Gå til innhold

Aprilutfordring 2009 - J@cob - Verden rundt meg, hovedsaklig godset.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dag 7 - Damn, look 'ad im' go.

 

Hester har alltid vært en del av familien. Skulle jeg tatt bilde av hver eneste hesteløpspokal vi har liggende som utfordring, hadde jeg ikke hatt nok dager til å bli ferdig, det samme gjelder diplomene, men det begynner å bli en stund siden sist nå. Man hører ikke lenger knegging på godset, bare et par kaklende høns og en vårkåt keit. Storefjøsen er blitt en lagringsplass for lokalbefolkningen, med sine sovende sofarer, nedstøvede bobpiler og bilresteureringsprosjekt. "Hva med Saefjøsen? Har dere ikke en slik en?", joa, det har vi, men den er også blitt totalrenovert, men hva kan jeg si? Tidene forandrer seg, vet dere. Folk kommer fortsatt flokkende til bygda, men det er ikke lenger på grunn av tømmeret, gudene bevares, det er ikke mange dekarene som blir hugget her hvert år lenger! Neida. Nå skal de se på fjell og daler, eller så har de med seg en koffert fult med penger og en jaktrifle sleng over ryggen. Det internasjonale språket for: "Finn meg en hjort. Lokk den gjerne med billys og epler, jeg gir faen, jeg skal drepe".

 

Nei, nå avtar skrivekløen igjen. Jeg tror det er ganske tett relatert med det faktum, jeg gjentar: Det faktum at jeg har Final Fantsy VIII åpnet og virkelig må se å få igang drepingen, men mens jeg slakter G-soldater og monster fra månen, kan jo dere prøve å gjette dere frem til hva objektet på bildet faktisk er.

 

En aldri så liten påskegåte, kansje? "J@cobs påskegåte", kan vi kalle det. Jeg vet av erfaring at folk, ting og tang her inne ikke sliker med fantasien, så fyr løs.

post-76720-1239128249_thumb.jpg

Endret av J@cob
Lenke til kommentar

Hehe, godt jobbet så langt. Har vært innom hver dag, selv om det ikke bestandig lar seg gjøre å kommentere. Så f.eks lysekronen på en minimal mobilskjerm først, og selv da var den meget skummel. Digger komposisjon og utsnitt på dagens. Først fremsto de to nedre tredjedelene som et forvirrende kaos, men nå ser jeg bildet tydelig. Det er morsomt at man til årets aprilfest kan koke en kopp te eller åpne en kald en og ha underholdning i lange stunder hver kveld. :)

 

Jeg går for en lysestake selv om k.n.b ikke virker å være helt på jordet. J@cob says?

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at dette er undeholdene tråd. Synes du har hatt en del fine bilder i det siste, f.eks. ringeklokken.

 

Dagens motiiv ser rimelig kaotisk ut i liten størrelse, men i stor størrelse er den jo, som sagt, fin og detaljerik. Jegg gjetter på at det er en eller annen overdådig pokal som er vunnet den gang dere holdt på med hest.

 

Tom

Lenke til kommentar

Dere tar alle feil, men får meg til å smile fra øre til øre av forlegenhet.

 

@k.n.b: Nei, det har vi desverre ikke, men stavkirken ligger ikke mer en rundt 200-300m unna!

 

Kan legge ut et mer forklarende bilde som viser flere av de pene, men kansje på kanten til det groteske detaljene. Tom er den som er nærmest i det hele, jeg kan dog røpe at hest har fint lite med objektet å gjøre, annet enn at jeg så en og valgte å trekke inn litt om det.

 

Dag 8 - Faberche Egget.

 

Ikke så mye å si om dette, annet enn: "And without further ado: THE FABERCHE EGG! WOHO!".

 

Jeg kan dog nevne at jeg etter disse bildene, har tenkt å ta for meg følgende undertema: "Husets forfall".

 

post-76720-1239197325_thumb.jpg

 

Dere kan forøvrig få svaret på Dag 7 sin påskegate i følgende spoiler:

 

 

post-76720-1239197366_thumb.jpg

 

Endret av J@cob
Lenke til kommentar
Hadde det noe med diskusjonen i chattetråden angående frysing av Whisky :tease: ?

 

Skulle ønske det, men desverre ei, det skjer ikke før jeg får penger og polet åpner igjen slik at jeg kan sendre broderen på tur :p

 

Gedigent ølkrus dere har, men jeg er ikke sikker på om jeg hadde tørt å bruke egge-bryteren lenger ...

 

Egger du til kamp? Neida, den er fult funksjonabel og tåler noen støt. Ølkruser derimot har ikke blitt brukt i min levetid, som man kan se på sprekken så har det nok opplevd sine glansdager, og om du mener at det kruset er stort, så vent til i morgen!

 

Dag 10 - Motherucking' handyman.

 

Tok dette bildet av min kjære bror etter at han hadde skrudd litt på den eldre kraftstasjonen sin ventil. Autentisk og kjært, med ingen beordret posering. Litt av en skøyder, den derre broren min.

 

Den helt store teksten kommer desverre ikke. Skal skrive litt om kraftstasjonen senere etter at jeg har tatt noen bilder av den. Broren min er broren min, man kan snikfotografere dem og legge ut bildene på nettet, men anekdoter? Neitakk.

 

post-76720-1239382720_thumb.jpg

Endret av J@cob
Lenke til kommentar
Dag 10 er tøft. Eksponeringen står i stil til motivet.

 

Takker!

 

10. april er stilig, men kunne tenke meg at du kunne se hele munnen hans. Det hadde skapt litt mer stemning i bildet. Ellers; veldig bra bilder :thumbup:

 

Au contraire: Jeg tror det slue og halveis dristige semi-smilet som blir kuttet av en heftig skiftenøkkel bidrar til mer enn nok stemning, enn om nøkkelen skulle ha vært løftet lenger opp og bidratt til en mer unaturlig posisjonering av hånden. Han holder den trossalt bare sånn halveis opp, ikke strak fremt og bøyd som som en mer innviklet, intrikat og komplisert håndbevegelse ellers krever, men vi har alle våre meninger :)

Lenke til kommentar

Bygdefesten i fra helvete igår. Forstuet ankelen og ødelagt en større del av leveren min. Igjen. Kommer ikke noe 11. april bilde, men skal få ut et i løpet av dagen :)

 

Edit: Er sterkt redusert, og lover derfor ingenting.

Endret av J@cob
Lenke til kommentar

Dag 13- Mjød.

 

Etter to dager med en hiatus lignende stilling, har jeg nå presset ut et nytt bilde. Hadde egentlig planlagt å gi dere en godbit fra den gamle kraftstasjonen, siden jeg måtte ta et titals bilder til en fotoreportasje jeg holder på med, men på veien hjem måtte jeg Knut som kom vandrende ut fra bryggerhuset, vi ble stående og prate litt, helt til en annen jeg kjenner kom vandrende med en sil, det var da det gikk opp for meg; at det var ugler i mosen, at noe var av gjære, at noe ulmet og boblet. De brygget noe. Stanken av honning slo mot meg, og et dystert lys gikk opp for meg.

"Brygger dere mjød nå igjen?"

- Yupp.

"Jammen?"

- Hadde 40kg med honning liggande atte, maotte ta da før da gjekk ut pao dato.

 

Så jeg haltet meg inn på kjøkkenet, tok meg en kopp med kaffe, og haltet ut igjen mot det røde bygget med bokstavene: "Anno 1927", over døren (Min oldemor sitt påfunn). Røyken sev ut gjennom alle husets porer (dvs knuste vinduer, ventiler og sprekker i veggen). Inne sto Knut bøyd over et av bryggekarene med en sleiv mens han rørte rundt i 40kg med honning, vannet ut med 135l med vann. Rundt 150l med mjød, regner de med at ressultatet blir. Den andre personen satt lenger bak og skrelte ingefær, sitron og kanel. Krydder til dette brygget som vi nordmenn har drukket i mangfoldige hundre år, men som lenger ikke er like populært. Kansje ikke så rart med tanke på den ganske bitre smaken det har, til tross for all honningen.

 

Jeg vet i hvert fall at jeg skal sto over denne generasjonen med mjød, jeg har enda vagre minner av mitt møte med den forrige. Det hele resulteterte i en frentisk viking med mjødflasken mens jeg ropte på Tor, Odin og Elgen på en og samme gang, men bilde blir det nå i hvert fall.

post-76720-1239635102_thumb.jpg

Endret av J@cob
Lenke til kommentar

Stilig portrett av bryggmesteren.

 

Kan være lurt å å hoppe over en prøvesmaking, hvis du sist gang ropte på både norrøne guder og vokalisten i "Dance with a stranger" etter forrige runde... Vekker minner om vinsmaking i mine yngre dager :hmm:

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Stilig mjødbilde. Artig med lokket som danner en sirkel hvor alt roterer rundt. :p Stilig komposisjon i alle fall.

Absolutt! Trivia: lokket har dobbelt funksjon som skjold når de forsvarer brygget mot pakket fra nabobygda, gammel tradisjon!

Skal noe til å slippe unna med så skråstilte portretter, men her fungerer det flott.

Lenke til kommentar

Dag 14- En ikke-portabel pipe i en lettere detorert og laber tilstand, men fortsatt rank i ryggen og pustende som et par med Campers-sko.

 

Lang tittel. Kunne ikke dy meg. Her har dere en smakebit av husets ytre forfall, eller, det er vel ikke direkte forfall. Faenskapet er jo nærmere 200hundre år gammelt, alikevel hinter broderen i ny og ne til at jeg må finne meg en stige i sommer, og lappe sammen helvete. Av en eller annen mystisk grunn kommer jeg nok til å stikke på Interrail når den dagen komme, og ikke returnere før jeg skal være en liten rekrutt i Madla med skinnende blanke sko og en fager brystkasse.

 

Pipene har nok ikke alltid vært våre beste venner, skal jeg si dere. En gang på 1800 tallet brant det originale godset ned. På lillejulaften! Tenk dere det. I følge "sagaen om den gangen huset brant ned en gang på 1800-tallet", hadde de nettop innstalert en ny peis i huset. Et ekte monstrum som sikkert hadde treng en million gram med pellets for å holde flammene i livet i èn time. Det var vistnok plass til 13 mann rundt den (Eller kansje det var inni? Prehehhe.) Uansett. De ble nok litt for overivrige, disse tjenestefolkene. Det var kaldt, så en eller annen luring tenkte nok at "faen heller, litt overfyring har aldri skadet noen. Greit nok. Det er et trehus. Greit nok. Issolasjonen er hundre år gammel mose, men, hva faen kan gå galt? Denne peisen er jo det nyeste av det nyeste innenfor peismarkedet!". Vips! Svips! Noen timer etterpå måtte mine lettere dekadente og nå avdøde slektninger stå utenfor i vinterkulden med sine pelskåper og whatnot tett knugget inntil brystet. De fortjente det vel nesten. Enda kan man grave opp fragmenter fra det gamle huset i hagen. (Det et er noe som forøvrig sitter friskt i minnet. En av mine mange brødre er Arkeolog, og gravde i hagen for noen år tilbake for hovedfagoppgaven sin som handlet om noe ala 'Kaupanger - En vikingby'. Uansett. Han fant pent lite den første meteren for å si det slik, annet enn brent tre og noen knuste takstein. Tihi.)

 

Nå digreserer jeg vel litt. Det var jo ikke en pipe som ble banen til huset, men heller en alt for grandios og overdimensjonert peis. Men. Alikevel. Noen paraleller kan man jo dra? Nei. Jeg må nesten stikke. Har en Interrail bilett å bestille!

 

post-76720-1239738619_thumb.jpg

 

@ Tom: Det er nok slik man lærer hvordan man skal håndetere alkohol, men, gudene, jeg skal aldri drikke det skvipet igjen. I hvert fall ikke innen en måned. Tro det eller ei, men det må modnes :wee:

@ Vultur: Takker. Det er noe jeg prøver å unngå, men hadde bare den skarle 50'eren på meg, og det var lite plass i rommet. Måtte prøve noe for å få med begge!

@ Kaian: You bet. Desuten kan vi bruke de til å slå ihel late treler og lam som bare vil ha tørrmelk.

Endret av J@cob
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...