Gå til innhold

Bofiber - nytt selskap i Bergen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

.:KaLLe:. de trenger ikke grave, nyere hus har strøm/telefon i trekkerør og vil få fiber inn samme veien. Bekreftet fra Bofiber til mitt hus f.eks.

 

Det som jeg ellers synes er veldig spesielt er at de vet om grensen på 12 måneders binding men som de skrev på mail til meg: "vurderer å endre bindingstiden til ett år, men har foreløpig ikke gjort dette."

 

Dere som tenker på å skrive kontrakt bør i allefall tenke dere litt om da vilkårene sier at man MÅ fullføre kontrakten og det finnes ikke bruddgebyr som med andre leverandører. Dvs at velger man 24 måneders binding (som ikke er lov å tilby) med 50 Mbit så må man ut med 16000kr uansett. Da er det kjedelig å flytte før nettet er satt i gang.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Er det noen som har fått koblet fiberkabelen og er på nett? Det skjer fint lite her nå, men ser at det er fiberkabler som går fra forskjellige hus i området. Da jeg ringte til kundeservice for å spørre om en faktura, spurte jeg samtidig om anslått leveringstid. Jeg fikk da beskjed ca. 15 april. I dag er det 26 mai, og i en e-post har jeg fått beskjed at de nærmer seg mitt område, og begynner å få et bra stamnett. Trolig levering ville da bli før 1. juni. Jeg er ikke så sikker lenger. Har de rett og slett fått flere kunder enn de klarer å levere til?

Lenke til kommentar

Hei

 

Ja, de sa til meg at eg skulle få fiber i midten av april. Når det nærmet seg så ringte eg til de for å dobbeltsjekke så eg kunne få sagt opp de andre abonnementene mine. Da sa han at dei ikke kom til å koble meg opp før i august. Eg bor på skjold. På infomøtene sa de jo at fiberstrekkingen kom til å gå kjapt, men tror det tok mye lenger tid en forventet ja. ;)

Lenke til kommentar

Etter nye regler fra forbrukerrådet som trådde i kraft 1.mars i år, har ISP'er ikke lengre mulighet til å inngå bindingstid på mer enn 12 mnd, bare til info. Det gjelder da naturligvis nybestillinger foretatt ETTER 1.mars, for ordens skyld.

 

Dette har vært i kraft mye lenger enn som så!

12mnd bindingstid er maks og det har det vært en god del år.

Lenke til kommentar

Bindingstiden har jeg gjentatte ganger tatt opp med dem, men de hevder 24 mnd er lov grunnet finansieringsløsning. Ba om kilder til hvordan de har klart å finne på det, men ikke mottat noe enda, veldig skeptisk til det selv, men er ingen jurist.

 

Da jeg skrev under for 2 dager siden fikk jeg skrevet på kontrakten at jeg kan si opp på dagen uten noe videre kostnad.

Lenke til kommentar

Bindingstiden har jeg gjentatte ganger tatt opp med dem, men de hevder 24 mnd er lov grunnet finansieringsløsning. Ba om kilder til hvordan de har klart å finne på det, men ikke mottat noe enda, veldig skeptisk til det selv, men er ingen jurist.

 

Da jeg skrev under for 2 dager siden fikk jeg skrevet på kontrakten at jeg kan si opp på dagen uten noe videre kostnad.

 

Finansieringsløsingen har ingenting å si ihht bindingstid, da dette er vanlig forbrukerkjøpslov så er 12mnd uansett maks.

At de tydeligvis sliter økonomisk fordi de må ha 24mnd bindingstid er dog bekymrende...

Jeg har absolutt ikke lyst til å binde meg i 24mnd, da sikkerheten rundt selskapet er ukjent.

Lenke til kommentar

Bindingstiden har jeg gjentatte ganger tatt opp med dem, men de hevder 24 mnd er lov grunnet finansieringsløsning. Ba om kilder til hvordan de har klart å finne på det, men ikke mottat noe enda, veldig skeptisk til det selv, men er ingen jurist.

 

Da jeg skrev under for 2 dager siden fikk jeg skrevet på kontrakten at jeg kan si opp på dagen uten noe videre kostnad.

 

Finansieringsløsingen har ingenting å si ihht bindingstid, da dette er vanlig forbrukerkjøpslov så er 12mnd uansett maks.

At de tydeligvis sliter økonomisk fordi de må ha 24mnd bindingstid er dog bekymrende...

Jeg har absolutt ikke lyst til å binde meg i 24mnd, da sikkerheten rundt selskapet er ukjent.

Jeg bare formidler hva salgssjefen fortalte meg. Har samme bekymring som deg og fikk derfor den klausulen skrevet på kontrakten min.

Lenke til kommentar

Jeg etterlyser litt diverse teknisk informasjon, spesiellt av de som allerede har fått installert hos seg:

 

- Hvilken ping har du til NIX, og kan vi få en traceroute copypaste?

 

- Hvilket utstyr er det egentlig du får med i utstyrspakken?

Rent modem? Rutermodem? Ideelt sett ville jeg gjerne vite Produsent/modellnummer. Hvor mye hastighet kan modemet ta unna maksimalt (med tanke på fremtidige oppgraderinger uten bytte av hardware osv.)? Eier man utstyret, eller er det noe slags "gebyr for leie" der du bare har rett til å bruke det så lenge abbonementet er aktivt?

 

- Hvordan fungerer hastighet i praksis? får du 50/50 blankt hele tiden, og er disse 50Mbit'ene inkludert eller ekskludert overhead? (ca 15% for TCP i gjennomsnitt).

 

Hvis noen gidder å svare en eller flere av disse spørsmålene så blir jeg glad :)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Jeg etterlyser litt diverse teknisk informasjon, spesiellt av de som allerede har fått installert hos seg:

 

- Hvilken ping har du til NIX, og kan vi få en traceroute copypaste?

 

- Hvilket utstyr er det egentlig du får med i utstyrspakken?

Rent modem? Rutermodem? Ideelt sett ville jeg gjerne vite Produsent/modellnummer. Hvor mye hastighet kan modemet ta unna maksimalt (med tanke på fremtidige oppgraderinger uten bytte av hardware osv.)? Eier man utstyret, eller er det noe slags "gebyr for leie" der du bare har rett til å bruke det så lenge abbonementet er aktivt?

 

- Hvordan fungerer hastighet i praksis? får du 50/50 blankt hele tiden, og er disse 50Mbit'ene inkludert eller ekskludert overhead? (ca 15% for TCP i gjennomsnitt).

 

Hvis noen gidder å svare en eller flere av disse spørsmålene så blir jeg glad :)

 

-Stigma

De som evt har fått det satt i gang er via BKK så du må vente til 25 juni før det skjer noe i deres eget nett. Utstyrspakken er vel bare selve installasjonen. Router må en kjøpe selv (jeg får med en n). Hastighet i praksis aner jeg ingenting om.

Lenke til kommentar

Godt mulig vi må ha ruter selv ja, men modemet må jo nesten medfølge. Jeg tror ikke det er mulig å oppdrive stort av optiske fibermodem for vanlige forbrukere. Dessuten må jo utstyrspakken faktisk inneholde noe - det er ikke installasjonen for det er jo en egen separat utgiftspost.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Godt mulig vi må ha ruter selv ja, men modemet må jo nesten medfølge. Jeg tror ikke det er mulig å oppdrive stort av optiske fibermodem for vanlige forbrukere. Dessuten må jo utstyrspakken faktisk inneholde noe - det er ikke installasjonen for det er jo en egen separat utgiftspost.

 

-Stigma

nja.. på http://www.bofiber.no/produkter/produkt/utstyrspakke står det:

 

"Utstyrspakke består av hussentral for tilkobling til fibernettet, samt innendørs kontaktpunkter som er nødvendig for å sette i drift basistjenesten i din bolig. Denne er skilt ut fra den ordinære etableringskostnaden fordi enkelte ønsker å fremtidssikre sin bolig med fibertilknytning uten å benytte seg av tjenestene."

 

De kunne med fordel hatt en FAQ på siden sin

Lenke til kommentar

Godt mulig vi må ha ruter selv ja, men modemet må jo nesten medfølge. Jeg tror ikke det er mulig å oppdrive stort av optiske fibermodem for vanlige forbrukere. Dessuten må jo utstyrspakken faktisk inneholde noe - det er ikke installasjonen for det er jo en egen separat utgiftspost.

 

-Stigma

nja.. på http://www.bofiber.no/produkter/produkt/utstyrspakke står det:

 

"Utstyrspakke består av hussentral for tilkobling til fibernettet, samt innendørs kontaktpunkter som er nødvendig for å sette i drift basistjenesten i din bolig. Denne er skilt ut fra den ordinære etableringskostnaden fordi enkelte ønsker å fremtidssikre sin bolig med fibertilknytning uten å benytte seg av tjenestene."

 

De kunne med fordel hatt en FAQ på siden sin

 

"hussentral for tilkobling til fibernettet" vil jeg tolke som modemtilkoblet fibernettet, eler evt. integrert ruter/modem i samme løsning. Godt mulig at det er bare rent modem, men at "hussentralen" bare er en rå fiberkontakt i veggen tviler jeg mye på. Som sagt ville ikke de fleste forbrukere hatt fjærneste anelse hvor de skulle oppdrive et fibermodem fra hehe, til og med jeg måtte lett godt da tror jeg for at alt skulle passe med standardene som ble brukt osv.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Godt mulig vi må ha ruter selv ja, men modemet må jo nesten medfølge. Jeg tror ikke det er mulig å oppdrive stort av optiske fibermodem for vanlige forbrukere. Dessuten må jo utstyrspakken faktisk inneholde noe - det er ikke installasjonen for det er jo en egen separat utgiftspost.

 

-Stigma

nja.. på http://www.bofiber.no/produkter/produkt/utstyrspakke står det:

 

"Utstyrspakke består av hussentral for tilkobling til fibernettet, samt innendørs kontaktpunkter som er nødvendig for å sette i drift basistjenesten i din bolig. Denne er skilt ut fra den ordinære etableringskostnaden fordi enkelte ønsker å fremtidssikre sin bolig med fibertilknytning uten å benytte seg av tjenestene."

 

De kunne med fordel hatt en FAQ på siden sin

 

"hussentral for tilkobling til fibernettet" vil jeg tolke som modemtilkoblet fibernettet, eler evt. integrert ruter/modem i samme løsning. Godt mulig at det er bare rent modem, men at "hussentralen" bare er en rå fiberkontakt i veggen tviler jeg mye på. Som sagt ville ikke de fleste forbrukere hatt fjærneste anelse hvor de skulle oppdrive et fibermodem fra hehe, til og med jeg måtte lett godt da tror jeg for at alt skulle passe med standardene som ble brukt osv.

 

-Stigma

satser på at du har helt rett :)

Lenke til kommentar

Jeg har forresten også et annet spørsmål til dem osm evt. sitter på teknisk informasjon:

Hva slags protokol brukes på tilkoblingen? PPPoE? Må si at jeg ærlig talt ikke vet hva som er vanlig å bruke på fiber...

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Jeg har nettop snakket på telefonen med en grei fyr hos Bofiber som gav meg litt mer innsikt i den tekniske løsningen som benyttes. Jeg spurte om det var greit at jeg delte denne informasjonen med forumet - så da gjør jeg det ;)

 

OBS OBS OBS! Alt som står under er gjenfortalt etter beste evne/minne, men det er fullt mulig at jeg har misforstått noe, oversett noe eller rett og slett bare husker noe feil. Dette er ikke "verbatim" på noen måte. Jeg har heller ingen affiliasjon med Bofiber utenom å være en potensiell kunde, så jeg snakker ikke for Bofiber.

 

- Startpakken består av 2 deler - en fibertilkobling og en smartswitch. Disse har begge potensiellt 1 gigabit maks hastighet, så du er meget godt sikret for fremtiden når det gjelder evt. fremtidige oppgraderinger av hastighet. Delene er visstnok kjøpt og betalt når du har betalt for utstyrspakken, ikke bare til utleie som hos mange andre leverandører, og de er ganske heftig subsidiert sådann.

 

- I utgangsunktet så skjer ikke rutingen lokalt hos deg i egen ruter, men lengre inn i bofibers eget nettverk. switchen er med andre ord bare en ren switch og har ingen NAT/DHCP osv. i seg selv. I forhold til konfigurering av rutingen (for forwarding av porter osv.) er det mulig å kontakte bofiber for å få utført dette. Alternativt kan du sette opp en egen ruter og be dem forwarde trafikken til denne så du har direkte kontroll. På sikt skal det også være planer for et webgrensesnitt eller lignende som lar deg konfigurere dette mer direkte uten å måtte gå via support om du ikke bruker egen ruter.

 

Kort sagt trenger du ingenting mer enn utstyrspakken for å komme på nett og ha flere maskiner på nett samtidig.

 

Eventuell egen ruter du vil bruke må nødvendigvis kobles i smartswitchen ved mindre du har en ruter som har optisk tilkobling (hvilket vil være særdeles vanskelig å få fatt i). Ut fra smartswitchen derimot er det bare vanlig gigabit ethernet, så du kan koble ditt eget nettverksutstyr bak denne om du har behov for eget nettverksutstyr.

 

- TV-løsningen (fra et rent teknisk standpunkt) fungerer ikke så ulikt fra IPTV løsninger som finnes hos andre DSL baserte leverandører i dag, bortsett fra større muligheter naturligvis pga. enorm kapasitet. Det vil gå en stream i nettverket frem til en adapterboks som kobles til TVen. Kort sagt vil du ha rimelig god fleksibilitet i forhold til hvordan du legger opp tilkoblingen bort til TVen så lenge du passer på å ha god nok båndbredde hele veien. Merk at jeg kommenterer ikke på produkttilbudet, bare den tekniske implementeringen. produkttilbudet kan du selv lese om på homebase.no da det er IPTV leverandøren som vil være tilgjengelig til å begynne med via Bofiber.

 

Hastigheten som TVen bruker vil gå separat fra hastigheten du bruker til datanettverket. Om du kjøper 30mbps pakken og også bestiller TVpakke som bruker (la oss si) 50mbps så vil du fremdeles ha 30mbps helt fri til databruken som normalt.

 

Det tro jeg dekker alle de tingene jeg spurte om da vi snakket sammen. Forhåpentligvis har jeg ikke gjenfortalt noe veldig feil... Som sagt, ikke stol blindt på noe av dette :)

 

Vedkommende ba også om link til tråden, hvilket er hyggelig. La oss håpe at dette kan være starten på en fruktbart forhold mellom Bofiber og samfunnet på HW som tross alt i prakis er Norges nerde-hub.

 

Vi liker godt selskap som ikke er redd for å holde kontakt med kundene sine *hint hint* ;)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Kom plutselig en umerket bil med noen som gikk rundt til alle husene i nabolaget (de ante ikke hvem som hadde kontrakt). De fortalte at de ikke fikk lov til å bruke trekkerørene og ville ta luftstrekk. Ikke spesielt aktuelt i ett nytt hus, men fant de først ut av det nå?

 

Virker som det er litt typisk Bofiber dette? Hjemmeprintede brosjyrer, utenlandske montører, ingen merkede biler/vester etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...