Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Copyright på bilder, filmer osv..?


Ohhmyyyy

Anbefalte innlegg

Det er noe jeg alltid har lurt på. Hvis en person legger ut et bilde, et lyd-opptak eller noe annet på nettet enten i form av blogg eller annet, har da alle andre rettigheter til den "fila"? Er klar over at alle kan lagre disse filene, men kan f.eks TV og radio bruke disse filene i sine programmer eller må de ha tillatelse fra de som la ut fila? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det f. eks et privat bilde som du har lagt ut, la oss si at det er et naturbilde som kanal X vil bruke i sin profilering så kan de ikke bare ta det nei. De må spørre deg om lov først. Ikke så lenge siden det var et par forumbrukere som hadde funnet bilder som de hadde tatt hengende på elkjøp. Og en annen bruker fikk bildet sitt knabbet av en kommune tror jeg det var, han fikk betalt for det i ettertid og de beklaget det hele.

Lenke til kommentar
Copyright og opphavsrett henviser til det samme juridiske begrepet, kan man si.

 

Mulig jeg uttrykte meg uklart, men jeg har forstått det slik at ordet copyright ikke er benyttet i norsk regelverk. Kan jeg forstå deg dit at man likevel kan bruke begge uttrykkene for å hevde rett iht. norsk lov?

Lenke til kommentar
Copyright og opphavsrett henviser til det samme juridiske begrepet, kan man si.

 

Mulig jeg uttrykte meg uklart, men jeg har forstått det slik at ordet copyright ikke er benyttet i norsk regelverk. Kan jeg forstå deg dit at man likevel kan bruke begge uttrykkene for å hevde rett iht. norsk lov?

 

Så lenge man gjør seg forstått overfor motparten, og det er klart hva man mener, er det ikke så farlig hvilket uttrykk man bruker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket.

Med åndsverk forståes i denne lov litterære, vitenskapelige eller kunstneriske verk av enhver art og uansett uttrykksmåte og uttrykksform, så som

1) skrifter av alle slag,

2) muntlige foredrag,

3) sceneverk, så vel dramatiske og musikkdramatiske som koreografiske verk og pantomimer, samt hørespill,

4) musikkverk, med eller uten tekst,

5) filmverk,

6) fotografiske verk,

7) malerier, tegninger, grafikk og lignende billedkunst,

8) skulptur av alle slag,

9) bygningskunst, så vel tegninger og modeller som selve byggverket,

10) billedvev og gjenstander av kunsthåndverk og kunstindustri, så vel forbildet som selve verket,

11) kart, samt tegninger og grafiske og plastiske avbildninger av vitenskapelig eller teknisk art,

12) datamaskinprogrammer,

13) oversettelser og bearbeidelser av verk som er nevnt foran.

For fotografiske bilder som ikke er åndsverk gjelder § 43a.

 

Den som lager et fotografisk bilde, har enerett til å fremstille eksemplar av det, enten det skjer ved fotografering, trykk, tegning eller på annen måte, og gjøre det tilgjengelig for allmennheten.

Eneretten til et fotografisk bilde varer i fotografens levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår, men likevel minst 50 år fra utløpet av det år bildet ble laget. Har to eller flere eneretten sammen, løper vernetiden fra utløpet av dødsåret for den lengstlevende.

Bestemmelsene i §§ 2 andre til fjerde ledd, 3, 6 til 9, 11 til 21, 23 til 28, 30 til 39f og 39j til 39l, gjelder tilsvarende for fotografiske bilder i samme utstrekning som de gjelder for fotografiske verk.

Er et fotografi gjenstand for opphavsrett, kan også denne gjøres gjeldende.

 

Opphavsretten gir innen de grenser som er angitt i denne lov, enerett til å råde over åndsverket ved å fremstille varig eller midlertidig eksemplar av det og ved å gjøre det tilgjengelig for almenheten, i opprinnelig eller endret skikkelse, i oversettelse eller bearbeidelse, i annen litteratur- eller kunstart eller i annen teknikk.

Som fremstilling av eksemplar regnes også overføring til innretning som kan gjengi verket.

Verket gjøres tilgjengelig for allmennheten når

a) eksemplar av verket frembys til salg, utleie eller utlån eller på annen måte spres til allmennheten,

b) eksemplar av verket vises offentlig uten bruk av tekniske hjelpemidler, eller

c) verket fremføres offentlig.

Som offentlig fremføring regnes også kringkasting eller annen overføring i tråd eller trådløst til allmennheten, herunder når verket stilles til rådighet på en slik måte at den enkelte selv kan velge tid og sted for tilgang til verket.

 

Dette sier vel nok. Ingen kan bruke det uten at du tillater det. Hele åndsverksloven finner du her (lovdata.no)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...