Gå til innhold

SeaSat1 over Haglebu.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan ser en satellitt ut fra bakken? [...]

 

De fleste TM ser ut som en bitteliten stjerne som beveger seg ganske så fort i en rett linje over himmelen, gjerne med litt varierende lysstyrke ettersom vinkelen på solceller og annet som reflekterer lys endrer seg (særlig om satelliten roterer). Så finnes det noen satelliter som er litt mer artige enn andre, f.eks internasjonale romstasjonen som er litt større enn gjennomsnittet og synes litt bedre.

Lenke til kommentar

SeaSat1 så ut som en blinkende stjerne som fløy raskt over himmelen, ERBS var litt svakere, den så mer ut som et stjerneskudd. Men siden den kom på tidspunktet ERBS skulle komme, så regna vi med at det var den. Jeg husker ikke adressa til den nettsiden vi fant klokkesletta, koordinatene og høyden og sånt. Men jeg skriver det så fort inn jeg finner det ut.

Lenke til kommentar

www.n2yo.com er en genial side hvor du kan se hvor satelitter er akkurat nå og du kan se banene dems og når de er synlige fra der du bor! :thumbup:

 

Har man radioamatørutstyr kan man faktisk snakke med de kjente astronautene på den internasjonele romstasjonen (ISS). For å få kontakt bør man ha en radio som sender radiosignaler på 144.490 MHz og en på 145.800 MHz. Det er greit med to radioer siden kommunikasjonen går gjennom to frekvenser og man har ikke mange minuttene på seg før samtalen blir avbrutt av brusing. Har man ikke radioamatørutstyr kan man også klare seg med en scanner/"politiradio" med god antenne så man kan lytte på samtalene. En annen frekvens som kan være artig å lytte på med en scanner kan være 143.625 MHz som blir brukt i kommuikasjon mellom bakkekontrollen og astronautene.

 

Endret av Even92LN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...