Gå til innhold

formatere "lagrings harddisk"


Anbefalte innlegg

jeg har akkurat formatert pc`en min med windows, og nå tenkte jeg å formatere harddisk nr2 som jeg har brukt til å bare lagre filer på, det jeg gjør er å gå på:

 

Min datamaskin->høyreklikker->formater

 

men etter at dataen har stått en stund å jobbet, kommer det opp at harddisken ikke kan formateres.

 

noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det E: disk 0 du skal formatere?

 

Det vil gå fint, men først må du ordne noe.

 

Starte med å vise alle filene

 

kontroll panel- folderoptions

 

post-90860-1238237184_thumb.jpg

 

Etter det skal du finne ntldr, boot.ini, ntdetect.com i E:

 

Finner du de samme filene i C:?

 

 

i E mappen er det ingenting. det er en god sjans for at jeg kan ha slettet ting tidligere der som egentlig skulle vært skjult..

Lenke til kommentar
Du skal få alt som er i den gult merket område å være likt hos deg og. Så finne alt det der, enten over eller under

 

den ..show hidden files and folders.

 

Og er den E: du vil formatere eller ikke?

 

alt er som du har vist på bildet

Lenke til kommentar
Javel,

 

og du kan ikke finne noe filer i E:, som er merket som system?

 

Og er den E: du vil formatere eller ikke?

 

 

(hei hårek, vær så snill å hjelpe meg her, alt virker gresk)

 

E mappen er helt tom, selv om jeg har merket "vis skjulte filer"

Lenke til kommentar

Det som er klart, er at du ikke kan formatere disk 0 fordi den er System.

Men hvorfor du ikke finner systemfilene der er noe mystisk.

 

Det wiberos kan få til er å forklare hvordan man kan flytte System til C:, det skal ikke jeg gi meg ut på.

Men jeg lurer på hvorfor du skal formatere? Siden disken allerede er tom, så oppnår du vel ingenting.

Lenke til kommentar
Det som er klart, er at du ikke kan formatere disk 0 fordi den er System.

Men hvorfor du ikke finner systemfilene der er noe mystisk.

 

Det wiberos kan få til er å forklare hvordan man kan flytte System til C:, det skal ikke jeg gi meg ut på.

Men jeg lurer på hvorfor du skal formatere? Siden disken allerede er tom, så oppnår du vel ingenting.

 

tanken var jo det at jeg ville formatere alt mens jeg først var i gang, men går det ikke, så går det ikke. :)

 

ellers tusen takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar

Endelig vi har kommet litt videre. (det er merkelig som hårek sier ja, men...)

 

Nå:

 

Kan du? er du kjent med bios?

 

Hvis du blir bedt om å velge Disk 1 som første disk i bootpriority, for så å restarte, og få en feilmeldning, og notere den, kan du da velge disk 0 som første valg, for å klare å boote igjen?

 

 

(det noe mer du skal gjøre med den C:\, og krever reboot, men først må vi være sikker at du mestre det der)

 

(kort sagt: boot.ini kan vi skrive etterpå, C:\ må merkes som active, og vi må sikre oss at mbr faktisk ekstistere på disk 1)

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Endelig vi har kommet litt videre. (det er merkelig som hårek sier ja, men...)

 

Nå:

 

Kan du? er du kjent med bios?

 

Hvis du blir bedt om å velge Disk 1 som første disk i bootpriority, for så å restarte, og få en feilmeldning, og notere den, kan du da velge disk 0 som første valg, for å klare å boote igjen?

 

 

(det noe mer du skal gjøre med den C:\, og krever reboot, men først må vi være sikker at du mestre det der)

 

(kort sagt: boot.ini kan vi skrive etterpå, C:\ må merkes som active, og vi må sikre oss at mbr faktisk ekstistere på disk 1)

 

hmm.. jeg tror kanskje det der blir litt mer enn jeg er vandt til å gjøre.. det har jo egentlig ikke noe å si for min del. harddisken funker fint sånn som den er. men ellers tusen takk for hjelp :)

Lenke til kommentar

Jo, kanskje det, men at du får ikke formatert nå, er ikke så viktig, men om senere vil du velge å formatere, så vil ikke det gå, på grunn at den starter din PC.

 

Bruker litt tid på det, det er ikke noe hasteverk nå, men før eller senere kanskje du må det.

 

Vedlegger noe som du kan bruke senere.

 

boot.ini file er redigert med en entry til, slik at du bekrefter at det er det som gjelder. Bare åpne boot.ini, så vil du se hva jeg har skrevet.

 

Når du skal velge "bottem prove sak" så PC-en vil ikke boote  men feilmeldning vil komme.

 

Boot.ini skal du kopierer på samme plass I C: som du ellers har ntldr og ntdetect.com.

 

Bootsect.exe skal du og kopiere i c:.

 

Vedlegger bilde fra cmd, som viser hva du må gjøre for å skrive bootsector og mbr code i C: disken din.

 

I tillegg skal du høyre klikk på din C:  oppstarts partition og velg å merke som aktiv.

 

 

 

Hvis du gjør alt det, slår av, og kopler den C: der som E: er tilkoplet på hovedkort, så vil maskinen starte og C: vil vise som system.  (hvis E: og C: er sata eller hvis ikke , bytte om på patakabel. Dvs master og slave.

 

Eller hvis C: er det eneste disk tilkoplet på maskinen, og ikke noe lure instillinger er nødvendig i biosen.

 

 

 

Du prøver ikke på noe nå, før du leser noe ganger, eventuelt searce weben litt.

 

Hvis du i tillegg forklarer litt om hva slags disk er den E:, og hvilken Hkort du har, så vil du få mer hjelp.

 

bottem.zip

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...