Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er dette tikking?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hiv oppi comma sin "ventiltikking-forhindrer", før du bytter olje og kjør den litt hardt en halv time. Fåes kjøpt på bilxtra iallefall. Funker som gull ;) Så bytter du til tykkere olje, IKKE syntetisk. Syntetisk på gamle motorer er som regel fy fy. Jeg hadde 10w40 olje på min, heftig tikking og klakking fra løftere, fylte på commas in ventiltikking sak, byttet til 20w50(mener jeg) KVALITETSOLJE fra Valvoline (Tror den het RAcing Vr1 eller noe) og nå er det nada tikking og sånn :)

Lenke til kommentar

Har ikke lest alle komentarene. Trodde ifølge opptaket at det var en dieselmotor:P Kan nok gi litt feil bilde hvis verkstedene sier at det ikke er noe særlig med tikking... ut ifra opptaket kan det høres ut som register reimen er feil innstilt. Litt vanskelig å si med et sånt opptak=)

Lenke til kommentar

Høres da ikke ut som registerreim er stilt feil. Vis den er stilt mer en et par tenner feil, vil motor mest sannsynlig havarere under start så tviler veldig på dette :) En tann vil gjøre at bilen over tid vil ta skade pga tenning feil sted, ventiler som er åpne til litt feile tider osv. Men de fleste som bytter regreim tar en sjekk etter at alt er montert så tviler veldig sterkt på at det er problemet. Det er nok ventiltikking vi hører, og det er nok hydrauliske ventilløftere på denne og de lager alltid lyd etter 150 000 omtrent :) Kan byttes men det vil koste rundtom 3000 for deler og så en del for arbeidet ;) Tikking er som oftest ikke farlig. Men sjekk at det er nok olje på. La bilen stå på flat mark i en halvtime etter at motor er slått av, ta opp peilepinn, tørk av og stikk nedi igjen. Dra opp og se at oljen er innenfor merkene ;) Vis det er lite så ettefyller du med samme olje som er på. Kan høres ut som det er litt lite olje, så ville sjekket dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...