Gå til innhold

Flat Flexible Loudspeaker


Anbefalte innlegg

Dette synes jeg var et utrolig artig konsept. Britiske Warwick Audio Techologies skal ha utviklet en helt ny type høyttaler de kaller Flat Flexible Loudspeaker, eller FFL. Dette skal være en kjempetynn høyttaler som er kun 250µm tykk.

 

Hjemmesiden til Warwich Audio Techologies

Artikkel i BBC

Artikkel i VG

 

Sitat fra VG: "Vanlige høyttalere fungerer ved å konvertere et elektrisk signal til lyd. Det som gjør FFL annerledes fra vanlige høyttalere er at det flytter luft som en stor masse fremfor å starte ved et enkelt punkt når det elektriske signalet brukes."

 

Det blir spennende å få høre hvordan lydkvaliteten er i disse, og i hvilke redskaper og plasser de kommer til å bli brukt på i tiden fremover. Jeg ser for eksempel for meg utallige scenarier med surroundlyd i eksempelvis simulatorer eller lignende.

 

Kommer dere andre på artige situasjoner slike høytalere kan bli brukt i sammenheng med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det som gjør FFL annerledes fra vanlige høyttalere er at det flytter luft som en stor masse fremfor å starte ved et enkelt punkt når det elektriske signalet brukes."
Ikke noe nytt. Det har eksistert elektrostatiske høytalere på markedet i over 50 år. (Legendariske Quad ESL 57 ble introdusert i 1956)

FFL er bare en videreutvikkling av elektrostatprinsippet.

Men det blir spennende og se om det blir mer poppulært en NXT-høytalere som ble introdusert som fremtidens høytalere for en del år siden

Lenke til kommentar

Det er jo lovende for hodetelefoner, ja, egentlig det aller meste. Hvis det virkelig går an å få samme lyd av dette som av elementer av den gamle skole, samtidig som prisen kommer ned på et akseptabelt nivå, snakker vi bilderør versus flat-tv om igjen.

 

Kanskje det rett og slett blir vanskelig å ta seg så godt betalt for et stykke avansert aluminiumsfolie, at folk vil ha tunge ting de kan beundre.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Det er jo lovende for hodetelefoner, ja, egentlig det aller meste.
Lovende hvis prisen blir betraktelig lavere en eksisterende elektrostatiske hodetelefoner.

Det er allerede mulig å kjøpe forholdsvis billige og møbleringsvennlige 'hybrid'-elektrostater fra Martin Logan. Men det kan godt hende FFL høytalere blir en god del billigere.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Det er jo lovende for hodetelefoner, ja, egentlig det aller meste.
Lovende hvis prisen blir betraktelig lavere en eksisterende elektrostatiske hodetelefoner.

Det er allerede mulig å kjøpe forholdsvis billige og møbleringsvennlige 'hybrid'-elektrostater fra Martin Logan. Men det kan godt hende FFL høytalere blir en god del billigere.

 

Bare synd den type høyttalere (ML) egentlig ikke har særlig god lyd. Jeg tror nok dette kan være en interessant teknologi til diverse bruk, men at det er på nivå med vanlige høyttalere kvalitetsmessig tror jeg ikke før jeg får se. Flyterminaler osv som de nevner virker som et mer sannsynlig område der de gjør suksess.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...