Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

rettferdighet mellom kjønnene i stedet for likestilling


Anbefalte innlegg

Kansje en burde ha byttet ut ordet likestilling og brukt rettferdighet i stedet ?

Det som skremmer meg i likestillingsdebatten, eller mangel på sådan, er hvordan kvinner sier at det handler om like rettigheter, mens det tilsynelatende er snakk om å frata mannen all verdighet og rett til å være mann?

 

Det er en umulighet å likestille menn og kvinner! Vi er forskjellige, både fysisk og mentalt, men en kan prøve å gjøre det så rettferdig som mulig, eller hva ?

En skal ha lov til å være mann, en skal ha lov til å være kvinne synes jeg.

Endret av isprins
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kansje en burde ha byttet ut ordet likestilling og brukt rettferdighet i stedet ?

Det som skremmer meg i likestillingsdebatten, eller mangel på sådan, er hvordan kvinner sier at det handler om like rettigheter, mens det tilsynelatende er snakk om å frata mannen all verdighet og rett til å være mann.

Noe konkret du tenkte på nå eller? Kom gjerne med litt eksempler takk :)
Lenke til kommentar
Kansje en burde ha byttet ut ordet likestilling og brukt rettferdighet i stedet ?

Det som skremmer meg i likestillingsdebatten, eller mangel på sådan, er hvordan kvinner sier at det handler om like rettigheter, mens det tilsynelatende er snakk om å frata mannen all verdighet og rett til å være mann.

Noe konkret du tenkte på nå eller? Kom gjerne med litt eksempler takk :)

Som at en i barnehager og grunnskoler nekter gutter å stå og pisse? Som at underkvalifiserte kvinner kvorteres in i jobber fremfor menn? Som at kvinner i forsvaret har betydelig lettere fysiske krav, på tross av at utstyret veier det samme uansett hvem som bærer det?

 

Ellers så handle feminisme mest om å fremstille menn som fæle maktpersoner og kvinner som stakkarslige ofre som trenger spesialbehandling.

Lenke til kommentar
Kansje en burde ha byttet ut ordet likestilling og brukt rettferdighet i stedet ?

Det som skremmer meg i likestillingsdebatten, eller mangel på sådan, er hvordan kvinner sier at det handler om like rettigheter, mens det tilsynelatende er snakk om å frata mannen all verdighet og rett til å være mann.

Noe konkret du tenkte på nå eller? Kom gjerne med litt eksempler takk :)

 

foreksempel:

http://www.reform.no/index.cfm?dok_id=176&kat_id=4

 

Menns rolle som fedre er av grunnleggende viktighet for barna. Farsrollen er av stor betydning, enten de bor i samliv med barnets mor eller i andre familiekonstellasjoner. Andre dokumenterte sider av fedres økte deltagelse i barns liv er et styrket samliv, forebygging av samlivsbrudd, bedret psykisk helse, bedre samarbeid der foreldre ikke bor sammen, og at aktivt farskap forebygger konflikter og voldsutøvelse mellom foreldrene og mellom foreldrene og barna.

 

Man har mottak for voldsutsatte kvinner på hvert nes oppover landet. Mottak for voldsutsatte menn finnes ikke. Det vil si; vi har akuttmottak på sykehusene - men det er vel også alt. Vold mot kvinner er en sak for hele samfunnet, vold mot menn er først og fremst en sak for politiet.

 

Det er her vi er ved kjernen, etter min mening.

 

Jeg tror menns manglende engasjement for vold mot kvinner hører sammen med kvinners manglende engasjement for vold mot menn. Det er opplest og vedtatt at menn skal engasjere seg i vold mot kvinner. Det å si; “jeg synes vi må få slutt på volden mot kvinner” er kanskje det aller mest politisk korrekte det er mulig å si. Skal du i audiens hos Kongen, og lurer på hva du skal snakke om, så er vold mot kvinner et sikkert tema. For da blir du oppfattet som både engasjert og intelligent.

 

Kvinner forventer at menn skal være engasjerte i kvinnesak.

 

Men det er uhyre få menn som forventer at kvinner skal være engasjerte i mannesaker. Du ser ikke kvinner som står på barrikadene for menns rettigheter i barnefordelingssaker for eksempel.

 

Men denne tråden er ikke ment som ett angrep på kvinner.. Begge kjønn kan være like ille, det er ett faktum.

Det mener jeg.

Endret av isprins
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Kvinnfolk er i likhet med et visst annet folkeslag, interessert i likestilling såfremt det fremmer deres fordeler ved det. Men med en gang det plutselig viser seg å være en ulempe med noe, så er det greit med en viss forskjell likevel. I praksis altså.

Mannfolk skal vaske mer, lage mer mat, ta seg av ungene o.l. Men så snart det er snakk om at kvinnfolka kan stikke ut å bære inn ved, skifte dekk på bilen, fikse lekasje o.l. da er det plutselig noe mannfolka bør gjøre, fordi de er flinkere på sånt. :hmm:

Lenke til kommentar

Lik verdsettelse og lik sjanse er ikke dette rettferdigheten vi søker ?

 

Likhet er et fastsatt utrykk på mange måter, hvis vi bytter til rettferdighet blir det mye vissvas, folk vil påstå at det de mener er det retferdige, alle har sine egne meninger om hva som er rettferdig.

 

Kansje det er mange mennesker som syns det er rettferdig at kvinner bruker menn som slaver ? Likhet er ikke diskutabelt i samme grad som rettferdighet et utrykk mer åpent for personlige meninger (inkludert radikal idioti).

 

Jeg tror vi snakker om likestilling fordi det ble konstatert som det rettferdige ?

Lenke til kommentar

"Likestilling:

 

Regjeringen vil bekjempe all diskriminering. Alle skal ha krav på å få de samme mulighetene til å utvikle seg, utnytte sine evner og leve sine liv, uavhengig av kjønn, sosial bakgrunn, religion, seksuelle orientering, funksjonshemming eller etniske tilhørighet."

 

 

Høres med ganske rettferdig ut, spør du meg. Det at ekstremister bedriver skitten krigføring i likestillingens navn, er derimot en uting. Men igjen hadde man sikkert opplevd misbruk av ordet "rettferdighet", også.

Lenke til kommentar
"Likestilling:

 

Regjeringen vil bekjempe all diskriminering. Alle skal ha krav på å få de samme mulighetene til å utvikle seg, utnytte sine evner og leve sine liv, uavhengig av kjønn, sosial bakgrunn, religion, seksuelle orientering, funksjonshemming eller etniske tilhørighet.

Herregud, de snakker og snakker. Når har de faktisk tenkt å gjøre noe med diskrimineringen spør jeg meg? :mad: Ser ikke ut til å være et diskusjons tema en gang! Jeg håper virkelig at regjeringen snart vil kjempe mot diskriminering av menn, kvinnene har for lengst oppnådd mye bedre vilkår, det er rett og slett tragisk at det skal være så mye bedre å være kvinne i dagens samfunn. Likestillingen burde de virkelig ha klart å gjennomføre nå, men neida... gjør meg utrolig forbanna!! :mad:

Lenke til kommentar

Mine damer og herrer, gå inn på lovdata.no, og søk etter likestillingsloven. Det står uttrykkelig at "Denne lov skal fremme likestilling mellom kjønnene og tar særlig sikte på å bedre kvinnens stilling."

 

Jeg gidder ikke skrive igjen det jeg skrev på den andre diskusjonen, men føyer til at loven i sin helhet er lagd i en epoke hvor dette var et problem, men loven burde revideres nå. Man har fått forskrifter om særbehandling av menn, som i prinsippet inneholder oppskriften på en tøffel. Wow. For noen tiltak.

 

La oss være menn, for fucks sake. Det er jo lov å være kvinne! :p

Lenke til kommentar
[...]La oss være menn, for fucks sake. Det er jo lov å være kvinne! :p

 

Agreed, jeg støtter dere, jeg. I å være menn, altså.

Men bare på betingelse av at gamle mekanikergubber på bilopphuggeriet slutter å behandle meg som en psykisk utviklingshemmet hver gang jeg er innom. "Du får ta med deg en kar neste gang", presterte de faktisk å si :hrm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...