Gå til innhold

PC/Bærbar i millitæret?


Anbefalte innlegg

Hei, har nå vært så heldig og fått meg lærlingeplass i IKT-Faget i forsvaret, jeg begynner med 1 års førstegangstjeneste til høsten.

Hvordan er mulighetene for egen PC/laptop under førstegangstjenesten, og generelt i forsvaret? Kunne det være lurt å satse på en laptop?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dersom du havner på en litt hysj hysj avdeling får du mest sannsynlig ikke benytte deg av en egen bærbar osv.

 

Der jeg var måtte vi slå av mobilen lenge før vi kom frem for en kan styre bomber etter mobilsignaler...

 

Jeg hadde i hvert fall ventet til jeg hadde fått info om hvor jeg havnet hen.

 

uansett å ha store verdier på rekruttperioden er ikke så altfor lurt.

 

masse åpning/lukking av skap... glemmer å låse og vips så er den borte.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg laptop i august kun for den ene grunnen at jeg skulle inn i førstegangs tjenesten. det er vel en av de bedre investeringene jeg har gjort, for jeg veit ikke hva jeg skulle gjort uten. På Skjold (indre troms) var det ihvertfall veldig hendig med laptop og mulighetene for å koble den til nettverket og internett er tilstede, så jeg anbefaler på det sterkeste å kjøpe laptop for de som skal inn, for det er mye død tid i militæret!

Lenke til kommentar

Bærbar i militæret er fisefint! :yes: Se film på rommet, høre på masse forskjellig musikk +++ Fyll opp HD før du drar så blir det fisefint!

 

Du har to "hele" "seksjoner" i skapet på rommet som du får bruke til sivile effekter, & skapet SKAL ALLTID være låst! Du oppbevarer tross alt et maskingevær i det! Om du ikke husker det selv, så får du lære det den harde veien. Så etterhvert går låsingen automatisk.

Lenke til kommentar

blir vell ikke så mye dødtid med tanke på at jeg skal gjøre mine plikter som ikt-driftsoperatør samtidig, btw, jeg skal på knm tordenskjold@håkonsvern.mil.no :p

hvilken laptop burde jeg satse på da? så jo dette tilbudet her for få dager siden, synd jeg ikke tenkte på dette før :

Lenke til kommentar

Jeg ville ventet til etter rekrutten med å ta med den bærbare. Vet ikke jeg hvordan rekrutten din blir, men på GSV ble det lite tid til slike ting mens jeg var der. Det er tross alt bare fem uker, og man skal jo bli kjent med nye folk og lære alt det militærpisset.

Husker det var et par stykker som tok med seg laptop etter rekrutten, de fikk ikke noe pepper at befalet eller noe slikt. Det virket som det var ganske allright sitte i senga på kvelden å se film =)

lykke til i militæret. Stedet hvor gutter blir menn og ordet "kjedelig" får en helt ny betydning ;)

Lenke til kommentar

skal love deg 110% sikkert at du kan gjøre lurt i ta med deg en bærbar pc om du skal på HOS KNMT og du ikke bor i Bergen må du nesten ha med deg en bærbar pc.. Det vil bli mye dø tid.. Jeg er plassert på KNMT no-- Snart ferdig.. Selv bor jeg i bergen så jeg reiser hjem hver dag .. Du får en fin tjeneste tid på KNMT iallefall som lærling..

Lenke til kommentar

takk for fine svar :)

noen som vet hva forsvarets policy er angående dette med piratkopiering og sånn? tenkte på det når dere nevnte filmer om kvelden og sånn :)

vet du gaaal hvordan det er med tilgang til internett på KNMT? hvis du er lærling der nå, tror jeg han fyren i intervjuet nevnte deg, du gjorde en bra jobb sa han :D

Lenke til kommentar

nei eg er nok ikke lærling... men vet godt hvem han er.. han er dyktig han.. Det er greit med internett tilkobling på selv knmt.. Har du bærbar selv kan du lett koble den til nettet for å så laste ned det du vil.. Det vil nok bli lettere når du skal jobbe på ikt avd...

 

lykke til !

Lenke til kommentar

forsvaret er ikke spec happy når det gjelder piratkopiering.

På andøya fikk vi ikke engang vise fram leide filmer på overhead i breiefingrommmet fordi det brøt med retningslinjene for gilmene. man hav jo ikke lov til å vise fram leiefilmer for et publikum kom det fra befalet.

 

Kommer jo helt an på hvem det er. Sikkert mange som gir f... så lenge de får se og. Dessuten - niternasjonalt farvann 8)

Lenke til kommentar

hei

 

fisbasis er spørsmålet du bør spørre deg selv

fordel printer/inett via nettet

ulempe må bruke prog som er godkjent av fisbasis

 

ellers så spiller det liten rolle

 

kan mye mere om temat men synes det ikke bør opp i i en offentlig nettgruppe :shrug:

Lenke til kommentar
hei

 

fisbasis er spørsmålet du bør spørre deg selv

fordel printer/inett via nettet

ulempe må bruke prog som er godkjent av fisbasis

 

ellers så spiller det liten rolle

 

kan mye mere om temat men synes det ikke bør opp i i en offentlig nettgruppe :shrug:

 

Man kan jo ikke koble en sivil PC til FISBasis da mann! FISBasis er jo tross alt begrenset nett da! Kobler du pc'n inn i fisbasis nettet tror jeg du får problemer... :wink:

 

Ellers så er Bærbar pc under rekrutten bortkastet.. Da har du ikke tid uansett. Men når du er ferdig med rekrutt så er det nesten et must :lol:

Lenke til kommentar
Hei, har nå vært så heldig og fått meg lærlingeplass i IKT-Faget i forsvaret, jeg begynner med 1 års førstegangstjeneste til høsten.

Hvordan er mulighetene for egen PC/laptop under førstegangstjenesten, og generelt i forsvaret? Kunne det være lurt å satse på en laptop?

 

Jeg hadde stasjonær pc på rommet store deler av førstegangstjenesten. Hør med befalet ditt når du kommer inn, du er avhengig av å få litt godvilje. Genialt å ha pc, så slipper du å kjede deg så jævlig. Prøv å push noen av de andre gutta i troppen din til å ta med pc også, så kan dere spille i nettverk ol.

Lenke til kommentar
dersom du havner på en litt hysj hysj avdeling får du mest sannsynlig ikke benytte deg av en egen bærbar osv.

 

Der jeg var måtte vi slå av mobilen lenge før vi kom frem for en kan styre bomber etter mobilsignaler...

 

 

Stor forskjell på i felt og på kaserna.

 

 

Jeg hadde i hvert fall ventet til jeg hadde fått info om hvor jeg havnet hen.

 

uansett å ha store verdier på rekruttperioden er ikke så altfor lurt.

 

masse åpning/lukking av skap... glemmer å låse og vips så er den borte.

 

Godt tips ja, de første ukene kan fort bli litt kaotiske.

Lenke til kommentar
Bærbar i militæret er fisefint!  :yes:  Se film på rommet, høre på masse forskjellig musikk +++ Fyll opp HD før du drar så blir det fisefint!

 

Du har to "hele" "seksjoner" i skapet på rommet som du får bruke til sivile effekter, & skapet SKAL ALLTID være låst! Du oppbevarer tross alt et maskingevær i det!  Om du ikke husker det selv, så får du lære det den harde veien. Så etterhvert går låsingen automatisk.

 

Maskingevær og andre lagsvåpen oppbevarer man normalt ikke i skapet.

Lenke til kommentar
forsvaret er ikke spec happy når det gjelder piratkopiering.

På andøya fikk vi ikke engang vise fram leide filmer på overhead i breiefingrommmet fordi det brøt med retningslinjene for gilmene. man hav jo ikke lov til å vise fram leiefilmer for et publikum kom det fra befalet.

 

Kommer jo helt an på hvem det er. Sikkert mange som gir f... så lenge de får se og. Dessuten - niternasjonalt farvann 8)

 

Befalet ditt har ingenting med hva du har på pcen. Det er en forskjell når det gjelder forsvaret sitt eget utstyr, og soldatenes private eiendom.

Lenke til kommentar
Hei, har nå vært så heldig og fått meg lærlingeplass i IKT-Faget i forsvaret, jeg begynner med 1 års førstegangstjeneste til høsten.

Hvordan er mulighetene for egen PC/laptop under førstegangstjenesten, og generelt i forsvaret? Kunne det være lurt å satse på en laptop?

 

Under rekrutten trenger du vel ikke mer en laptop til å se film og sånt,

men når du kommer på stasjon/utplassert i din jobb som "IKT-dude" så

kan du sikkert ha stasjonær på rommet.

 

Jeg var i luftforsvaret på ørlandet som "IKT-dude",

der hadde vi to skap et militært og et sivilt.

Jeg tok med stasjonær pc og det samme gjorde 15 andre folk

på brakka så vi hadde tjukt med TP kabler ut vindua,

Pc'n stod på bordet hele tia og det var faktisk helt greit for befalet

sålenge det var ryddig.

Den brakka jeg bodde på var såkalt fast-mannskap dvs ikke stridende

folk som ikt, gressklippere, sekretærer, folksomjobbamedflyting og kokker osv.

 

Men på brakka ved siden av var det Luftværn og de fikk ikke ha noe sånt

i det hele tatt, ikke så mye som en blyant på bordet.. :lol:

 

kort sagt, siden du skal være ikt-dude havner du nok på ei brakke

med "ikke-stridende". så sjangsen for at du kan ha pc'n på bordet til du dimmer er ganske store.

 

 

Tips:

 

"net send mil.no Dimme!!!"

 

(vet ikke om det funker for jeg sprang fort til bussen etterpå) :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...