Gå til innhold

Hva forteller "skaperverket" om Gud?


Anbefalte innlegg

Ser ofte at ting som er onde i verden blir trukket frem som eksempel dersom man ønsker å argumentere mot Gud, mens samtidig blir også "skaperverket" beskrevet som noe vakkert og utrolig av ateister.

 

Men hvis det er en Gud kan man da si noe om hvem han er ved å se på hva Han har skapt? Og hva vil vi si om Han når vi ser på dette? Er Gud noe dårlig eller bra?

 

Dette er ikke en diskusjon om Gud eksisterer eller ikke.

 

Noen bilder for å illustrere hva jeg mener:

 

002910-450-great-white-shark.jpg

lamb.jpg

mayon-volcano.jpg

D3R_2362-double-rainbow.jpg

spiral-galaxy.jpg

Living_Cell_3D_Screensaver-29756.jpg

_wp-content_uploads_2007_08_tarsier.jpg

260px-Portugiesischer-maulwurf-gebiss&grabschaufeln.jpg

china-zoo-xin10105162332.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvem er gudene utifra hva de har skapt? Vanskelig å vite. Det er jo nærmest umulig å vite hvilke guder som har skapt hva også. Dessuten kan andre vesener enn gudene ha skapt mye av det vi ser idag.

 

Samme kan det være. Om det nå er spaghettimonsteret som har skapt universet. Vil universet fortelle oss at spaghettimonsteret er bra eller dårlig?

Lenke til kommentar
Jeg ser mennesker som foretrekker å huske det vakre og glemme det grusomme, samme hva man ellers tror.

 

Hva er dette «Gud» som du her snakker om?

 

Jeg snakket om universet i sin helhet, prøvde å illustrere dette med både bra og dårlige ting, som f.eks. død, vulkanutbrudd, sultne hajer, men også søte lam, utrolige ting som galakser, mikroskopiske ting osv.

 

Mener helt hypotetisk OM det skulle være en GUD, vil da universet i sin helhet kunne si oss at Gud er bra eller dårlig - eller vil nøytral være et bedre ord?

Lenke til kommentar

Skjønte at dette ikke kom til å bli helt problemfritt :)

 

Først må du forklare meg hva du mener med «Gud», ellers vet jeg ikke om vi snakker om samme ting.

 

En hypotetisk Skaper av universet. Hvis alt sammen skulle være et resultat av bevisste handlinger fra et intelligent vesen.

Lenke til kommentar

Bra i forhold til hva da?

 

Med utgangspunkt i at det ikke er en skaper og at jorden er den eneste planeten vi kjenner til med liv, så er det vell positivt. Men dersom en eller annen gud med overlegg har skapt det slik må jeg si han har gjort en møkkajobb.

 

Jeg vet ikke om du ser forskjellen?

Lenke til kommentar

La oss si det er Chaos som har skapt Gaia (jorda) som fødte Uranus (himmelen) og Pontus (havet). Det var guder etter dem som tok seg av mye av ansvaret rundt livet og døden og andre temaer. På den måten kan det dyrelivet vi ser idag vitne svært lite om de som skapte jorda, himmelen og havet.

 

Dersom vi forutsetter at de/den samme guden/gudinnen/gudene/gudinnene eller andre vesener skapte jorda og alt liv ville det skjedd for så lenge siden at det resultatet vi ser idag har utviklet seg selv. Med mindre gudene aktivt har trukket i snorer for å få ting til å gå den "rette" vei, der vi er idag.

 

Virker for meg som unødvendig arbeid å skape så mange ulike arter som bare forsvinner etterhvert. Kan hende hadde de store forhåpninger om mange av de nå utdøde artene.

Skjønte at dette ikke kom til å bli helt problemfritt :)

 

En hypotetisk Skaper av universet. Hvis alt sammen skulle være et resultat av bevisste handlinger fra et intelligent vesen.

Det er klart du skaper problemer når du utelukker skapelsen i så mange religioner med å snakke om "EN GUD". Først og fremst spør du med utgangspunktet i monoteisme, for det andre er det en gud det er snakk om, ikke en gudinne. Med å ordlegge deg på denne måten utelukker du mange religioner og skapelsesmyter, men det gjør jo ingenting så lenge din religion er ivaretatt?

 

Hvorfor utelukker du alle skapelsesmyter med flere guder involvert?

 

Vi må heller ikke utelukke at det kan ha vært gudinner som står bak, eller rett og slett andre vesener som står bak skapelsen av jorda. Man må ikke være gud/gudinne for å skape en planet og liv.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Det er klart du skaper problemer når du utelukker skapelsen i så mange religioner med å snakke om "EN GUD". Først og fremst spør du med utgangspunktet i monoteisme, for det andre er det en gud det er snakk om, ikke en gudinne. Med å ordlegge deg på denne måten utelukker du mange religioner og skapelsesmyter, men det gjør jo ingenting så lenge din religion er ivaretatt?

 

Hvorfor utelukker du alle skapelsesmyter med flere guder involvert?

 

Eller kanskje han bare ikke tenkte seg så godt om.

Lenke til kommentar

Hva forteller skapeverket oss.

 

1. Gud er kåt på billier da noe som 40% av alle levende dyr er biller

2. Gud kan lite om anatomi grunnent hans mange rare antatomiske finurligheter.

3. Gud elsker Kreft

4. Gud prøver gang på gang å utrydde menneskeheten, når skal vi ta hintet og begå globalt selvmord så gud kan male over feilen som var menneske og gå til bake og konsentrere seg på sin store kjærlighet billene

Lenke til kommentar
Ser ofte at ting som er onde i verden blir trukket frem som eksempel dersom man ønsker å argumentere mot Gud, mens samtidig blir også "skaperverket" beskrevet som noe vakkert og utrolig av ateister.

 

Dette første har vel samenheng med at religiøse tar på seg jobben og tolke guden sin, derfor viser ateistene til motsigelsene i verden i forhold til det de religiøse påstår om gudene sine. Da motbeviser man gudene til de religiøse men ikke ideen om en gud.

 

Men hvis det er en Gud kan man da si noe om hvem han er ved å se på hva Han har skapt? Og hva vil vi si om Han når vi ser på dette? Er Gud noe dårlig eller bra?

 

Vel det kan man hypotetisk set med mennesker, men vi kjenner ikke til gud og de systemer han følger. Desuten fins det intet vi kan være sikker på, så: 1. Denne guden kan vi ikke tolke utifra menneskelig forståelse (våre virkelighetsmodeler), og dermed ikke i det hele tatt. 2. Uten en virkelighetsmodell kan vi ikke si noe om noe som helst gud er igjenn utolkelig.

Å påstå noe om gud og om han er god eller ond er dermed bare fantasifulle ytringer basert på vår forståelse av verden og helt uten basis for å kunne si noe om et slikt fenomen som gud.

 

Min fantasi:

 

Gud=skaper, da kan han omskape alt. Verden er full av "motsigelser" (jeg tolker altså her), søt og stygt, lys og mørk, kort og lang, død og liv. Dette skaper godt og ondt forhold, godt er en 100%, altså total, hvis gud var god ville han omskapt alt til et gode. Hvis ond samme greia. men da ville ikke ond og godt eksistert og, tja dette går jo ikke, logiken feiler. Jeg kommer altså frem til at gud er bare en flersidig kar. Og hans skapninger er noen utaknemlige beist som vil ha alt til sin favør uten å vite at dette er en umulighet.

Lenke til kommentar
Jeg snakket om universet i sin helhet, prøvde å illustrere dette med både bra og dårlige ting, som f.eks. død, vulkanutbrudd, sultne hajer, men også søte lam, utrolige ting som galakser, mikroskopiske ting osv.

 

Mener helt hypotetisk OM det skulle være en GUD, vil da universet i sin helhet kunne si oss at Gud er bra eller dårlig - eller vil nøytral være et bedre ord?

 

Ja, denne entiteten må ha en stor fasinasjon for livløs tomhet og kulde - praktisk talt er mye av dette i universet.

Mennesket har en tendens til å tro at Jorda og mennesket er universets midtpunkt, men vi er vel egentlig bare en liten prikk. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...