Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

AC virker ikke på Mondeo


Anbefalte innlegg

Oppdaget i dag at aircondition ikke kjøler på min Ford Mondeo ´99 stv (1.8 bensin).

 

Lyset på AC knappen virker når jeg slår den på, men jeg ser ingen endring i turtallet. Synes det virker som det er mindre trykk i luften fra viftene også, men dette kan være innbilning. Har AC på til vanlig, og tror det er ganske nylig den har sluttet å virke (men er selvfølgelig mulig det har vært slik en stund, siden jeg har begrenset behov for kjøling på vinteren).

 

Noen opplagte ting jeg kan sjekke selv, eller er det bare å kjøre innom verksted?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjekk sikringen og innslaget (clutchen) til kompressoren. Hvis dette funker, kan det være feil på selve kompressoren, eller lekkasje.

 

Fant ikke noen sikring som var gått (men sikringsboksen stemte ikke med instruksjonsboka av en eller annen grunn), skal kikke på kompressoren i morgen, takk for tips.

Lenke til kommentar

Hvis den har gått i 10år uten og tatt en etterfylling er det sikkert for lite gass på systemet. Det starter ikke hvis trykket er for lavt.

 

De fleste verksteder som har utstyret tar rundt 2000,- for rens/etterfylling.

 

Jeg mener det første du bør sjekke er at trykket er i orden. Stort sett er det problemet.

Lenke til kommentar
Hvis den har gått i 10år uten og tatt en etterfylling er det sikkert for lite gass på systemet. Det starter ikke hvis trykket er for lavt.

 

De fleste verksteder som har utstyret tar rundt 2000,- for rens/etterfylling.

 

Jeg mener det første du bør sjekke er at trykket er i orden. Stort sett er det problemet.

Om du har behov for etterfylling er det vanlig å merke at AC gradvis blir dårligere. Plundret selv md AC i fjord, alt var tilsynelatende i orden men kom ingen kald luft. Tok en grundig titt i motor rom og fant rester av en reim som satte meg på sporet av en røket AC reim. Så det var 5 min skruing så var alt i skjønneste orden igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...