklaring til den man kaster ut. Om man velger å nakte adgang til alle i hettegenser, og alle med hijab er faktisk lov, så lenge det ikke er rasemotivert sortering naturligvis. Selv om dette kan i enkelte tilfeller gjøres.

 

så sorry men du kun rettigheter på offentlig sted, og i møte med offentlige tjenestemenn. Privatpersoner/vektere er bare bunden av at de ikke skal gjøre noe ulovlig, men det inngår bare i ting som vold, sjikane, og andre slike ting.

 

-frank

 

 

Har en følelse på at du er en vekter med altfor stor selvtillit. For å gjøre det klinkende klart, dere er ikke politi. Dere skal ikke gå rundt å mistenke folk uansett hvordan de ser ut, da er det faktisk dere som bryter loven.

 

Ser man en person med turban og skjegg, betyr det ikke at han er en terrorist, og dere kan heller ikke mistenke han for å være det.

 

Nei,, enkelte av dere vektere burde heller jobbet i cowboyland i tusenfryd.

Lenke til kommentar
INGEN lov sier at en vekter ikke har lov til å forstyrre deg. Det er derimot en lovfestet rett å verne om private eindom, og vekteren kan, pga eiers rett kaste deg ut derifra selv om du aldri har gjort noe galt.

 

Ting som dette er blant mange av disse misforståelsene folk har. de tror man har RETT til å komme inn der man vil, eller at man ikke skal forstyrres. eller at alt som ikke er bak en låst dør er offentlig sted. men slik er det ikke. selv om et sted er offentlig tilgjengelig sånn som et kjøpesenter så har mann allikavel lov til å kaste ut hvem man vil uten begrunnelse, og uten forklaring til den man kaster ut. Om man velger å nakte adgang til alle i hettegenser, og alle med hijab er faktisk lov, så lenge det ikke er rasemotivert sortering naturligvis. Selv om dette kan i enkelte tilfeller gjøres.

 

Dette er så feil som det kan få blitt. Det er jo tilogmed tema i vekterkurset, i alle fall da jeg tok det for en del år tilbake.

 

Eiers rett gir eieren rett til å legge regler for tilgang til f.eks. et kjøpesenter. Deretter kan eieren så gi retten til å håndheve disse reglene til deg som vekter. Det er da din plikt å etterleve de regler som til en hver tid gjelder. Du kan dermed ikke bortvise noen uten at de har gjort noe som strider med reglene.

 

Du kan selvfølgelig være atal og ikke opplyse om hvorfor du bortviser den som har brutt reglene, men det vil nok heller bare bekrefte den stereotype oppfatningen du her ønsker å komme til livs.

 

Det å i det hele tatt skrive det du her kommer med vil jeg si skader saken din mer enn den gagner deg. :)

 

-KJ

Lenke til kommentar
Har en følelse på at du er en vekter med altfor stor selvtillit. For å gjøre det klinkende klart, dere er ikke politi. Dere skal ikke gå rundt å mistenke folk uansett hvordan de ser ut, da er det faktisk dere som bryter loven.

 

Hvilken lov bryter man hvis man mistenker noen for noe?

 

Det er greit å mislike vektere, men hold det på et saklig nivå. Hvis ikke så ender du bare opp med å bli useriøs.

 

En vekter kan mistenke hvem / hva / hvor han vil uten å bryte noen lov. Han kan imidlertid ikke kreve å få se hva du har i veska di for eksempel.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Dere skal ikke gå rundt å mistenke folk uansett hvordan de ser ut, da er det faktisk dere som bryter loven.

 

Loven sier også at vektere ikke skal forstyrre en persons ærend

 

 

Nå er det vel snart på tide at du viser til disse fantasilovene du refererer til hele tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...