Gå til innhold

Noen som vet noe om det å være brannvernsassistent?


Desoxyri

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

 

Jeg skal inn til førstergangs i sommer i luftforsvaret på madla. Etter rekrutten hadde jeg tenkt å søke meg videre som brannvernsassistent. Men for meg betyr førstegangstjenesten liksom litt det å løpe rundt i skogen og leke med våpen. Løpe rundt i skogen er kanskje ikke det man gjør mest av i luftforsvaret, men akkurat det er noe man alltids kan gjøre hjemme ;). Leke med våpen der i mot er det litt vanskeligere med så jeg lurte på om dette er noe man kan få gjøre i luftforsvaret. Har man f.eks. tilgang til skytebane osv.? Har en brannvernsassistent tjenestevåpen og i så fall hvilke? I vakt og sikring får man jo alltids leke med våpen, men jeg har fått høre at det er en nok så kjip tjeneste. Eller har jeg også hørt at brannfolka kun henger rundt stasjonen pga beredskap; og hvordan er det forresten med beredskapen? Er det liksom 24/7 til du får permisjon eller?

Ellers noen som har gått videre som brannvernsassistent? Noen som kan gi et lite bilde på hvordan det er? Hvilke muligheter man har osv?

Rask respons hadde vært flott sånn at jeg kan søke om å skifte avdeling før fristen går ut om det skulle bli aktuelt.

På forhånd takk til de som tar seg tid å svare. For de som bare skal klage på at jeg har gjort for dårlig research trenger ikke å bry seg med å svare en gang.

Endret av Desoxyri
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir forholdsvis lite skyting som brannvernsassistent. Sjølv hadde vi ein 3-4 "grønn helger" der vi skifta frå blå brannuniformer til grønn uniform og hadde øvelse i helga med overnatting samman med dei andre avdelingane som berre hadde nokre få mann (sanitet, våpenassistent, transport, velferd, osv). Det var derfor litt forskjellige våpen i bruk.

 

Sjølv hadde eg MP5 som tjenestevåpen på grunn av det skulle være lett å bære og at det skulle være plass til å legge i bilen. Det var snakk om at det skulle byttast til glock for å ta endå mindre plass, men dei som kom etter meg i tjenesta fekk utlevert AG3 av ein eller anna grunn. Om det var meininga eller om det var ein feil veit eg ikkje.

 

Når du er i beredskap så må du holde deg rundt stasjonen med mindre det er ein ekstra mann på stasjonen. Du kan då bytte vakt for å ta deg ein liten tur til basebebyggelsen eller ein tur ut av leiren. Det er derfor lite du får treffe folk i andre avdelingar eller bruke velferdstilbudet på basen. Du har derimot velferdstilbud på brannstasjonen.

Ellers så er det turnus, vanligvis så er det ei veke på og ei veke av, eventuellt så er det to veker på vakt og to veker fri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...