Gå til innhold

Linux på barnehage PC?


Anbefalte innlegg

Eg har ein gammel PC (CRT-skjerm fortsatt) stående i barnehagen eg jobber i som ungene får spele og trykke på, den er det installert Win XP på for å kunne kjøre gamle spel (Josefine, Mulle Mekk etc...)

 

Er det nokon vits å prøve å installere Linux, vil me/dei ha nokon nytte av det ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja!

Du får først og fremst sjekke hvor mange spill som er tilgjengelige for linux til barna da, men har på følelsen at det ikke er mange i alle fall på norsk som kan gjøre nytten.

 

Hvis det er problemer med ytelsen så er det kanskje bedre med en formatering og Lite install?

Lenke til kommentar

Du kan jo se gjennom og forsøke de programmer som følger med Edubuntu. Se her. Tror de fleste er oversatt til norsk, bla denne.

 

Fordel; du finner en rekke gratisprogram myntet på barn(de du finner for Windows har ofte hurtiglenke for "kjøp dit og kjøp datt"). Med wine vil du sikkert kunne kjøre de enkle spillene du nevner. Enklere og administrere, og kanskje det kan bli første forsøk for de ansatte å forsøke systemet.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Eg har ein gammel PC (CRT-skjerm fortsatt) stående i barnehagen eg jobber i som ungene får spele og trykke på, den er det installert Win XP på for å kunne kjøre gamle spel (Josefine, Mulle Mekk etc...)

 

Er det nokon vits å prøve å installere Linux, vil me/dei ha nokon nytte av det ?

Hold deg til Windows, krever mindre og vil gi deg mindre problem (spillene må evt. emuleres).

Lenke til kommentar
Ubuntu 9.04 og Fedora 11 osv vil nok kjøre helt utmerket på den maskinen.

 

Fullt Gnome-skrivebordsmiljø med 256 MB minne? Det er så vidt den ene PCen i huset takler Ubuntu 9.04 med vesentlig kjappere prosessor og 512 MB minne. Kommer garantert til å gå siruptregt...

Kjører Fedora 11, som også bruker gnome og x.org 1.6, på en maskin med 128mb minne og 700mhz cpu, det går det, men ikke noen super-ytelse. Men instalere en av distroene og installere xfce er nok ikke så dumt.

 

Ubuntu: apt-get xfce-desktop

Fedora: yum install xfce-desktop

 

Evt så har jo linux-verdenen fordelen med at repositories og gamle distroer fortsatt ligger igjen. Kanskje FC5 eller Ubuntu 6.04 er bedre?

 

Olear: Spill vil ikke emuleres, har til gode å se en windows emulator (og tviler på at noen noensinne gidder å lage det), at windows krever mindre er vel også et mildt sagt tvilsomt utsagn.

Lenke til kommentar
Olear: Spill vil ikke emuleres, har til gode å se en windows emulator (og tviler på at noen noensinne gidder å lage det), at windows krever mindre er vel også et mildt sagt tvilsomt utsagn.

Spillene er ikke native, så det blir emulert på en eller annen måte. Windows XP krever mindre en hvilken som helst vanlig distro.

Endret av olear
Lenke til kommentar
Olear: Spill vil ikke emuleres, har til gode å se en windows emulator (og tviler på at noen noensinne gidder å lage det), at windows krever mindre er vel også et mildt sagt tvilsomt utsagn.

Spillene er ikke native, så det blir emulert på en eller annen måte. Windows XP krever mindre en hvilken som helst vanlig distro.

Feil, og feil igjen.

 

Wine er en samling med biblioteker, som er oversatt til linux kode. Det vil si at når et program sender en kommando til en dll-fil i wine, så sender den kommandoen til en linux-fil som skjønner wine-språk. Det er ingen emulering inkludert. Det er som å si at windows vista emulerer windows xp når du starter et windows xp program.

 

Puppy linux, dsl, dreamlinux, xubuntu, eller en hvilken som helst distro der du installerer og bruker openbox, fluxbox eller xfce, vil kreve mindre enn windows xp.

Skal vi sammenligne med windows xp så kan vi jo sammenligne med linux-distroer fra 2001 også. Og jeg utfordrer deg til å finne en linux-distro fra 2001 som har høyere systemkrav enn windows xp.

Lenke til kommentar
Olear: Spill vil ikke emuleres, har til gode å se en windows emulator (og tviler på at noen noensinne gidder å lage det), at windows krever mindre er vel også et mildt sagt tvilsomt utsagn.

Spillene er ikke native, så det blir emulert på en eller annen måte. Windows XP krever mindre en hvilken som helst vanlig distro.

Feil, og feil igjen.

 

Wine er en samling med biblioteker, som er oversatt til linux kode. Det vil si at når et program sender en kommando til en dll-fil i wine, så sender den kommandoen til en linux-fil som skjønner wine-språk. Det er ingen emulering inkludert. Det er som å si at windows vista emulerer windows xp når du starter et windows xp program.

 

Puppy linux, dsl, dreamlinux, xubuntu, eller en hvilken som helst distro der du installerer og bruker openbox, fluxbox eller xfce, vil kreve mindre enn windows xp.

Skal vi sammenligne med windows xp så kan vi jo sammenligne med linux-distroer fra 2001 også. Og jeg utfordrer deg til å finne en linux-distro fra 2001 som har høyere systemkrav enn windows xp.

Uansett om det emuleres eller ikke, det fungerer ikke like bra som på OSet det er laget for, det er poenget mitt (det burde du også forstå). Puppy/DSL krever mindre en XP (det gjør også DOS, skal man heller bruke det?), men det er ikke vanlige distroer (som jeg skrev lengre opp), skal man sammenligne distroer mot XP må de ha samme muligheter/funksjoner, da blir det f.eks siste Ubuntu.

Lenke til kommentar

Har du brukt Dreamlinux, DSL, eller Puppy Linux? Hva savnet du?

 

Og, igjen tar du feil angående wine

 

http://wiki.winehq.org/BenchMark-0.9.5

08.png

10.png

image001.gif

image002.gif

resources-xp.JPG

resources-ubuntu.jpg

dvdshrink.png

 

Bedre på noe, dårligere på noe. Egen erfaring viser at Linux gir ca 20-30% høyere fps i Wow og source-spillene. Jeg tviler også på at barna dør om ikke barnespillet deres har høy nok fps.

 

Det er også mulig at en moderne distro krever mer enn windows xp, men så er xp 8 år gammelt, og det har kommet to helt nye OS etter det fra microsoft. Om man tar si FC5 eller Ubuntu 6.04 så knuser de windows xp på det aller meste

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar
Har du brukt Dreamlinux, DSL, eller Puppy Linux? Hva savnet du?

Ja. Hva jeg savnet? Det meste. *Box/XFCE er ingen erstattning for et komplett DE.

 

Bedre på noe, dårligere på noe. Egen erfaring viser at Linux gir ca 20-30% høyere fps i Wow og source-spillene. Jeg tviler også på at barna dør om ikke barnespillet deres har høy nok fps.

Ytelse er ikke alt. Stabilitet er en viktig faktor, fungerer f.eks programmet/spillet hver gang man starter det, krasjer det osv.

 

WINE er heller ingen garanti for at noe fungerer.

 

Det er også mulig at en moderne distro krever mer enn windows xp, men så er xp 8 år gammelt, og det har kommet to helt nye OS etter det fra microsoft. Om man tar si FC5 eller Ubuntu 6.04 så knuser de windows xp på det aller meste

Jo lengre tilbake i tid vi går jo dårligere er Linux. Jeg kan godt sammenligne XP med eldre distroer, men det vil ikke gå i favør til Linux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...