Gå til innhold

Spår enorm vekst for Atom


Anbefalte innlegg

Windows 7 beta på 30 GB SSD og 2 Gb minne går så det suser med Atomprosessor. Støyen jeg nevnte kommer fra en chipset vifte og er helt riktig ikke Atom prosessoren sin skyld. Men en cpu temp på 60 grader er ankepunktet. Cpuen er ikke særlig kjølig og trenger derfor en god del luft igjennom kabinettet. Så selv om de bruker lite strøm så blir de altså forbausende varme.
Temperaturen er omvendt proporsjonal med kjølekapasiteten i systemet. 60'C mener jeg er passe høyt. Hadde de kjølt den bedre, f.eks med vifter, ville det ført til unødvendig mye støy. Hadde de kjølt den dårligere kunne det blitt ubehagelig høye temperaturer (100'C).

 

For de som kunne tenke seg Atom basert, så ble det lansert en lekkerbisk på mindre enn 10,5 x 11,5 x 4 cm nylig: http://linuxdevices.com/news/NS7216186184.html

Synd den suger i kombinasjon med Linux:

Intel GMA 500 (Poulsbo) graphics on Linux: a precise and comprehensive summary as to why you’re screwed

Hadde den hatt en dugelig grafikkløsning som Radeon HD 3400 eller Geforce 9400 ville den vært svært fristende.

 

Hvorfor er folk så gira på disse pingleprosessorene? Etter det jeg har skjønt så yter de på linje med en pentium 3? :blink:

Raskere prosessorer er riktignok raskere, men det følger en del ulemper med hastigheten: Mye høyere pris, større fysisk størrelse, mer støy, mer varme osv. Når folk blir stilt ovenfor et slikt valg er det ikke rart at en del velger bort ytelse for å unngå ulempene det medfører. Mange har flere PCer i huset og skolesekkene og nøyer seg med én PC som kan dra Crysis i 1920x1200.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...