Gå til innhold

Hvilken volt? E8500,P5Q-E


Anbefalte innlegg

Jeg har HKet P5Q-E med CPUen E8500. Jeg lurer på om hvor mye jeg kan skru opp volten.

Mitt siste forsøk stillte jeg FSB 400 og volten til litt under 1.3 i bios. Men etter det startet pcen, men skjermen var svart, så jeg resatte bios. Syns at det var rart at dette ikke funket da CPU-z sier at min volt er 1.248 nå når jeg ikke har rørt den(står på auto).

Er det vits å øke volten hvis jeg vi ha GHz på rundt 4?

 

Bioset mitt ser slik ut

29.jpg

Er helt grønn på overklokking: så i "CPU Voltage" kan jeg stille verdier fra 0.85000V til 2.10000V det vil si at hvis jeg stiller volten til 1.3 så tilsier dette 1.3 volt?(må bare være sikker:P)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en E8400 og begynte med å sette 1.335V før jeg satte FSB til 400mhz (3.6ghz)

Satt senere denne ned til permanent 1.275V uten noen ustabilitet.

Mange som ikke trenger å røre cpu voltage for kun å endre fra 333 til 400 på fsb.

Det du må passe på når du endrer fsb et at minnets frekvens ikke oversiger ditt spec (dvs sette an annen fsb/mem ratio).

 

Som svar på siste spørsmålet er det ja 1.3 blir da 1,300Volt

Lenke til kommentar
Det du må passe på når du endrer fsb et at minnets frekvens ikke oversiger ditt spec (dvs sette an annen fsb/mem ratio).

 

Takk for svar :D

 

Men jeg skjønnte ikke helt det du skrev, kunne du utdypet litt mer:P(det i quoten). Minnebrikkene mine er av typen: 2x PC5300 2GB.

Lenke til kommentar

PC5300 = DDR2 667

Sett DRAM Frequency fra AUTO -> DDR2 667mhz - lagre

Deretter sett CPU-FSB til 400. (og sjekk minnet etterpå i BIOS at det har rett frekvens føre du igjen lagrer og avslutter)

 

Siden du kun øker cpuens FSB kan det godt være at minne ditt blir satt til å kjøre en høyere frekvens enn det tåler - slik at systemet ditt fryser/ikke booter/poster.

Lenke til kommentar
PC5300 = DDR2 667

Sett DRAM Frequency fra AUTO -> DDR2 667mhz - lagre

Deretter sett CPU-FSB til 400. (og sjekk minnet etterpå i BIOS at det har rett frekvens føre du igjen lagrer og avslutter)

 

Siden du kun øker cpuens FSB kan det godt være at minne ditt blir satt til å kjøre en høyere frekvens enn det tåler - slik at systemet ditt fryser/ikke booter/poster.

 

Ty

Når jeg setter FSB som 400 eller mer, kan jeg ikke stille inn rammen på 667. Da blir den automatisk stillt inn på noe med 800(står i bios at systemet kan skades hvis en lavere verdi bli satt) og da er det bare høyere alternativer og ikke 667. Hvis jeg stiller alt inn på auto kan jeg stille dram frequency 667. Er det noe som ikke funker som det skal eller er dette normalt?

 

I CPU Z står det at volten min er på 1.328 i bios står den på auto og FSB er 425. Hadde det vært bedre om jeg hadde stillt biosen inn på 1.328 manuellt?

Lenke til kommentar
Hvis jeg stiller alt inn på auto kan jeg stille dram frequency 667. Er det noe som ikke funker som det skal eller er dette normalt?

 

Derfor folk som overklokker vha FSB metoden gjerne kjøper/benytter minne som går ved høyre frekvenser.

Har du DDR2 PC5300 minne er ikke dette i stand til å kjøre frekvenser høyere enn 667mhz.

Btw : Alle minne brikker kan såklart kjøre lavere speed enn oppgitt fra produsenten ,men ikke høyere.

 

Går frekvensen ut av kontroll (dvs over spekk som er 667mhz) på minnet ditt er det ikke stort du kan gjøre annet en å skifte til PC8000/PC8500 e.l eller droppe overklokkingen.

Lenke til kommentar

Er vel i prinsippet ikke noe i veien for også å klokke minne... Bare å passe litt ekstra på, teste med memtest og gi brikkene tilstrekkelig spenning til å operere stabilt på ønsket frekvens.

 

Tror ikke det er så fryktelig mange DDR2 brikker der ute som ikke takler 800MHz + @ 5-5-5-15 på rundt 2V Men det merker du fort om dette ikke er tilfelle med dine brikker.

 

Prøv f.eks med pime95

 

PC5300 brikker koster vel en 100 lapp, er vel ikke så fryktelig mye å være redd for om du skulle svi dem.

 

400 FSB = minimum 800MHz minnehastighet på ditt hovedkort

Lenke til kommentar
Noname PC5300 minne lar seg vel sjeldent klokke til 800mhz uten videre.

( om de ikke er binnet de berømte micron D9 chippene vel og merke)

 

hei,

 

Jeg har selv E8500. den er nå på 4.22Ghz jeg har ikke hatt noen problemer. luftkjølt.

 

hovedkort. Asus P5Q Pro

 

skjermkort. XFX GeForce GTX 260 896MB PhysX CUDA

 

strøm.Corsair Powersupply 750W Black.

 

ram. OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 4096MB

Lenke til kommentar
Noname PC5300 minne lar seg vel sjeldent klokke til 800mhz uten videre.

( om de ikke er binnet de berømte micron D9 chippene vel og merke)

 

hei,

 

Jeg har selv E8500. den er nå på 4.22Ghz jeg har ikke hatt noen problemer. luftkjølt.

 

hovedkort. Asus P5Q Pro

 

skjermkort. XFX GeForce GTX 260 896MB PhysX CUDA

 

strøm.Corsair Powersupply 750W Black.

 

ram. OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 4096MB

 

 

Noname PC5300 minne lar seg vel sjeldent klokke til 800mhz uten videre.

( om de ikke er binnet de berømte micron D9 chippene vel og merke)

 

hei,

 

Jeg har selv E8500. den er nå på 4.22Ghz jeg har ikke hatt noen problemer. luftkjølt.

 

hovedkort. Asus P5Q Pro

 

skjermkort. XFX GeForce GTX 260 896MB PhysX CUDA

 

strøm.Corsair Powersupply 750W Black.

 

ram. OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 4096MB

 

kjører edn på 1.22v

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...