Gå til innhold

Likestilling er noe søppel!


Anbefalte innlegg

Den likestillingen mange kvinner og menn prøver og oppnå i samfunnet vårt i dag er søppel.

Det jeg mener med dette er ikke at likestilling er noe søppel, men heller at den likestillingen mange prøver å oppnå ikke egentlig er likestilling, men heller et forsøk på å gjøre alle like.

Mange innser det ikke, men i praksis er den ubeviste tankegangen noe slikt som dette:

Menn er mer verd en kvinner

Menn er ute og jobber for å forsørge familien

Om kvinner skal være like mye verd som menn må de ut å jobbe.

 

Og i mine øyne er denne tankegangen helt feil !

Det å si til kvinner at dere er ikke like mye verd som menn fordi dere ikke er ute og jobber er forkastelig.

Men media driver med store propaganda kampanjer som:

Karrierekvinnen - Få kvinner ut av sofaen og inn i arbeidslivet.

 

Om mann hadde snudd situasjonen og hatt et samfunn der kvinner var høyere oppe på den "sosiale rangstigen".

Så ville ikke mange sagt at likestilling ville vært å få alle menn ut av arbeid og satt de til å gjøre det samme

som kvinner for å oppnå likestilling.

Mange kvinner som velger å gå mot strømmen å bli hjemme med barn, blir så godt som mobbet for det og mister

sosial status.

I mine øyne er den jobben kvinner gjør, med tanke på familie å holde snøringen på husholdningen like viktig om ikke viktigere enn den jobben som kvinner gjør. Og samfunnet vårt burde heller fått inn et ying og yang prinsipp.

Der ikke Ying eller Yang er viktigere enn hverandre, og man fremdeles har kvinner som velger å jobbe og fedre som velger å være hjemme. Der det ikke er noe forskjell og de stiller på lik grunn.

Jeg mener - skyt meg for å være mannsjåvinistisk - at kvinner er bedre med barn

og menn er bedre i fysiske yrker.

Noe jeg sier og mener kun på bakgrunn av de 10 000 årene kvinner har tatt seg av barn, og menn har jaktet på mammuter.

 

322_yin_og_yang_466.png

Den store hvite delen er kvinner som er hjemme

Den store svarte delen er menn som er i arbeid

Den lille svarte delen er kvinner i arbeid

Den lille hvite delen er menn som er hjemme

Selvfølgelig er proporsjonene feil, men ideen forblir det samme.

 

Kvinner skal få velge det de vil, men slik som det er i dag for de ikke

velge ,men blir bombardert av media om at det å være i arbeid er best.

 

Overbevis meg om at denne tankegangen er feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns ikke det er så dumt med like mange kvinner som menn i arbeidslivet jeg. Er jo faktisk en sammenheng mellom barn som gjør det bra og hvorvidt en av foreldrene var hjemme hele tiden eller ikke. Er barna hvor begge foreldrene jobbet som kom best ut da de lærte å bli mer selvstendige. Alle skal ut og jobbe syns jeg og ungene skal i barnehagen og venne seg til å være sammen med andre barn. Er strengt tatt ikke nødvendig at en av foreldrene sitter hjemme hele dagen, enten det er mannen eller kvinnen for å passe på barna annet enn de første 3 årene eventuellt.

Lenke til kommentar

Er helt enig deg, trådstarter!

 

Begynner å bli kraftig provosert av denne likestillingen. At det skal være 50% menn og kvinner i alle yrker, toppjobber osv. Helt forkastelig. Det er ikke slik et moderne samfunn fungerer. Kompetanse og utdanning kommer fremfor kjønn. Er kvinner virkelig så utrolig undertrykt i det norske samfunnet idag da? Skal vi rekruttere flere menn til å bli sykepleiere? hvem er det som vil bli det i dagens samfunn? Hvem er det som vil vaske offentlige dasser utenom innvandrerne? Alle har sine roller i dette samfunnet, og det må vi bare godta. Skal alle partiene på stortinget være pliktige til å ta inn en stor andel innvandrere for å vise at de ikke er rasistiske? Skal folk som ikke er født og oppvokst i dette landet ha lov til å ha en statsrådpost? Nei, mener jeg!

Lenke til kommentar

Er det ikke feil å redusere timelønnen på basis av at en ikke jobber like mange timer?

Lønnen per time arbeid bør jo være like, totalen blir jo mindre for den som jobber mindre uansett?

 

Jeg tror også at hadde lønnsforskjellene bare vært 2% mellom kvinner og menn, så hadde det ikke vært en issue :)

Lønnsforskjellen varierer per yrke, men er typisk rundt 15%.

http://www.ssb.no/likestilling/fig03-lonn.gif

Lenke til kommentar
Er det ikke feil å redusere timelønnen på basis av at en ikke jobber like mange timer?

Jo

 

Lønnen per time arbeid bør jo være like, totalen blir jo mindre for den som jobber mindre uansett?

Stemmer

 

Jeg tror også at hadde lønnsforskjellene bare vært 2% mellom kvinner og menn, så hadde det ikke vært en issue :)

Lønnsforskjellen varierer per yrke, men er typisk rundt 15%.

http://www.ssb.no/likestilling/fig03-lonn.gif

Det er vell her problemet med "likestillingen" ligger, at kvinner har lavere lønn, kanskje.

 

Det grafen ikke sier noe om er:

om det er snakk om lønn i året?/måneden?/timen?

Hvor mange timer kvinner jobber i forhold til menn.

Om stillingsfordelingen er lik? Hvor folk jobber er irrelevant så lenge det er forskjellige stillinger innenfor den jobben, i min jobb er det klare kjønnskiller mellom de forskjellige stillingene.

Lenke til kommentar

Tallene er hentet fra denne rapporten: http://www.ssb.no/emner/06/01/rapp_200701/rapp_200701.pdf

 

Formuleringen som er brukt er "Kvinners lønn i prosent av menns lønn etter næring, yrke og utdanning1 per 3. kvartal 1998-2005. Gjennomsnittlig månedslønn per heltidsekvivalent. Alle ansatte"

 

Så tallene burde være justert med hensyn på arbeidstid - og dermed være forskjellen på timelønn mellom kvinner og menn.

 

Jeg får rapportere tilbake og si at i min jobb er det også store forskjeller :) En jente med tilsvarende utdanning som meg, tjener bare 70% av min lønn - selv etter at vi har regnet med at hun var vekke i et år på grunn av barsel.

Lenke til kommentar
Tallene er hentet fra denne rapporten: http://www.ssb.no/emner/06/01/rapp_200701/rapp_200701.pdf

 

Formuleringen som er brukt er "Kvinners lønn i prosent av menns lønn etter næring, yrke og utdanning1 per 3. kvartal 1998-2005. Gjennomsnittlig månedslønn per heltidsekvivalent. Alle ansatte"

 

Så tallene burde være justert med hensyn på arbeidstid - og dermed være forskjellen på timelønn mellom kvinner og menn.

 

Jeg får rapportere tilbake og si at i min jobb er det også store forskjeller :) En jente med tilsvarende utdanning som meg, tjener bare 70% av min lønn - selv etter at vi har regnet med at hun var vekke i et år på grunn av barsel.

Hm, det er i hvertfall ikke sånn det skal være.

 

Veit ikke hvordan det er hos oss i forhold til lønn i lik stilling. Eneste jeg har merka er at det er flere menn i stillinger med høyere lønn enn det er kvinner i disse stillingene. At de stillingene burde a høy lønn kan diskuteres... :p

Lenke til kommentar
Hm, det er i hvertfall ikke sånn det skal være.

 

 

Jepp :) - og det er derfor likestilling er en viktig fight - ikke bare menn vs kvinner, men også mot andre etniske grupperinger. En skal ikke dømmes forskjellig bare fordi en tilfeldigvis er født kvinne. Eller født i India.

En skal dømmes/lønnes ut ifra hvilken jobb en kan gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...