Gå til innhold

ROV-pilot - høyere utdanning?


sogkib10

Anbefalte innlegg

jeg er nå blitt 21, hatt et år på folkehøyskole, førstegangstjeneste og er nå ansatt i forsvaret. jeg har gått allmenn, har ok snitt og generell studiekompetanse fra VGS. så da er spørsmålet mitt.. hvordan er den letteste/beste veien for meg å gå for å blir rov pilot? må jeg søke vgs om igjen? gjør jeg dette slipper jeg en del av skolen siden jeg har 3 år skole alerede eller må jeg ta alt?

Og er det egentlig noen andre veier å gå i det hele tatt for å få en slik jobb?

 

MVH Lars

 

Tja, da du verken har elektrisk eller mekanisk utdannelse så er det lettets å begynne på VGS igjen, med VG1 Elektro, VG2 Automasjon og søke som lærling etter de to årene. Ellers kan jo du prøve deg i sjøforsvaret å komme deg ombord på KNM Thyr, der har de ROV og du kan kansje klare å snike deg inn på ROV teamet ;) Men jeg har ingen peiling på om det er mulig.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Er det sivilingeniører dere ser etter?

 

Dersom du som siv. ing. vurderer å bli ROV-pilot har du skutt langt over mål med utdannelsen din..

 

Dette er en dalljertjobb som ikke krever alt for mye.

Yrkesrettet utdannelse innen automasjon/elektro er som sagt det foretrukkne, men yrkesrettet utdannelse og generellt god teknisk innsikt og interresse hjelper på det og.

 

Og som sagt tidligere oppi her så glem disse ROV-kursene. De er bortkastet peng. Søk som trainee hos rov-firmaene så er det nok napp og få. Det trengs folk nå innen denne bransjen.

 

Jeg må kommentere det som er sagt om verdien av ROV-kursene.

Man er selvfølgelig ikke ferdig utdannet ROV-pilot ved å gjennomgå et 5-ukers ROV kurs, og jobbmulighetene vil avhenge av hvilken kompetanse man har forøvrig. Man vil likevel ha en helt annen kunnskap om ROV-faget enn tidligere, og stiller derfor sterkere som jobbsøker.

 

Abyss sitt 5 ukers ROV-kurs er et meget intensivt kurs, hvor målet er å gi en god innføring i ROV-faget. I tillegg til generell ROV-teori legges hovedvekten på vedlikeholdsrutiner, feilsøking og føring av ROV. Mange ønsker selvfølgelig å jobbe for de store ROV-selskapene offshore, men det er også behov for ROV-piloter hos mindre selskaper offshore og inshore som ikke har egne trainee-ordninger. Som daglig leder for et av disse selskapene, vil jeg uten tvil velge å ansette kandidater med ROV-kurs dersom kvalifiasjonene forøvrig er til stede. Et par år hos et mindre selskap gir mange timer pilot-erfaring, og kan være et springbrett i den videre karrieren.

 

PS: Da det nå er Abyss som arrangerer ROV-kursene er jeg selvfølgelig håpløst inhabil i dette spørsmålet. Folk må derfor selv gjøre seg opp en mening om det jeg skriver her. Vi vil først og fremst gjøre det vi kan for å levere et kvalitativt bra kurs, og bygge et godt omdømme som elevene kan dra nytte av når de er ferdige hos oss.

 

Victor Jensen

Abyss as

Endret av TSP
To innlegg fra samme bruker er slått sammen - Mvh moderator TSP
Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg har brukt litt tid på å undersøke hos de store ROV selskapene om mulighet for jobb etter et 5-ukers kurs hos dere og jeg må ærlig innrømme at jeg sitter igjen med en uggen følelse at dette kurset er "velkjent" i bransjen som ganske verdiløst. Det de spør om er om dette er samme kurs som ble avholdt i Bergen for en stund tilbake og om det er samme person(er) som står bak, og etter litt intenst søk på nettet så er det jo tydelig at dette er realiteten.

 

Har man den rette bakgrunnen så er man velkommen til å søke seg inn som trainee hos de fleste seriøse selskap i bransjen, på tross av et evt ROV-kurs. Men i følge ganske sikre kilder så har jo ROV næringen også møtt finanskrisen pga av utsatte og kansellerte prosjekter, både i nasjonalt og internasjonalt farvann. Nesten alle de store ROV selskapene har måtte enten permittere eller si opp folk da 2010 er spådd som et mørkt år for underleverandører til offshorenæringen.

 

Jeg tror Abyss må bruke både spisse albuer og andre "dirty" triks for å bli ansett som en seriøs leverandør av ROV kurs innad i bransjen. Men dette er jo bare min mening og oppfattnig så får andre gjøre opp sine egne konklusjoner.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei!

Jeg har et litt urelevant spørsmål.

På grunn av helsemessige årsaker får jeg ikke godkjent legeattest til å dra Offshore.

 

Er det mulig å jobbe med Rov Inshore da?

Er det mye arbeid Inshore med Rov kontra Offshore?

 

Har fagbrev som Energimontør så tenkte på å søke som Trainee.

Endret av debbie
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 3 uker senere...
  • 8 måneder senere...

Hei!

 

Jeg har gått Vg1 Elektro, og går nå Vg2 Data og elektronikk. Jeg har veldig lyst til å bli ROV-pilot og lurer på den enkleste måten dit. Er det nødvendig å gå automatisering?

Eller burde jeg fullføre 3 år på data og elektronikk, og få fagbrev som dataelektroniker, og så ta et ROV-kurs?

 

Takker på forhånd for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...