Gå til innhold

[Løst]Opptrening til Halvmaraton?


Anbefalte innlegg

Heisann folkens.

 

Jeg er en aktiv jogger, som drømmer om å fullføre et maraton, men skal nøye

meg med å bryne meg på et halv-maraton i Oslo til høsten. Jeg jogger for det meste

4-10km turer når jeg jogger, så lengde har jeg aldri prøvd. Har også en "plage" i knea,

en "ømhet" som kommer etter ca.20min, men som kan løpes med videre.

 

Hvordan trener jeg for å avansere til lengre distanser? Og hvor tidlig bør jeg begynne

å intensivere treningen før maratonnet?

 

Trenger noen Pointers :)

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får sikkert bedre svar i Utholdenhetsforumet (underforum).

 

Jeg er dessverre ikke noen ekspert på utholdenhetstrening som dette, så jeg skal ikke sitte her og synse :)

 

Jeg har dog en del år i Forsvaret med diverse 20-30km terrengløp (med og uten orientering) og veiløp, men jeg har aldri trent spesifikt for slike løp, så har dessverre ingen gode forslag til hvordan du skal gå frem her.

Lenke til kommentar
Først og fremst burde du kanskje få sjekket kneet ditt, slik at du ikke får deg en ubehagelig overraskelse når du begynner å trene hardere.

 

Jeg tok en MR for noen år siden, men de fant ingenting. Men plagen kommer jo først etter en stund med løping, så jeg vil tru det er noe som blir irritert , mulig en slitasje. Kanskje jeg skulle fått flyttet denne tråden til utholdenhet :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg fulgte det nederste programmet her før halvmaraton i fjor. Det funket bra for meg(fullførte på 1.42). Da begynte jeg den systematiske treningen i slutten av sommerferien, men begynn før om du kan.

 

Dette er knall Humrik, detaljert og presist. akuratt dette jeg letet etter :)

 

Hvordan trent er\var du når du fikk tiden 1.42 forresten? *ut av nysgjerrighet :)

Lenke til kommentar

Treningsopplegg er intet hokus pokus, men må tilpasses etter hvor mange ganger i uka du ønsker å løpe.

Men om du har som mål å få en brukbar tid, du bør ha en langdag (15km+), en kortintervall (10-20 x 400m med 1-2 min pause) og en langintervall (6-8 x 1000m med 2-3 min pause) i uken. For en som ikke er en erfaren løper så vil jeg holde det omtrent så enkelt, og så løper du rolig de andre dagene du trener. Og når jeg sier rolig, så mener jeg pinlig rolig. Så rolig at det er flaut å la folk se deg løpe så rolig.

 

Når det gjelder kneproblemene så kjenner jeg det igjen, selv om det ikke er en garanti for at det er det samme problemet jeg hadde. Men mitt var grunnet løpeteknikk. Da jeg startet å løpe for noen år siden brukte jeg tunge sko og landet med hælen først og foten foran meg. Etter at jeg skaffet meg lettere sko, la opp til å løpe med et kjappere steg og landet på forfot/flat fot forsvant knesmertene helt og jeg har aldri sett noe til de igjen. Kan det være noe?

Lenke til kommentar
Treningsopplegg er intet hokus pokus, men må tilpasses etter hvor mange ganger i uka du ønsker å løpe.

Men om du har som mål å få en brukbar tid, du bør ha en langdag (15km+), en kortintervall (10-20 x 400m med 1-2 min pause) og en langintervall (6-8 x 1000m med 2-3 min pause) i uken. For en som ikke er en erfaren løper så vil jeg holde det omtrent så enkelt, og så løper du rolig de andre dagene du trener. Og når jeg sier rolig, så mener jeg pinlig rolig. Så rolig at det er flaut å la folk se deg løpe så rolig.

 

Når det gjelder kneproblemene så kjenner jeg det igjen, selv om det ikke er en garanti for at det er det samme problemet jeg hadde. Men mitt var grunnet løpeteknikk. Da jeg startet å løpe for noen år siden brukte jeg tunge sko og landet med hælen først og foten foran meg. Etter at jeg skaffet meg lettere sko, la opp til å løpe med et kjappere steg og landet på forfot/flat fot forsvant knesmertene helt og jeg har aldri sett noe til de igjen. Kan det være noe?

 

Meget kloke tips her Bornagainatheist.

Jeg Bruker for tiden Asics Gel Nimbus, men mener ikke de er så alt for tunge. Nå har jeg vell og merke ingen sko å sammenligne med for øyeblikket da men.. Det med å løpe mye på hælen er jeg sikker på at jeg gjør, så det skal jeg prøve å skjerpe inn for å se om det hjelper. Lurer fælt på å kjøpe meg en Asics Kayano pga litt asfalt løping fremover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...