Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Utslitt bremsekloss, farlig?


Anbefalte innlegg

Bilen min har en utslitt bremsekloss framme på høgre side. Den bremser helt fint, men det kommer en skrapelyd. Det er metall mot metall, og bremseskiva er blitt skrapt opp.

 

Jeg har til hensikt å kjøre skrapkjerra til nærmeste verksted så snart de fordømte helligdagene er over. Men hvilken skade kan kjerra ta av denne kjøringa?

 

Alle andre klosser unntatt den ene ser ut til å virke. Den bremser like godt som før, på tross av mangelen.

 

Evt. skade på bremseskiva er irrelevant, den er uansett så tynn at den skal byttes.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, det kan bli noe lengre bremsestrekning, og det kan bli metallspon. Men hvilken skade forårsaker dette sponet? Kan det bli for varmt, og hva skjer i så fall?

 

Jeg prøver ikke å få tillatelse til å kjøre langt. Vil bare vite om jeg må være ekstra forsiktig når jeg kjører et par mil til verkstedet, med tanke på overoppheting osv...

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Du burde ikke kjøre mer enn du absolutt må. Man vet aldri når visse situasjoner oppstår som krever maksimalt. Den kan jo også dra skeivt når den er så ujevnt slitt. Begge sider må byttes samtidig. Husk at det er som regel 2-3mm som er minimum på en bremsekloss.

 

Men noen spesiel skade ellers på bilen gjør det ikke.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Men noen spesiel skade ellers på bilen gjør det ikke.

 

Det var det jeg håpte. Må man kjøre, så må man kjøre. Men helst ikke lengre enn til verkstedet. I lavt tempo.

 

Men bremsene virker fint, jeg tester dem mens jeg kjører for å sjekke stopplengden.

 

Monica: Jeg sykler ikke til verkstedet med bilen på ryggen. Og det er uansett for langt unna til at jeg kan sykle dit på bestefars gamle sykkel. Men jeg skjønner poenget ditt. Helsa har bare godt av en sykkeltur av og til.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Men her er det ettersom jeg forstår kun en utslitt, og da mest sannsynlig på stempel siden, med en ok på den slepende siden, så da er nok dette liten fare til verksted.

 

Du trenger i grunn lite verktøy. Som oftest bare en 7mm umbraco eller enkelt pipeverktøy i 12-15mm.

 

Gjør du det selv får du en fin mulighet til å gjøre litt bedre rent og legge litt mer tid i å smøre med kobberpasta på glidene deler.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Høres ut som det som kan ha skjedd med Thomas...

 

Skal ikke biler ha 2 bremsesystemer? En for begge forhjula og et bakhjul, og en for begge forhjula og det andre bakkhjulet..?

 

Streiker ALT?

 

I mitt tilfelle streiket alt. Jeg kunne trø hele bremsepedalen helt i bunn, med knapt noe bremseeffekt.

Lenke til kommentar

Faktisk.. Så det er sagt.. Bremser som går på jernet skrubber bedre enn mye annet. Kjøper du gromme bremser er det bare mer stål i klossene og skivene tåler mer varme og er hardere. Jern mot jern gir et stort varme, støy og støv problem ellers hogger det skikkelig tak. Akkurat samme får du beskjed om hvis du f.eks kjøper greenstuff klosser.

 

Faren er at klossen skal dette ut mellom skiva og klosseholderen eller kjile seg fast der. Det er rimelig ekstremt og kjøre det så langt ned. Ellers er alt det støvet noe herk og det kan gjøre felgen permanent stygg.

 

Som nød reprasjon hvis du ikke råd til skiver og klosser eller gir faen kjøp hvertfall noe billig drit klosser på biltema og slå dem inn det er hvertfall tryggere. Klossene vil slites fortere, men de detter ikke ut.

 

Som ^Thomas^ sier han kunne trå pedal helt i bunn med knapt noe bremse effekt. Det var noe der og det var det andre systemet :D

Lenke til kommentar
Som ^Thomas^ sier han kunne trå pedal helt i bunn med knapt noe bremse effekt. Det var noe der og det var det andre systemet :D

 

Jepp, det er forskjellige måter å lage et to-krets bremsesystem på - et er hver sitt på forhjul og bakhjul, noe jeg tror vedkommende hadde i og med at pedalen gikk i bunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...