Gå til innhold

Mobilen har vært på verkstedet lenge, rett til heving av pris?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg kjøpte en Nokia 6220 i slutten av desember, men etter et par uker sendte jeg den inn til reperasjon til moobi service som driver service av mobiler etc. for blant andre tele2 (som jeg kjøpte ifra). Mobilen ble kjøpt over nettet. Når jeg mottok mobilen fra første reperasjon funket den i en ukes tid og jeg sendte den inn på nytt. Den hadde da vært på reperasjon i en måned.

 

Den andre reperasjonen: Nå har mobilen vært hos moobi siden 20 februar (jeg sendte den 18. februar).

 

Nå er det per dags dato 06. april og mobilen er fortsatt hos moobi. Jeg har purret 3 ganger før og hver gang beklager de hendelsen og sier til meg at de klager på McCare eller hva det nå heter som har ansvaret for deler. I følge status siden på mobilen min står det at venter på deler siden 12.03.09.

 

Jeg har tenkt å purre en gang til, men jeg begynner å bli mektig lei dette tullet. Jeg kjøpte jo ikke mobilen for at den skulle ligge på verksted og råtne... Jeg har jo nesten aldri brukt den mobilen...

 

Kan jeg heve kjøpet på et eller annet vis, reklamere kanskje?

 

Takk for svar :)

Endret av Vrinsk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil nok si at dette absolutt går ut over forbrukerkjøpslovens "innen rimelig tid", og dermed gir deg rett til omlevering (bytte i ny enhet), eller heving hvis omlevering ikke er mulig.

 

Ta og hør med selger hva de har tenkt å gjøre før du gjør dem oppmerksom på at du evt. ønsker heving. De har fått mer enn nok tid på seg.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Hvis jeg spør dem hva de har tenkt å gjøre kommer jeg bare til å få svar tilbake at de skal purre de som de venter på igjen. Jeg føler jeg bare skal kjøre på og vise til den loven.

 

En liten notis; for en jævla (unnskyld språket) uklar regel... "innen rimelig tid". Den må jo være den mest relative loven jeg har hørt om...

 

Men for all del, jeg er åpen for alle muligheter :)

Lenke til kommentar

Jeg innbiller meg at forbrukertvistutvalget har definert uttrykket noe mer avgrenset, men finner ikke lenken i farta.

 

Har jobbet hele natta så det kan være at jeg skal prøve igjen etter å ha sovet litt. Jeg kikker innom etter noen timer på øret, så kan du jo prøve å søke litt selv i mellomtiden. :)

 

-KJ

Lenke til kommentar

FTU har i flere vedtak sagt at mer enn seks uker er urimelig lang servicetid. Trådstarter bør her henvende seg til selger med krav om heving av kjøp grunnet urimelig lang servicetid. Dersom de ikke godtar dette, og vil bruke ytterligere tid på telefonen, så sender du saken videre til Forbrukerrådet. En betingelse for at du kan heve kjøpet er at du selvfølgelig selv ikke er skyld i at produktet ikke virker som forespeilet, men det burde de ha funnet ut av etter så mange uker på service.

Lenke til kommentar

Grunnen til rimelig tid er jo at man må se tiden opp imot nytten av produktet. F.eks vil "rimelig tid" på mobiler være kortere enn på massasjestoler, da mobiler i stor grad ikke lenger er et luksusprodukt, men en nødvendighet.

 

Men ja det har vel vært sagt at rundt 6 uker er urimelig lang tid, så absolutt på tide å få noe gjort her :)

Lenke til kommentar

Innen rimelig tid er ca 1-1,5 mnd.

 

Har hatt samme problem som Vrinsk her rundt juletider fram til mars mnd. Var akkurat samme reperatør av mobiltelefonen Komplett/Norek brukte. Generelt ser jeg at alle har klager på dette firmaet, hvor treghet, lang reperasjons tid er problem hos alle. Grunnen til at det tok så lang tid hos meg var fordi Mcare ventet på en del til mobiltelefonen min, som de ikke fikk tak i. Og siden arbeidsplassen min hadde kjøpt mobilen hadde jeg så og si ingen rettigheter.

 

Men hvertfall, så sier du at du hadde problem med mobilen 1 uke etter at du fikk denne? Da skulle telefonen bli sendt tilbake til Tele2 som et DOA (Dead on Arrival), da et produkt som er feil med innen 2 uker fra sluttbruker fikk produktet.

 

Det du så bare skal gjøre nå er og ta kontakt med Tele2 og heve kjøpet, evt forlange at du skal få ny telefon pga unormal lang leverings. Dette er noe du har krav på, men må som regel forlange dette, da ikke alle leverandørerene sine kundesupporter er klar over dette helt.

 

God påske og lykke til videre

Lenke til kommentar
I følgende sak hos FTU fikk klageren medhold i at fire uker og fire dager er urimelig lang tid. Burde holde som dokumentasjon.

Det skal sies at det i vedtaket er lagt vekt på at verkstedet anslo 14-16 dager, og at kunden ikke fikk et fullgodt låneprodukt. Det er i seg selv ikke det samme som å si at fire uker er generelt sett urimelig lang tid.

 

Men hvertfall, så sier du at du hadde problem med mobilen 1 uke etter at du fikk denne? Da skulle telefonen bli sendt tilbake til Tele2 som et DOA (Dead on Arrival), da et produkt som er feil med innen 2 uker fra sluttbruker fikk produktet.

Har Nokia to ukers doa-frist?

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...