Gå til innhold

ROV-pilot - høyere utdanning?


sogkib10

Anbefalte innlegg

Har studiekompetanse, og tenker på høyere utdanning.

 

Hvilken høyere utdanning vil være optimal for å få jobb som ROV-operatør (Remote Operated Vehicle)? Tenker da hovedsaklig på å styre slike mini-ubåter i Nordsjøen. Er det andre steder enn Nordsjøen man kan jobbe med slikt? Og til slutt: er det vaskelig å få jobb som ROV-operatør? Tenker da på om det er få ledige stillinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm...er vel ikke bare nordsjøen som bruker fjernstyrte modelbåter da? Vet i alle fall at forsvaret har noe sånn greier?

 

Var det forresten i Norge at den ubåten med 3-4 mennesker i sluttet og virke og så hadde de bare 3-4 timer til å bli reddet? Var ikke så lenge siden

Lenke til kommentar
Hmmm...er vel ikke bare nordsjøen som bruker fjernstyrte modelbåter da? Vet i alle fall at forsvaret har noe sånn greier?

 

Var det forresten i Norge at den ubåten med 3-4 mennesker i sluttet og virke og så hadde de bare 3-4 timer til å bli reddet? Var ikke så lenge siden

 

Vil Marineingeniør Elekto/Automasjon på Sjøkrigsskolen være relevant til en slik jobb?

 

Slipper å bli sittende fast i en ROV, siden man fjernstyrer dem ;)

Endret av seggvart
Lenke til kommentar
Vil Marineingeniør Elekto/Automasjon på Sjøkrigsskolen være relevant til en slik jobb?

 

Slipper å bli sittende fast i en ROV, siden man fjernstyrer dem ;)

 

Har du sjekket litt rund på hva som kreves for å få den jobben?

http://www.nui.no/sitefiles/22/PDF/rov/Applform08ROV.pdf

 

http://www.jobbfeber.no/yrkedetalj.lasso?-KeyValue=36035

 

http://www.evo.no/index.php?name=PNphpBB2&...pic&t=11058

 

Når jeg leser noen av innleggene får jeg inntrykk av at de fleste off-shore selskaper trenger/ansetter folk med utdannelsen. Men den første linken burde jo si noe til deg. Den sier at det er viktig med mekanikk eller noe sånn?

 

Regner også med at du har lest denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=525370

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Har studiekompetanse, og tenker på høyere utdanning.

 

Hvilken høyere utdanning vil være optimal for å få jobb som ROV-operatør (Remote Operated Vehicle)? Tenker da hovedsaklig på å styre slike mini-ubåter i Nordsjøen. Er det andre steder enn Nordsjøen man kan jobbe med slikt? Og til slutt: er det vaskelig å få jobb som ROV-operatør? Tenker da på om det er få ledige stillinger.

 

 

Gå inn på sidene til Abyss as - www.abyss.no - der kommer det snart info om ROV utdanning.

 

Abyss har kjøpt kursvirksomheten til NUI - og vil starte opp ROV-pilot utdanning i løpet av høsten 2009. Dette vil være et 5-ukers kurs som gir grunnleggende kompetanse som ROV-pilot. Vi vil også komme med mer info om krav til forkunnskaper, men elektro bakgrunn er en fordel.

Lenke til kommentar
Hmmm...er vel ikke bare nordsjøen som bruker fjernstyrte modelbåter da? Vet i alle fall at forsvaret har noe sånn greier?

 

Var det forresten i Norge at den ubåten med 3-4 mennesker i sluttet og virke og så hadde de bare 3-4 timer til å bli reddet? Var ikke så lenge siden

 

Vil Marineingeniør Elekto/Automasjon på Sjøkrigsskolen være relevant til en slik jobb?

 

Slipper å bli sittende fast i en ROV, siden man fjernstyrer dem ;)

Det vil jeg tro, da du kun etter Gk elektro og vk1 automasjon er klar for lærling plass.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei!

 

Til dere som er nyskjerrige på ROV, og hva som skal til for å få jobb.

 

Det finnes per i dag ingen egen utdannelse for dette yrke. Kursene som er på ca 5 uker regnes som nesten verdiløse, da en kan ikke på 5 uker tilegne seg kunnskap som har en læretid på 1 1/1 - 2 år læretid hos de fleste seriøse ROV firma i Norge. Logisk, ikke sant? De seriøse aktøren i Norge tar IKKE inn folk fra kursene, med mindre de har en utdannelse som gjør de interessange. Og da er kurset igjen bortkastet.

 

Vi ser først og fremst etter folk med automasjon, elektro eller høyere mekanisk utdannelse. Tilsvarende jobb-erfaring kan kompensere noe for dette. Det kreves ikke fagbrev. Uansett så må enm påregne en lærlingperiode, alt etter utdanning/erfaringsnivå. Kun skole gir lang læretid. En blir aldri utlært i dette yrket. Det er mye å sette seg inn i! Jeg nevner: Elekronikk, hydraulikk, fiberoptikk, data, mekanikk...

 

Firmaet jeg jobber for driver over hele verden, og vi har folk hos alle de store ROV selskapene rundt om. Selv har jeg jobbet med ROV i nesten 10 år nå, og har mye ansvaret for to store systemer som går over hele verden.

 

En kjempegøy jobb, med mange muligheter. Men det er ingen 8-4 jobb for lathanser, og det kreves mye selvstudier og en "voksen" holdning! Det er godt betalt, og det forventes en god del av alle...

 

Om noen av dere lurer på noe, så bare spør!

 

Doug

 

ROV Supervisor på nytt Norsk fartøy.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Til dere som er nyskjerrige på ROV, og hva som skal til for å få jobb.

 

Det finnes per i dag ingen egen utdannelse for dette yrke. Kursene som er på ca 5 uker regnes som nesten verdiløse, da en kan ikke på 5 uker tilegne seg kunnskap som har en læretid på 1 1/1 - 2 år læretid hos de fleste seriøse ROV firma i Norge. Logisk, ikke sant? De seriøse aktøren i Norge tar IKKE inn folk fra kursene, med mindre de har en utdannelse som gjør de interessange. Og da er kurset igjen bortkastet.

 

Vi ser først og fremst etter folk med automasjon, elektro eller høyere mekanisk utdannelse. Tilsvarende jobb-erfaring kan kompensere noe for dette. Det kreves ikke fagbrev. Uansett så må enm påregne en lærlingperiode, alt etter utdanning/erfaringsnivå. Kun skole gir lang læretid. En blir aldri utlært i dette yrket. Det er mye å sette seg inn i! Jeg nevner: Elekronikk, hydraulikk, fiberoptikk, data, mekanikk...

 

Firmaet jeg jobber for driver over hele verden, og vi har folk hos alle de store ROV selskapene rundt om. Selv har jeg jobbet med ROV i nesten 10 år nå, og har mye ansvaret for to store systemer som går over hele verden.

 

En kjempegøy jobb, med mange muligheter. Men det er ingen 8-4 jobb for lathanser, og det kreves mye selvstudier og en "voksen" holdning! Det er godt betalt, og det forventes en god del av alle...

 

Om noen av dere lurer på noe, så bare spør!

 

Doug

 

ROV Supervisor på nytt Norsk fartøy.

 

Er det sivilingeniører dere ser etter?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Er det sivilingeniører dere ser etter?

 

Dersom du som siv. ing. vurderer å bli ROV-pilot har du skutt langt over mål med utdannelsen din..

 

Dette er en dalljertjobb som ikke krever alt for mye.

Yrkesrettet utdannelse innen automasjon/elektro er som sagt det foretrukkne, men yrkesrettet utdannelse og generellt god teknisk innsikt og interresse hjelper på det og.

 

Og som sagt tidligere oppi her så glem disse ROV-kursene. De er bortkastet peng. Søk som trainee hos rov-firmaene så er det nok napp og få. Det trengs folk nå innen denne bransjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det finnes per i dag ingen egen utdannelse for dette yrke.

 

Hei!

 

Dette utsagnet vil jeg påstå er feil. fagbrevet "Fjernstyrte Undervannsoperasjoner" er utdannelsen for å bli ROV-pilot. (LES: www.oof.no) Jeg tok fegbrevet i april etter Elektro GK -> Automasjon -> 2.5 års læretid som rov-pilot (ja du må ha automasjon for å bli rov-lærling, har snakket med flere som har fått avslag fordi de gikk elektro istedetfor og manglet det ene automasjons året)

 

Som nevnt tidligere, trainee veien er et supert alternativ for de som har fagbrev fra før innen Elektro/Mekanisk/Hydraulikk/Elektronikk

 

Dersom man tar høyere utdanning innen subsea blir mer en "planlegger" enn selve personen som styrer miniubåten. Inginørene som er ombord hos oss kaller seg for "feltinginører" De planlegger jobbene som vi som ROV-pilot skal gjøre"

 

Du som lurte på lønnen for FU-operatør/ROV-pilot, ligger på lik linje med automatikkere som kommer seg offshore. Turnusen er den samme også. Så gode 450k - 500k kan vel regnes med etter endt læretid. Ikkje gale det som 21 åring ;)

Lenke til kommentar
Det finnes per i dag ingen egen utdannelse for dette yrke.

 

Hei!

 

Dette utsagnet vil jeg påstå er feil. fagbrevet "Fjernstyrte Undervannsoperasjoner" er utdannelsen for å bli ROV-pilot. (LES: www.oof.no) Jeg tok fegbrevet i april etter Elektro GK -> Automasjon -> 2.5 års læretid som rov-pilot (ja du må ha automasjon for å bli rov-lærling, har snakket med flere som har fått avslag fordi de gikk elektro istedetfor og manglet det ene automasjons året)

 

Som nevnt tidligere, trainee veien er et supert alternativ for de som har fagbrev fra før innen Elektro/Mekanisk/Hydraulikk/Elektronikk

 

Dersom man tar høyere utdanning innen subsea blir mer en "planlegger" enn selve personen som styrer miniubåten. Inginørene som er ombord hos oss kaller seg for "feltinginører" De planlegger jobbene som vi som ROV-pilot skal gjøre"

 

Du som lurte på lønnen for FU-operatør/ROV-pilot, ligger på lik linje med automatikkere som kommer seg offshore. Turnusen er den samme også. Så gode 450k - 500k kan vel regnes med etter endt læretid. Ikkje gale det som 21 åring ;)

 

Kan du fortelle litt mer hva jobben går ut på for ingeniører som er ute lamme deg?

Er det hele tiden ute eller er det også mye jobb på land? Jeg sikter meg inn på sivilingeniør utdanningen innen subsea.

Hvordan lønn kan man regne med som sivilingeniør hvis man kommer seg offshore?

For det er jo drømmen jeg sikter etter. Og under master utdanningen så har jeg mulighet og jobbe for feks StatoilHydro og ta utdanningen på 3 år. Da går man vist turnus og jobber offshore, og studerer når man er på land.

 

Foresten, trives du med jobben? Hva går egentlig jobben din ut på? Er det vedlikehold med hjelp av Rov?

Lenke til kommentar
Faen.. Kjipt at man må gå automatisering først, vi har jo 5 timer automatisering i uken på Elenergi og..

du MÅ ikke! Men det er mange om beinet for lærlingplassene så da tar de dem med den riktige utdanningen.

Men husk du må også bestø legesjekk osv også.

 

Men du kan gå som Rov lærling og få 1 år ekstra som lærling siden du mangler et år i følge kravet til fagbrevet

Lenke til kommentar
Det finnes per i dag ingen egen utdannelse for dette yrke.

 

Hei!

 

Dette utsagnet vil jeg påstå er feil. fagbrevet "Fjernstyrte Undervannsoperasjoner" er utdannelsen for å bli ROV-pilot. (LES: www.oof.no) Jeg tok fegbrevet i april etter Elektro GK -> Automasjon -> 2.5 års læretid som rov-pilot (ja du må ha automasjon for å bli rov-lærling, har snakket med flere som har fått avslag fordi de gikk elektro istedetfor og manglet det ene automasjons året)

 

Som nevnt tidligere, trainee veien er et supert alternativ for de som har fagbrev fra før innen Elektro/Mekanisk/Hydraulikk/Elektronikk

 

Dersom man tar høyere utdanning innen subsea blir mer en "planlegger" enn selve personen som styrer miniubåten. Inginørene som er ombord hos oss kaller seg for "feltinginører" De planlegger jobbene som vi som ROV-pilot skal gjøre"

 

Du som lurte på lønnen for FU-operatør/ROV-pilot, ligger på lik linje med automatikkere som kommer seg offshore. Turnusen er den samme også. Så gode 450k - 500k kan vel regnes med etter endt læretid. Ikkje gale det som 21 åring ;)

 

Kan du fortelle litt mer hva jobben går ut på for ingeniører som er ute lamme deg?

Er det hele tiden ute eller er det også mye jobb på land? Jeg sikter meg inn på sivilingeniør utdanningen innen subsea.

Hvordan lønn kan man regne med som sivilingeniør hvis man kommer seg offshore?

For det er jo drømmen jeg sikter etter. Og under master utdanningen så har jeg mulighet og jobbe for feks StatoilHydro og ta utdanningen på 3 år. Da går man vist turnus og jobber offshore, og studerer når man er på land.

 

Foresten, trives du med jobben? Hva går egentlig jobben din ut på? Er det vedlikehold med hjelp av Rov?

 

Hei igjen!

 

Jeg skal være litt forsiktig med å si hva en "subsea igneniør" gjør, det kan sikkert være så mangt. Et flott sted å havne er vel subsea avdelingen til statoilhydro. Er sikkert mest på land da, men drar noen turer offshore for å se hva det går i og få litt erfaring om hvordan det er utenfor papiret.

 

Båten jeg jobber på er på statoilhydros inspeksjons-kontrakt. Det vil si inspisere og rapportere forholdene på alle platformer, flyterigger, produksjonsskip og templates eid av statoilhydro. Altså, inspisere alt fra risere, ankerkjettinger, sjøvannsintak,anoder osv... alt under havoverflaten rett og slett. For se at alt ser greit ut. Dette er noe statoilhydro er pålagt av staten.

 

Ingeniørene vi har ombord på inspeksjonskotrakten planlegger hva vi skal inspisere og hvordan det skal gjøres. Hvordan det gjøres mest effektivt (vi har 2 ROV'er ombord, planlegging er bra for å ikke få knute på kablene :))

De setter også isammen "funnene" våre og legger sammen bildene og videoene vi har tatt sammen til en rapport.

 

Vi har også kostruksjons skip hvor det bytte av moduler, vedlikehold og ventilkjøring er tema. Her har ingeniøren å sette seg inn i det han har av info om området og oppgaven som skal gjøres for å så sette dette sammen til en "taskplan" som er en step-by-step guide for hele operasjonen fra begynnelse til slutt. Etter operasjonen vil det være å lage fullført operasjon rapport.

 

Min personlige mening er at jeg syntes det er lang kjekkere å styre selve ROV'en enn å sitte å planlegge operasjonen selv om det er en høyere stilling. men dette er mye pga at jeg hater papirarbeid :p

 

En kollega av meg la ut en video fra båten her som viser litt om hvordan en ROV opererer under vann. Det meste er ikke relatert til operasjon da, men er litt surring som vi gjør når det er dødtid. Kjekk å se.

:Edda Fonn ROV Inspection

Endret av Morfiril
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg jobber nå som skipselektriker, elektriker med maritime modul.

Jeg har veldig lyst å prøve noe nytt. FU-pilot eller isofall noe i den retningen.

Hva må jeg evt gjøre?

Kan jeg søke som ROV-trainee med den utdanningen jeg har? Eller må jeg gå teknisk fagskole som automasjon for

så å søke meg innenfor ROV?

Skulle gjerne vist spesifikk hva jeg måtte gjøre som elektriker for å utfylle mitt ønske.

Evt hvor jeg kunne ringt å pratet med noen om dette. :)

Lenke til kommentar
Jeg jobber nå som skipselektriker, elektriker med maritime modul.

Jeg har veldig lyst å prøve noe nytt. FU-pilot eller isofall noe i den retningen.

Hva må jeg evt gjøre?

Kan jeg søke som ROV-trainee med den utdanningen jeg har? Eller må jeg gå teknisk fagskole som automasjon for

så å søke meg innenfor ROV?

Skulle gjerne vist spesifikk hva jeg måtte gjøre som elektriker for å utfylle mitt ønske.

Evt hvor jeg kunne ringt å pratet med noen om dette. :)

 

Du kan søke som ROV-trainee med den utdannelsen du har. Ingen problem! Men du må igjennom 2 års trainee periode. Du må gjerne ta å kontakte forskjellige rov firma selv å høre om de har interesse for å ta inn trainee. Men jeg skal ikke påstå at det er lett å få en sånn plass. Ikke i disse tider ihvertfall. For 3-2 år siden var det flere trainee opptak da det var gode tider og det trengtes mange piloter.

 

De firma som er størst på norsk sokkel er:

 

Oceaneering

DeepOcean

DOF subsea

Acergy

Subsea7

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

jeg er nå blitt 21, hatt et år på folkehøyskole, førstegangstjeneste og er nå ansatt i forsvaret. jeg har gått allmenn, har ok snitt og generell studiekompetanse fra VGS. så da er spørsmålet mitt.. hvordan er den letteste/beste veien for meg å gå for å blir rov pilot? må jeg søke vgs om igjen? gjør jeg dette slipper jeg en del av skolen siden jeg har 3 år skole alerede eller må jeg ta alt?

Og er det egentlig noen andre veier å gå i det hele tatt for å få en slik jobb?

 

MVH Lars

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...