Gå til innhold

hvilken P4 eller hvilken AMD ?


HansHG

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

når det gjelder HK og overklokking var det veldig mange som mente at de nye epox korta vistnok er veldig gode (les: best) akkurat hvem av de som er best kan du søke etter her på forumet, du finner sikkert en 2317,2 innlegg om saken :D

 

når det gjelder msi tror jeg de har rett, det er ingen enda som bruker et msi kort når de overklokker som jeg har sett...

 

og agp 8x er omtrent bare for at fjorttiser med masse penger skal kjøpe det, for å ta veldig hardt i, men må vel legge til at jeg gjorde det samme selv, kjøpte med 8x fordi jeg synes det hørtes fett ut, heldigvis er 8x ganske standard på amd systemer da heldigvis, det er den offisielle grunnen til at jeg har det sa vi :roll:

Lenke til kommentar
Jaha.. Men Nforce skal jeg ikke har...

Tror nok det blir Pentium, men må finne et HK som duger.. til en p4 2,6 800fsb....

Må vente litt, er ikke kommet noen enda til lille norge. Men du finner en del tester med I875P brikkesettet om du søker litt på nettet?

Dette kunne eg tenke meg å kjøpe, men er en stund enda til eg skal oppgradere mitt system fra p3 1000GHz/133 til p4 3.0GHz/800 :D

Abit IC7-G Hovedkort for S478/800mhz

I875P,SATA,ATX,GbLAN,Dual-DDR,1394,Raid

 

Er ikke sikker om eg skal kjøpe ett med eller uten raid?

Lenke til kommentar
Jaha.. Men Nforce skal jeg ikke har...

Tror nok det blir Pentium, men må finne et HK som duger.. til en p4 2,6 800fsb....

 

 

tenk deg litt om nå.

 

Hvis du leser litt på nyhetene her, vil du se en kommende prosessor kalt AMD Athlon 64. Her snakker vi nok om store ytelser folkens, ren sprengende ytelse og ikke noe mhz skryt! :grumpy:

 

Ettersom jeg ser,har du et ganske raskt system fra før av (Om du ikke har kjøpt delene da.). Du har jo tross alt masse DDR-ram,et ultra-raskt skjermkort, og sansynlig vis XP1700/1,8ghz p4 fra før av. Så hvorfor ikke vente litt??? Ingen vits i å satse på et p4-system som går ut på dato om et halvt år.(Mener nå jeg!)

 

Dessuten vil det ikke eksistere et spill eller program som vil trenge mer enn 1.4Ghz i minst et halvt år til.

 

Bruk hodet, å tenk deg om, les litt nyheter, og SÅ bestemmer du deg.

 

mvh

 

"en ventende AMD entusiast" :D

Lenke til kommentar
På NF7 kortet så vil du også få utnyttet din ram maksimalt om du kjøper PC3500 eller PC3700

I hastighet kansje, men ikke båndbredde.

 

Forklar litt nærmere hva du mener med det...

Det jeg mente var vel det at skal du utnytte PC3700 fullt, så må du kjøre asykront, og det tjener du ganske lite på, fordi prosessoren ikke greier å bruke mer enn det får når den kjører synkront. Og i hastighet mente jeg at du kan kjøre 3700ram i 3500ram hastiget med raskere timings.

 

 

Hvis du leser litt på nyhetene her, vil du se en kommende prosessor kalt AMD Athlon 64.  Her snakker vi nok om store ytelser folkens, ren sprengende ytelse og ikke noe mhz skryt! :grumpy:  

Ikke selg pandaen før du har rettet mauseren mot den.

Og igjen hva er galt med å utvikle en prosessor med mye MHz?

Ingen kan si at AMD sine MHz er bedre enn Intel sine. Det blir det samme som å si at £ er bedre enn $. (Ed's words)

Lenke til kommentar

Så det dere sier er, vent !?!

Lønner det seg ikke å kjøpe Hk og Cpu nå ?

Hvordan kan dere være så sikre på at de nye Athlon 64 er så overlegne at jeg bør vente med å kjøpe, athlon 64 er ikke den rettet mot server markedet som andre 64bit prosessorer ?

Pluss at den kommer sikkert til å koste flesk og ribbe når den kommer ut.

Har egentlig lyst på p4 pga. overklokkings potensialet men, ca hvor lenge er det til Athlon 64 kommer a ?

Bare lurer jeg asså

Lenke til kommentar
Så det dere sier er, vent !?!  

Lønner det seg ikke å kjøpe Hk og Cpu nå ?

Hvordan kan dere være så sikre på at de nye Athlon 64 er så overlegne at jeg bør vente med å kjøpe, athlon 64 er ikke den rettet mot server markedet som andre 64bit prosessorer ?

Pluss at den kommer sikkert til å koste flesk og ribbe når den kommer ut.

Har egentlig lyst på p4 pga. overklokkings potensialet men, ca hvor lenge er det til Athlon 64 kommer a ?

Bare lurer jeg asså

 

- Jeg ville egentlig ventet litt med å kjøpe HK og CPU, ja. Hvertfall til alle de nye 800 FSB CPU'ene til Intel er i butikkhyllene, og hovedkortene basert på Canterwood og Springdale er på lagre.

- Hvis du er ute etter AMD så kan det sikkert lønne seg å kjøpe nå, de har nettopp satt ned prisene. Intel skal visstnok gjøre det samme i midten av mai en gang, men i mye mindre grad etter hva jeg har lest.

- Opteron er rettet mot servermarkedet, Athlon 64 er for oss andre!

- Athlon 64 kommer vel i juli/august(?), hvartfall på "papiret".

 

EDIT: Denne artikkelen hos AnandTech er litt interessant med tanke på ytelsen til Athlon 64. http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1818

Lenke til kommentar

Det jeg mente var vel det at skal du utnytte PC3700 fullt, så må du kjøre asykront, og det tjener du ganske lite på, fordi prosessoren ikke greier å bruke mer enn det får når den kjører synkront. Og i hastighet mente jeg at du kan kjøre 3700ram i 3500ram hastiget med raskere timings.

 

Hvorfor må man kjøre kjøre async? det er jo det dummeste man kan gjøre med et nForce2 kort.. om man gjør det så vil man ihvertfall ikke få utnyttet ramen fult.

 

En annen ting er at man trenger ikke underklokke ram for å kjøre bedre timings.. det er bare til å gi rambrikka litt mer strøm, så går det så det suser..

 

Selv så kjører jeg en Twinmos PC2700 (333Mhz) på 396 Mhz (198FSB) 2-3-3-6 .. og når man snakker om dyrere ram som Feks de fleste 3500 brikkene så vil disse kunne kjøre enda lavere timings.

Lenke til kommentar

Det jeg mente var vel det at skal du utnytte PC3700 fullt, så må du kjøre asykront, og det tjener du ganske lite på, fordi prosessoren ikke greier å bruke mer enn det får når den kjører synkront. Og i hastighet mente jeg at du kan kjøre 3700ram i 3500ram hastiget med raskere timings.

 

Hvorfor må man kjøre kjøre async? det er jo det dummeste man kan gjøre med et nForce2 kort.. om man gjør det så vil man ihvertfall ikke få utnyttet ramen fult.

PC3700 ram er jo godkjent for 233 MHz, og det er vel ingen prosessor som greier å gjøre på den hastigheten (FSB), så da må du kjøre asynkront for å utnytte brikkene maks. MEN, du taper på å kjøre asynkront, og derfor ender du opp med å kjøre brikkene på lavere hastighet (som 3500 hastighet). Hvorfor ikke bare kjøpe 3500 ram da?

Lenke til kommentar

PC3700 ram er jo godkjent for 233 MHz, og det er vel ingen prosessor som greier å gjøre på den hastigheten (FSB), så da må du kjøre asynkront for å utnytte brikkene maks. MEN, du taper på å kjøre asynkront, og derfor ender du opp med å kjøre brikkene på lavere hastighet (som 3500 hastighet). Hvorfor ikke bare kjøpe 3500 ram da?

 

Det er mange som kjører over 233Mhz FSB

De fleste AMD XP cpu´er klarer 233 Mhz.. det er HK som setter

begrensninger når det gjeder FSB.. og ikke CPU.

Lenke til kommentar

Jaha.. så. Da er vi enige om at jeg bør beholde Tbirden min ?

Og vente på Athlon64 ?

Eller bør jeg investere i P4 2,6 og kanskje et av de nye Hk som kommer nå...

En ting til... Athlon 64 kommer sikkert til å koste flesk ? Og er den så utrolig mye bedre enn de prosessorene som er på markedet nå ?

Lenke til kommentar

Hvis du skal overklokke, og skal ha P4 er det viktig at hovedkortet er bra da. Jeg ville her foreslå et av de nye i875P hovedkortene, og MSI Neo-FIS2R har fått ekstremt gode kritikker - spesielt for de gode overklokkingsmulighetene. Les reviewet på www.hardwarezone.com av det for å vite hvorfor dette er det beste valget.

 

Av CPU kan du jo da kjøpe 3.0 GHz, men den koster jo "litt". Du kan jo heller vente litt med å kjøpe en av de andre PC800 cpuene til intel som vil bli en del billigere.

Lenke til kommentar
Hei

Skal kjøpe nytt Hk og CPU og kanskje ram....

Tenkte at jeg skulle kjøpe Barton 2800 333fsb og Abit KD7-G Og Geil ram.

Men så kom jeg inn på tanken: Pentium 4 !

Tenkte da på overklokkingspotensialet, har vannkjøling og greier her....

 

Hvilken P4 burde jeg kjøpe ? tenkte på denne : http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...4&GrpID=10&s=pl

 

Så skal jeg ha HK, har radeon 9700 pro og vil ha et HK med 8x agp. Ser at de eneste Hk med 8x agp er de med SIS chipset.

Er SIS no brukbart til overklokking ?

En ting til, har 3x 256mb DDR 2100... lønner det seg å bytte den ut ?

Med hva i såfall ?

 

Håper på mange synspunkter og annbefalinger fra folk med litt ergaring :wink:

 

Kjøp det dyreste du har råd til.

:p

Lenke til kommentar

Mitt råd hvis kjøpe Intel nå:

- Et eller annet HK med 875P (Canterwood) evt. 865PE (Springdale) chipset => MSI sin toppmodell på Canterwood har gjort det bra i tester. Venter ennå på en skikkelig test av et kort jeg har trua på: Abit IC7-G (Enda mer overklokkingsvennlig + litt bedre løsninger på kortet)

- 2,6 eller 2,8 GHz P4 med 800 FSB

- 2 stk 256/512 MB DDR 400 eller bedre (Husk merke-RAM: TwinMOS og Geil er ofte bra på klokking + koster ikke skjorta)

 

 

Mitt råd hvis kjøpe AMD nå:

- HK med nForce2 (Ikke så inne på hvilke som er best - Men har personlig best erfaringer med Abit og Asus-kort)

- XP 2500+ eller bedre (Barton) => Kan klokkes litt ;)

- Samme minne som på P4 (2 stk for doble minnekanaler)

 

 

Mitt råd hvis vente på Intel: (Sent 2003 eller litt uti 2004)

- Vent på HK med Brookdale chipset, evt siste og råeste modeller med Canterwood

- Vent på P4 med 1 MB cache, 1066 FSB (Husker ikke navnet på den)

 

 

Mitt råd hvis vente på AMD: (sent 2003 eller litt uti 2004)

- Hammer / Athlon 64

- Usikker på HK (Men de står garantert ikke noe tilbake for tilsvarende på Intel-plattformen)

 

Vet ikke om dette hjalp deg noe særlig, men det var ihvertfall et forsøk ;)

Lenke til kommentar

All hjelp er fint å få, men nå fikk jeg lyst på athlon 64, men leste at den ikke er så mye bedre enn barton......

Kommer sikkert til å bli dyr når den kommer om ca 4/5 måneder.....

P4 frister og hvis det kommer nye Hk nå og 2,6 800fsb synker i pris... Ja da blir det nok p4

Men det med ram....... dere annbefaler å kjøre dobbelt minnekanaler..

da må men vell bruke spesiellt dual channel minne ?

Og det gidder jeg ikke bruke pengene på....

Skal jeg bytte ut ram'n blir det Geil Pc3200 512mb....

Bare en brikke til ca 770kr... bra pris det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...