Gå til innhold

Språkstrid under krigen - moro lesing samt litt historie om språkkrigen!


Anbefalte innlegg

Etter at tyskerne angrep Norge 9. april 1940, ble det innført rasjonering og dermed også rasjoneringskort. Nedenfor er en brevveksling mellom Noregs Telegrafmållag og Forsyningsdepartementet fra høsten 1940 ang språkformen på rasjoneringskortene. Telegrafmållaget var en underavdeling av Noregs Mållag og Forsyningsdepartementets rolle blir grundig forklart lenger ned på siden. Takk til Knut K. for tips og lån av litteratur om Mållaget!

 

rasjonering1.jpg

 

Svar fra Forsyningsdepartementet til Noregs Telegrafmållag:

 

rasjonering2.jpg

Takk til frevild som bidro med hele svaret!

rasjonering3.jpg

Link

Endret av Fin Skjorte
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skikkeleg moro når embetsmenn i Oslo kan gøyme seg bak eit nazistisk diktatur for å bryte demokratisk fatta vedtak.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Veit du ikkje korfor Noregs Mållag la desse skriva ut på nettet? Det er eit motsvar imot Hans Fredrik Dahl sine påstandar og beskyldningar.

Endret av blackcurrant
Lenke til kommentar
Håper virkelig at du ser at min hensikt til å poste brevene fra september 1940 ikke var noe innlegg i dagens språkdebatt?

 

Men morsom lesing er det!

 

Første gong eg såg slike brev, var når www.nynorsk.no nemnte dei i kjølvatnet av "brennbart debatten". Breva viser at i alle fall delar av byråkratiet benytta krigen til å la vere å bruke nynorsk. Fem år med språkdominans av riksmål, takka vere kompisane ifrå kontinentet som innførte eit "nytt debattklima" her i landet. Det er ikkje noko anleis dette her, enn når tyskarane la ned og nazifiserte aviser med tvang.

 

 

Brennbartdebatten:

 

Hans Fredrik Dahl skreiv si idehistorie, der han hevda at nynorskfolk var mykje nazistiske. Dette finst det ingen fagleg dekning for og fyren brukte heller ingen kvantifiserbare data, som medlemstal. Realiteten er tvert imot; vestlandet hadde av forskjellige grunnar færre nazistar enn landsgjennomsnittet, og det gjaldt og for Noregs Mållag.

 

Norske nazistar var stort sett ifrå Austlandet, og seinare nordaifrå. Oppslutninga handlar om forskjellige ting, som sosiale spenningar, elite med fascistisk markeringsbehov og fattigfolk i dalane innafør som gjekk konken før krigen. Fleire tilhøve eksisterar. Du kan lese om dette i Norge i Krig.

 

Dahl har seinare beklaga ei einaste setning.

Endret av blackcurrant
Lenke til kommentar
*snip

 

Takk for et mer utfyllende innlegg, og beskrivelser av tidligere stider i språkdebatten.

 

Samtidig reagerer jeg på at du tar til ordet for at byråkratiet var i ledetog med kompisane ifrå kontinentet, samtidig med at du sammenligner ren sensur av ytringsfriheten med hva som tilsynelatende er snarveier gjort blant riksmålstilhengere.

 

Det virker som du har engasjert deg mer i denne debatten enn meg, så tar jeg feil og kanskje bagataliserer snarveiene så gjerne opplys!

 

Men fortsatt var brevet moro lesing! ;)

Lenke til kommentar
*snip

 

Takk for et mer utfyllende innlegg, og beskrivelser av tidligere stider i språkdebatten.

 

 

Eg er nok litt engasjert, ja...

 

Og eg oppfattar det litt som eit overtramp, når ein byråkrat omgjer på demokratiske vedtak, fordi han kan sleppe unna med det. Å anklage han for å vere fascist er å gå for langt, men ein får litt stripete inntrykk.

 

 

 

Robocoop, Noregs Mållag la seg ned, for å unngå å bli nazifisert. Sentrale delar av riksmålsforbundet gjekk inn på ei samarbeidslinje. Enkelte nynorskmenneskje var nazistar, men dei var ikkje representative.

 

Folk kan gjere ein kjapp lakmustest på språk og nazisme, ved å slå opp kva språk som propagandaen til NS er på. Google gjev ulikt resultat for propaganda med norge og noreg.

 

Norgeslexi sine sider om propaganda har ein del NS-hefter. Det er og ein del propagandafilm og "partifilm". Det er ein overrepresentasjon av riksmålsformer. Bokmål med a-endingar finn eg ikkje i dette materialet, muligens har ein unngått det ved å velge bort bøying der a-endingar ville ha blitt brukt. Nynorsk fann eg ikkje i dette materialet. Ikkje ein gong "heil og sæl".

 

Sluttpoeng: Verdens Gang kom ut med nynorsk under og etter krigen.

Endret av blackcurrant
Lenke til kommentar
Robocoop, Noregs Mållag la seg ned, for å unngå å bli nazifisert. Sentrale delar av riksmålsforbundet gjekk inn på ei samarbeidslinje. Enkelte nynorskmenneskje var nazistar, men dei var ikkje representative.

 

Hvorfor skulle NML bli nazifisert? Jeg betviler ikke hva du sier, men ser bare ikke hensikten.

 

*edit; har endret tittelen på tråden siden den omfatter etterhvert mer enn et bra formulert sleivspark!

Endret av Fin Skjorte
Lenke til kommentar

Kanskje dette kan hjelpe.

 

– Faktum er at NS aldri fikk noe grep om målrørsla. Da Noregs Ungdomslag og Norges Mållag ble tvangsnazifisert vinteren 1942, la de ned alt arbeid. Det eneste nazistene fikk til under sitt regime, var å samle inn penger til gjenreisingen av en stavkirke på Filefjell.

 

[...]

 

Nazistene hadde mange grunner til å søke innflytelse over målrørsla. I 1940 hadde Noregs Ungdomslag og Noregs Mållag om lag 70.000 medlemmer til sammen, og nynorsken gikk fram i krets etter krets. Slik Bjørge ser det, var målrørsla var dominerende på det symbolmarkedet NS gjerne ville dominere.

 

– Men NS fikk ikke til noe som helst. Samme kveld som ledelsen i Norges Ungdomslag ble avsatt, gikk det ut brev hvor ledelsen oppfordret lokallagene til ikke å samarbeide med nazistene. NS mistet organisasjonen før det hele kom ordentlig i gang, og fikk den aldri på beina igjen, uttaler Bjørge.

 

http://www.klassekampen.no/41658/mod_article/item

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...