Gå til innhold

Overclocking av E8400. Blir aldri stabil.


Anbefalte innlegg

Hei!

I går prøvde jeg meg på 4GHz (Bus 500MHz, x8) på min E8400, men jeg klarte ikke en gang å gå inn i windows da jeg gikk ut av bios. Jeg hadde Vcore helt oppe på 1.4V, men gikk fortsatt ikke å boote.

 

Hardware:

CPU: Intel E8400 C0 stepping.

RAM: Mushkin Redline DDr2 1000MHz @ 2.05V

HK: Asus P5E

Kjøling: Thermalright Ultra 120 eXtreme

 

Så når jeg ikke fikk til 4Ghz, prøvde jeg å gå ned igjen til 3.6GHz (Bus 400MHz, x9. 1:1). Så prøvde jeg å stille ned Vcore til stock, og jobbet meg så oppover. Nå ligger Vcore på 1.32V i følge Bios (1.3v i følge CPU-Z), men den er enda ikke stabil. Får bluescreen etter at den har stått på i ca 2 timer, og den feiler etter ca. en halv time på Prime95. Er det normalt at den skal ha så mye volt for å kunne kjøre stabilt på 3.6Ghz? Eller er det noe annet som kan forårsake dette?

Endret av ZeroZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sorry, det kom nok ikke helt frem i tråden min, men jeg kjører nå 500fsb, x7. Altså 1:1 i forhold til rammen på 1000mhz.

 

Kan det har noe å si at jeg har nesten endret på det meste i biosen. Dvs. at jeg har satt spenninger på det meste som stod på auto fra før. Men jeg har funnet ut gjennom andre hvilke spenninger de forskjellige skal ha, så jeg har ikke bare "satt noe" liksom. Men hvis jeg setter det meste tilbake på auto igjen bortsett fra Vcore, dRam ol.?

Lenke til kommentar

Jeg klarer jo fint å boote med 500fsb, og jeg kan jo sitte i lengre tid også før den plutselig får bluescreen og rebooter. Men nå har jeg oppdaget at maskinen plutsleig slutter programmer o.l. Det kommer nesten hele tiden at f.eks. Firefox har sluttet virke og ikke svarer. Er dette tegn på at rammen ikke får nok spenning, og derfor bare slutter programmer som krever mye minne?

 

*GJETT HVEM SOM FIKK BLUESCREEN MIDT I INNLEGGET OG MÅTTE RESTARTE OG SKRIVE PÅ NY!?*

 

Siden maskinen likvel restarta seg, så gikk jeg inn i bios og gav rammen høyere volt, og byttet noen av voltsa jeg hadde satt på random ting, til auto.

Og forresten, hva har FSB strap to northbridge å si? For øyeblikket står den på 400mhz.

Lenke til kommentar

Neste gang skrive ned hva står på den 'Blue screen' ganske often det sier fra akkurat hva problemme er.

 

Men huske på disse punktene:

 

- Vcore

- Ram Timings (5-5-5-15)

- Ram Strap eller DRAM Frequency (prøve 800mhz i starten bare for å se hvis overclocken fungerer stabilt)

- Ram Voltage (2.1 - 2.2v)

- North bridge Voltage (NB) - kan gi litt mer spenning men ikke mye.

- FSB Termination Voltage - gi litt mer spenning når du kjører FSB høyere enn 430mhz

 

Også det er altid bedre og ikke ha alt på AUTO fordi hovedkorte som vanlig gir mer spenning enn det trenger.

 

Lykke til.

Endret av jackbrennan2008
Lenke til kommentar

- Vcoren min ligger nå på 1.35v

- Hvis jeg endrer DRAM Frequency til 800mhz vil jo ikke lengere forholdet mellom FSB og ram bli 1:1 lenger, og da vil vel klokken bli mer ustabil, eller? Mener du da at jeg skal sette ned FSB også da?

- Ramvolten har jeg satt til 2.3v eller 2.4v nå. Den stod på 2.1v stock.

- North bridge har jeg vel satt opp 0.1v. leste at det burde være nok til en såpass liten klokk.

- På det siste punktet husker jeg ikke helt hva jeg har satt. Er på skolen for øyeblikket så jeg kan ikke sjekke før jeg kommer hjem.

 

Edit: Ram Timingsene er forsåvidt 5-5-5-15 fra originalt av, og jeg har ikke endret noe på de heller.

Endret av ZeroZ
Lenke til kommentar
- Vcoren min ligger nå på 1.35v

 

Det passer bra foreløpig

 

- Hvis jeg endrer DRAM Frequency til 800mhz vil jo ikke lengere forholdet mellom FSB og ram bli 1:1 lenger, og da vil vel klokken bli mer ustabil, eller? Mener du da at jeg skal sette ned FSB også da?

 

1:1 er ikke så viktig, du får mer ytelse fra en raskere CPU enn du får fra en bedre 'Strap'. 1:1 skal gi deg det beste latens mellom Rammen og cpu men det er som sagt ikke så viktig.

 

jeg sa prøve 800mhz fordi da er rammen på et nivå lavere enn det det fungerer på så vi kan være sikkert at rammen ikke hindre overclocken din.

 

Lese her: http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3208&p=4

 

Det er en fantastisk article og forklarer nesten alt du lurer på, men det er på engelsk og kan være litt vanskelig av og til. Men hvis du er flink på engelsk jeg anbefaler deg å lese dette dokument.

 

- Ramvolten har jeg satt til 2.3v eller 2.4v nå. Den stod på 2.1v stock.

 

2.4v er unødvendig hvis du kjører rammen på 5-5-5-15 på 1000mhz som er rammens stock hastighet (pc8000) men likevel får det nok spenning.

 

- North bridge har jeg vel satt opp 0.1v. leste at det burde være nok til en såpass liten klokk.

 

Ja det er sant!

 

- På det siste punktet husker jeg ikke helt hva jeg har satt. Er på skolen for øyeblikket så jeg kan ikke sjekke før jeg kommer hjem.

 

Bare øke det en trinn opp, som du har gjort med Northbridgen.

 

Jeg tror også du kan flash din hovedkort til Rampage Formula biosen hvis jeg husker riktig.

 

Håper det hjelper liit og du forstår med godt nok lol =D

 

 

 

**Update - Jeg kom på dette her - Hvordan du kan flash din hovedkort til rampage formula. http://en.inpai.com.cn/doc/enshowcont.asp?id=3208

Endret av jackbrennan2008
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Bump, trenger virkelig å oppgradere bios.

Den nyeste fra ASUS sine nettsider skulle vel fungere helt fint?

 

Til flashinga bruker du enten(helst) en USB minnepinne, evt kan du bruke asus sin flash tool

Så jeg slipper å bruke minnepinne? Hva er fordelen med flash tool?

Lenke til kommentar
Bump, trenger virkelig å oppgradere bios.

Den nyeste fra ASUS sine nettsider skulle vel fungere helt fint?

 

Til flashinga bruker du enten(helst) en USB minnepinne, evt kan du bruke asus sin flash tool

Så jeg slipper å bruke minnepinne? Hva er fordelen med flash tool?

 

 

Jeg brukte Asus sitt flash tool til å flashe min BIOS og det gikk uten problemer og smertefritt. :D

Så jeg vil anbefale det. ;)

Endret av UniQueKakarot
Lenke til kommentar

ang flashetool.

 

Vis du er midt i prosessen da den nye bios fila blir installert på CMOS. Vis du da skulle få strømbrudd (under flashinga) kan du få problemer med biosen.

 

Dog på nyere hovedkort er det ofte backup funksjon som kan fikse dette.

 

 

Men som sagt, det fungerer helt knall så lenge det ikke skjer noe veldig spesielt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...